Nobora Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Hadde passaten 2007 på service i dag og fikk beskjed om at de hadde funnet olje i dieselfilteret og at jeg måtte skifte en "pumpe". Noen som har erfaring med dette? Er det pumpa som sprøyter diesel inn i motoren (injeksjonspumpe? høytrykkspumpe)? Er det lekkasje av olje fra denne eller av motorolje (som jeg selv fyller på). Synes bilen har vært litt treig å starte i de siste månedene. Den har alltid startet, men er ikke så rask som tidligere. Tenker seg litt mer om før den starter. Batteriet er nytt. Selv har jeg lite peiling på bil så fint om noen kan forklare meg hvor denne ojen kommer fra......litt dårlig tid til lange forklaringer til en som er litt "grønn" på Møller i dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/touran/235615-1-9-tdi-olje-i-dieselfilteret-ma-jeg-bytte-dieselpumpe.html Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nobora Skrevet April 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/touran/235615-1-9-tdi-olje-i-dieselfilteret-ma-jeg-bytte-dieselpumpe.html Haha. Flere i samme båt....Takk for svar, Quattro! Tror jeg fikk med meg at det ikke var dieselpumpa (fra tanken) men en annen pumpe som måtte byttes...høytrykkspumpe?? Dieselpumpa har jeg ikke lyst til å bytte for den ble byttet i fjor høst. Hmmm...Jeg måtte forsikre meg om at det ikke var flere pumper å bytte på motoren nå. Var visst ikke mer enn to sa han på Møller. Bra det da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Kjent feil på de nyere passatene at fødepumpa i tanken ryker tidlig så det er nok den som er skiftet ut. Vet ikke om høytrykkspumpa drives av kammen, men siden det kommer olje inni den så gjør den sansynligvis det. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nobora Skrevet April 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Kjent feil på de nyere passatene at fødepumpa i tanken ryker tidlig så det er nok den som er skiftet ut. Vet ikke om høytrykkspumpa drives av kammen, men siden det kommer olje inni den så gjør den sansynligvis det. Og det er da motorolje som er synderen...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Ja, den kommer da inn i dieselen, sansynligvis defekt tettning i mellom motor og pumpa. Er ikke bra om det er store mengder da bilen vil brenne olje. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nobora Skrevet April 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Ja, den kommer da inn i dieselen, sansynligvis defekt tettning i mellom motor og pumpa. Er ikke bra om det er store mengder da bilen vil brenne olje. Au! Stakkars Passaten. Hva skjer når oljen forbrennes? Sot eller annet belegg i sylinderen? Eller noe annet? Hva er symtomene? Jeg har ikke merket noen redusert effekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 Ved større megder og over lang tid så kan du få brent ventil, men det er nok ingen fare for det hvis du ikke har merket noe særlig oljeforbruk. Trenger heller ikke være mye olje som kommer i dieselen, men nok til at det synes på filteret. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TL3518 Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 (endret) Tandempumpa som drives av kamakselen som er defekt. Den sprekker, så olja lekker inn. Når du har fått nok olje i filteret begynner bilen å fuske mye, så dør den. :) opelduude: 1.9Tdi er en pumpedysemotor, ikkeno høytrykkspumpe der, bare Common Rail som har det. Filteret tetter seg LENGE før du brenner en ventil.. Endret April 11, 2012 av TL3518 Siter 1996mod Mercedes Benz E200 Classic.1984mod Suzuki RG250. 2005mod Yamaha MT01. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nobora Skrevet April 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 (endret) Tandempumpa som drives av kamakselen som er defekt. Den sprekker, så olja lekker inn. Når du har fått nok olje i filteret begynner bilen å fuske mye, så dør den. :) opelduude: 1.9Tdi er en pumpedysemotor, ikkeno høytrykkspumpe der, bare Common Rail som har det. Filteret tetter seg LENGE før du brenner en ventil.. Takker for alle hjelpen! Dette begynner å bli ganske klart for meg nå. Godt å høre at at ventilen ikke skades. Dette er nok en pumpedyse jeg har (2007, 2.0 tdi) - i hvertfall ikke common rail. Blir ikke mer kjøring med bilen før tandempumpa er byttet. Endret April 11, 2012 av Nobora Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 11, 2012 Rapporter Share Skrevet April 11, 2012 (endret) Du har 8 (eksos)ventiler og en EGR-ventil ;) Endret April 12, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nobora Skrevet April 12, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2012 Du har 8 (eksos)ventiler og en EGR-ventil ;) Ja, det har jeg nok. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.