Gå til innhold

Spørsmål om lovlig hengervekt

Ranger emnet


bellduck

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal snart kjøre opp og hadde på mandag en såkalt tentamen, altså en slags oppkjøring før oppkjøring. Her fikk jeg et teknisk spørsmål før vi kjørte slik som ved oppkjøring. Spørsmålet lød:

"Hvor stor henger kan du ha på denne bilen med førerkort klasse B?"

 

Jeg kikket så i vognkortet og så at dersom hengeren har brems kan jeg ha 1200kg henger på bilen, men dette var i følge kjørelærer feil, og jeg fikk dermed stryk.

 

Jeg vet at hovedregelen egentlig sier maks 750kg ved kun klasse B, MEN det finnes jo unntak. I følge Vegvesen.no kan man kjøre med større henger dersom:

- Hengerens vekt ikke overstiger bilens egenvekt m/fører

OG

- Totalvekten med bil+henger ikke overstiger 3500kg.

 

Siden bilen jeg kjørte veide rundt 1400kg (BMW 118i cab) så har man vel da lov å kjøre med en henger på 1200kg? Hvem har rett, jeg eller kjørelærer?

 

Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B%29

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren, den regelen du sikter til kalles campingvogn regelen og den er ett lite smutthull i kjøretøyforskriften slik at du kan dra campingvogn på klasse B.

 

Svaret på spm du fikk er 750kg som læreren din sa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren, den regelen du sikter til kalles campingvogn regelen og den er ett lite smutthull i kjøretøyforskriften slik at du kan dra campingvogn på klasse B.

 

Svaret på spm du fikk er 750kg som læreren din sa.

Dette kan du også kjøre ved førerkort klasse B,totalvekten på bil og henger må ikke overstige 3500 kg.

 

Eksempel 1 Klasse B: Bilens tillate totalvekt er 2140 kg. Det vil si at du kan trekke en henger på 1360 kg. 2140 kg+ 1360 kg =3500 kg.

 

Eksempel 2 Klasse BE: Samme totalvekt på bil men siden du har BE så kan totlvekten overstige 3500 kg. Maksimal tillat vogntogvekt på bilen i mitt eksempel er 4040 kg. Dermed kan du trekke en henger på 1900 kg. 2140 kg+ 1900 kg= 4040 kg.

 

Ellers vil jeg henvise til hengerkalkulatoren på vegvesenet sine sider.

 

Men svaret er som du sier 750 kg,kanske forvirrende regler.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene er mildt sagt idiotiske.. Og jeg vet at mange kjøreskoler er harde på dette, men de lever jo også av å selge BE førerkort.

Og regelen kalles campingvognregelen, men campingvogner er registert som tilhengere, og det gjelder dermed alle tilhengere.

 

Hvem som har rett her er vanskelig å vite all den tid vi ikke vet bilens totalvekt og vogntogvekt. Men jeg tror neppe den BMWen har totalvekt over 2300 kg, så med mindre du ryker på vogntogvekt mener jeg at DU har rett

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse reglene er mildt sagt idiotiske.. Og jeg vet at mange kjøreskoler er harde på dette, men de lever jo også av å selge BE førerkort.

Og regelen kalles campingvognregelen, men campingvogner er registert som tilhengere, og det gjelder dermed alle tilhengere.

 

Hvem som har rett her er vanskelig å vite all den tid vi ikke vet bilens totalvekt og vogntogvekt. Men jeg tror neppe den BMWen har totalvekt over 2300 kg, så med mindre du ryker på vogntogvekt mener jeg at DU har rett

 

På vegvesenets sider står det helt klart at svaret er 750kg. Samtidig står det at samlet totalvekt ikke må overstige 3500kg. Dette er ikke annet enn forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, men føler fortsatt ikke jeg har fått dette klart... Tullete regler dette her synes jeg..

 

Får vel spørre kjørelæreren min på mandag; da skal vi gå gjennom alle de tekniske spørsmålene. :)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, men føler fortsatt ikke jeg har fått dette klart... Tullete regler dette her synes jeg..

 

Får vel spørre kjørelæreren min på mandag; da skal vi gå gjennom alle de tekniske spørsmålene. :)

 

For det første så er det ingenting som heter campingvogn-regelen dette er kun et begrep da dette gjelder alle typer hengere.

 

Hovedregelen er at hvis du skal trekke en henger med tillatt totalvekt over 750kg så må du ha E i klassene B,C1,C,D1 eller D. Unntaket er klasse B for de som dekkes av den såkalte campingvogn-regelen. Det vil si at hengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører 75kg. Et annet vilkår er at samlet totalvekt bil+henger ikke må overskride 3500kg.

 

Forskjellene på B og BE er at når du kun har klasse B må beregne hvor stor henger du kan trekke. Når du har klasse BE kan du forholde deg til vognkortet til aktuell bil.

 

Håper dette var mer oppklarende.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ingenting som heter campingvogn-regelen dette er kun et begrep da dette gjelder alle typer hengere.

 

Hovedregelen er at hvis du skal trekke en henger med tillatt totalvekt over 750kg så må du ha E i klassene B,C1,C,D1 eller D. Unntaket er klasse B for de som dekkes av den såkalte campingvogn-regelen. Det vil si at hengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører 75kg. Et annet vilkår er at samlet totalvekt bil+henger ikke må overskride 3500kg.

 

Forskjellene på B og BE er at når du kun har klasse B må beregne hvor stor henger du kan trekke. Når du har klasse BE kan du forholde deg til vognkortet til aktuell bil.

 

Håper dette var mer oppklarende.

Snakket med kjørelæreren min i dag, og han var enig med meg, så han skulle ta det opp med hun jeg hadde tentamen med.

 

Jeg forstår det også slik som du sier; er jo ingen spesialregel for campingvogn.

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhenger kalkulator!

Her få alle svar på hva som er lovlig for bil + tilhenger: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

 

Jepp, og her får jeg opp at jeg kan trekke nesten 1250kg med min bil på klasse B.

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står i vognkortet til bilen i spørsmålet at den kan trekkje ein hengjar på 1200kg, og eigenvekta på bilen står i vognkortet som over 1200kg, kan du trekkje ein hengjar med maks tillate totalvekt 1200kg med førarkort klasse B. DET står heilt klart på vegvesenet sine sider / i regelverket.

 

Kva meinte køyrelæraren var rett svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår