Gå til innhold

Mondeo - Risikabelt kjøp?


Bwana

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en ekstra bruksbil for ca 50000 kroner.

 

Av annonsene på Finn.no ser jeg at man kan kjøpe en Mondeo fra f.eks 2000-2002 til lavere pris enn f.eks en VW Golf eller Toyota Corolla av tilsvarende årgang.

Jeg kjører av og til nyere Ford Mondeo som leiebil og opplever de som meget behagelig bil.

 

 

Men så har jeg NAF's bruktbilrapport fra 2002 i minne som sier om antall feil på Mondeo:

Mye høyere enn gjennomsnitt, mest av alle testede biler.

 

Og så er det VAG jeg stort sett kan (med servicedokumentasjon, diagnoseutstyr etc), men lite erfaring med Ford

(men har en TIS CD liggende)

 

 

Så hva sier dere Ford-entusiaster, Burde jeg våge meg på Ford Mondeo eller holde meg til VAG?

Det virker som 1.8 bensin er mest aktuelt. Noe jeg bør se etter i tillegg til rust i hjulbuer og nederst på dører?

 

[ATTACH]28194[/ATTACH]

 

--

post-49881-13804853926176_thumb.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rapporten din omhandler vel den eldre modellen. Mk3 er en bra bil, men en ti år gammel bil kan uansett ha en del skavanker. Som alle andre biler her i Norge med skivebremser bak er det et problem at disse henger seg/ruster fast. Sjekk også bremserørene under bilen for rust. Brudd i framfjærer er også vanlig, men det ser du ikke før de ryker. Sjekk for ulyder fra innsugsmanifolden, opplagringen til virvelspjeldene er som regel utslitt etter 120000-150000 km.

Dessuten er en del 1,8 veldig glad i olje

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at etter faceliften i 2003/2004 ble mange/mye av feilene rettet opp, men det kan jeg fastslå at de ikke er.

Jeg har hatt min Mk3 i 3 mnd og total reperasjonskostnad siden jeg kjøpte den er på ca 23,000,- (jeg skrur selv)

Det har dukket opp rust på 3 dører og bakluke de siste 5-6 ukene.

Denne har gått i underkant av 130k

 

MEN, bortsett fra dette er den veldig god å kjøre med.

Så er du heldig og får en som ikke blir kranglete vil du få en bil som er god å kjøre.

 

EDIT: Når det kommer til spm om å prøve Ford eller holde seg til VAG, så må jeg tilføye at Mondeo'n min blir solgt til fordel for ny VAG ila vår 2012.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at en del småtull ble borte fom faceliften ja. Jeg kjøpte en 06 TDCI 5-tronic med 325 k på telleren for snart tre år siden. Nå har den gått 376 og da har jeg bytta støtdempere bak, et bakhjulslager, et lenkestag, en håndbremswire og glødeplugger. I tilegg til olje og filtere selvsagt. Støtdemperene foran f.eks er de originalmonterte.

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som pleier å være dårlige på de nye MK3 etter faceliften er bærekuler(armer) og stabilisatorledd som blir fort slitt fått bekreftet det av kverneland, autoco mekonomen og snap drive ^^.

 

 

Rust i dører og panser er alltid kjent med MK 3 utgaven ettersom listene ved dørene er dårlige og eventuelt må byttes.

 

Jeg kjører mye og har hatt snart 20 000 på min mondeo TDCI, sikkelig motor som starter uansett hva slags vær! Jeg hadde en del feil med min bil men kjøpte den UTROLIG billig derfor viste jeg om de fleste feilene. Men ble billig for meg å fikse uansett. Motoren har jeg ikke hatt noe problemer med og bilen kommer UTROLIG fort opp i 140-150KM med gassen i bånd. Skal si jeg har tripcon automat kasse! Om det er 20 minus og mer minus så blir bilen varm uansett!

 

Mondeo de fleste sakene der er jo slitedeler og slitedeler blir jo slitt ettersom hvis de ikke har blitt byttet ut. Kjøp deg en bil med serviceshistorikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som pleier å være dårlige på de nye MK3 etter faceliften er bærekuler(armer) og stabilisatorledd som blir fort slitt fått bekreftet det av kverneland, autoco mekonomen og snap drive ^^.

Bærekuler/armer er ytterst sjelden noe problem

 

Rust i dører og panser er alltid kjent med MK 3 utgaven ettersom listene ved dørene er dårlige og eventuelt må byttes.
Det var et problem frem til 2004. men skyldtes ikke listene, derimot løsnet fugemassen der ytterplaten er falset rundt den indre

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo dele min Mondeo-erfaring også da, selv om mange sikkert er lei av å lese om bilen min nå :D

 

2004-modell, billigste utgave(ambiente) med 1,8 bensin. Valgte akkurat den på grunn av km.standen som bare var 88000km i 2010 når jeg kjøpte den. Har allikevel ac, esp og ellers det viktigste utstyret for meg. Og det er den beste bilen jeg har hatt. Nå har den gått 105000km, så jeg kjører ikke mye, men biler blir jo slitt av å stå også. På denne tiden har jeg bytta en pakning rundt pollenfilteret(lekkasje), bryteren i hendelen til bakluka(svakhet), og bremseskiver/klosser bak pga rust. Sistnevnte nettopp fordi bilen står mye.

 

Bilen blir fort varm, bruker greit lite bensin(ca 0,7 på blanda), er sprek nok for meg, og bruker ikke olje. Finnes ikke rust på panser, dører eller kanaler. Kan se noe overflaterust på enkelte sveiseskjøter på hjuloppheng o.l. under bilen. Alt elektrisk fungerer, ac fungerer utmerket, og bilen er generelt god å kjøre. Også veldig god på vinterføre sammenlignet med andre fwd-biler jeg har hatt, muligens også pga en velfungerende antispinn/antiskrens.

 

Jo forresten, knappene på nøkkelen begynner å bli dårlige, så jeg tror de skal få en runde med elektrospray. Men grunnen til det er nok at min 2 år gamle sønn er veldig glad i å leke med ,og spise på nøkkelen :D

 

Nå var jeg heldig og fant en 1-eiers bil med lav km, og det utgjør nok endel. De er ikke perfekte disse bilene heller, men jeg mener den er mer driftssikker enn mange av alternativene. Jeg er selvfølgelig spent på hvordan bilen er når den nærmer seg 200000, men da er den såpass gammel at jeg har bytta den ut for lengst uansett. Muligens i en nyere Mondeo hvis det ikke dukker opp bedre alternativ :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærekuler/armer er ytterst sjelden noe problem

 

Det var et problem frem til 2004. men skyldtes ikke listene, derimot løsnet fugemassen der ytterplaten er falset rundt den indre

 

Sier bare det flere verksteder sier jeg, og Ford verksteder at det er bærekuler og armer som er veldig svakhet i mondeoen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mondeoene har sine feil som ALLE andre biler.

Min mondeo mk3 var en 2004 mod tdci tiptronic. den hadde rullet 280000 når jeg kjøpte den og speedometeret sto på 365000 når den ble kondemnert nå nettopp. Jeg skifta nesten alt av understell i høst. for da var det dårlig stellt med den.

Det er svakheter med hjullager bak(på min holdt de 40000km) og fikk bekreftet de på et annet forum. knekte fjær er også noe som hender nå og da.

ekstravarmern har en tendens til å ta kveld. Mest på de bilene som går på mye småkjøring(hadde bryter på min)

Men egentlig så var det enkelte andre ting som irriterte meg med den. f.eks det at bakluka går ned i støtfanger. dvs. den er nesten umulig å få opp i vintermnd. Ikke nøkkelhull på bakluka(måtte bryte opp deksler på innsiden da brytern svikta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hjullager på Mondeo er litt merkelig. Noen går evig, andre ryker hele tiden.Husker en taxi som fikk nytt (foran) stort sett på hver service. Bytta både spindel, spindelholder og drivaksel men neste service var det enten ulyd eller slakk på høyre foran

 

Kjøpte nytt bakhjulslager til min på ebay, lageret er bra, men hjulboltene er laget av margarin

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår