arntarn Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 byttet toppakning på audi a4 tdi 2003 mod. sku prøve å dra runt motor men kan dra bare 2-3 cm så sitter den fast. så kan jeg dra tilbake.. jeg mener jeg ikke har vridd på camhjule. mener det står på samme plass. men er jo ikke sikker. noe må jo ha flyttet på seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Hva er det du prøver å rotere på? Kamdrev eller veiv? Er registerreima på? Om reima er av så skal det ikke være mulig å rotere hverken veiv eller kam siden ventiler og stempler støter sammen ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arntarn Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 reima er på. vært av med den pga jeg byttet toppakningen. når jeg satt toppen på att og monterte reima så var det ikke mulig å dreie motorn runt. jeg satte på en latmansarm på camhjule og prøvde å dreie den. men fikke dreia bare 2-3 cm. så var det stopp? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Latmannsarm? Det man absolutt ikke skal gjøre når motor/veiv/kam ikke går rundt er å bruke makt! Er reima montert riktig? Altså står veiv i ØD når kam er på merket (lobe 1 og 2 peker rett opp)? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arntarn Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 neida. har ikke brukt makt. hmm. er litt usikker på dette me merkinga. er første gangen jeg gjør dette. men jeg tokk som sakt av toppen. byttet pakkning. satte på att toppen og monterte reima. har ikke rørt veia eller kamhjule. så er rart att dette ikke stemmer lenger? før jeg bynte dreiet jeg på motor så det tegne som ser ut som en 0 komm fram på girkassa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 Merker på veiv/kam Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arntarn Skrevet Mars 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 hmm. jeg får skru av fronten på bilen i mogen å se etter om merke der står rett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mars 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2012 (endret) La meg supplere Quattro73's illustrasjoner med en som viser tydeligere hvordan tannhjulet på veiva skal stå: [ATTACH]28257[/ATTACH] Jeg vet ikke hvordan du skal line opp denne rett uten låseverktøyet T10050. Jeg kjøpte et sett av disse låseverktøyene billig på Ebay. Edit: Quattro73 og jeg har kanskje funnet frem illustrasjoner for litt forskjellige versjoner av 1.9 TDI Om du har merke på svinghjulet som rettes inn mot et merke er kanskje det rett prosedyre på din motor. Opplys om motorkode om vi trenger å dobbeltsjekke riktig prosedyre. --- Endret Mars 13, 2012 av Bwana Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arntarn Skrevet Mars 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 takker får svar. har nå fått start på motor. er litt treigere å få start på nå en den var før. men dette er sikker bare en liten justering som skal til? eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2012 Meddel oss hva som var galt siden motor ikke gikk rundt :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arntarn Skrevet Mars 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2012 det var fakktisk så enkelt som att veiv/tannhjul hadde kommet litt ut av merke sitt.. så når jeg fikk rettet på det var det bare å dra runt motor et par gange. så var det bare å starte. men litt treig startet så tror ikke det er 100 % rikti på plass. men får få ett verksted til å få det helt rett. så jeg slippe å få brente ventiler :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2012 Kjør den til Møller så fort du kan og la de få time alt riktig :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sintegra Skrevet Mai 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2012 er det noen raskere metode for å sjekke at veiva er i TDC #1 (svinghjulsmerking) på en 1.9tdi passat firhjulstrekker? kan ikke motoren være 180 grader feil selv om merkene er på plass? mtp utveksling på reimhjulene? motor starter ikke etter register reim bytte :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mai 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2012 Hvis du ikke bruker låseverktøy under skifting av regreim så er det veldig lett og få det feil slik at den ikke starter. Hvordan skal du få veiva til å være 180 grader feil når du ikke flytter på veiva når regreima er av? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 17, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2012 Veiv går rundt to omdr for hver gang kam går rundt en gang. Om du tar av reima og snurrer veiva (eller kam) x antall ganger rundt så betyr det ingenting så lenge alt er på merkene når det monteres tilbake ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg