Gå til innhold

Oljeskift 2.3E AAR, oljesuger eller tømmeplugg?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Går det greit å bruke oljesuger? tenkte på denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-trykkluftdrevet-191292/

 

Best at motor er varm kanskje.

 

 

Alternativer er vel å jekke opp bilen en god del på den siden tappepluggen er for å komme til?

 

Skal jeg smøre gammel eller ny olje på pakningen til filter? Fylle opp....så la den gå litt, å sjekke?

 

Holder 10-40w delsynt? Eller noe annet rimelig ved skifte vår og høst.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bruk tappepluggen i bunnpanna, og ja, kjør motoren varm først. Trenger ikke jekke opp heller.

Ny olje på filterpakningen før du skrur det på. Fyll på ny olje opp til maksmerket på peilepinnen. Start motoren og la den gå i ett minutt. La stå i 5 minutt og peile oljen ogjen, evt etterfylle. Mellom 1/2 og 3/4 på peilepinnen er bra.

Bruk med fordel 5W-40 eller 5W-50 helsyntetisk, kan brukes hele året.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råder deg til og følge rådet fra Quattro73. og bytte olje på de motorene er enkelt og kjapt gjort. jeg kjører på 5W-50 helsynt olje fra mobil 1. den oljen koster litt men funker. på motoren min forsvant ventil tikking og motoren begynte og bruke betydlig mindre olje. og blårøyken som var tidvis kraftig under akslerasjon forsvant tilnærmet helt.

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den svir. nei jeg pleier aldrig trekke det noe volsomt til. gjør bare mer skade med tiden en godt. opplevde det samme på min også. jeg måtte trå til såpass at jeg lettet bilen opp i søylebukk. satte pipen på og tok tak. jeg ga meg når skafte knakk. måtte til med rørtang og 1 meter langt rør og vri det av. aldrig i verden om jeg trodde det skulle sitte så volsomt.

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tappepluggen i bunnpanna, og ja, kjør motoren varm først. Trenger ikke jekke opp heller.

Ny olje på filterpakningen før du skrur det på. Fyll på ny olje opp til maksmerket på peilepinnen. Start motoren og la den gå i ett minutt. La stå i 5 minutt og peile oljen ogjen, evt etterfylle. Mellom 1/2 og 3/4 på peilepinnen er bra.

Bruk med fordel 5W-40 eller 5W-50 helsyntetisk, kan brukes hele året.

 

Satser på Castrol Magnatec 5W/40.

 

Skal jeg bare bytte kobberpakningen på pluggen, eller sette på ny plugg også?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker biltema's 5w40 olje på billigbilene mine. Fungerer utmerket. Har selv knekt ei latmannsarm på tappepluggen. Så disse kan sette seg godt ja.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag fikk kjerra nytt blod :) Pluggen og oljefilteret var veldig lett å få av. Gamle filteret var fra biltema, nye jeg satte på var org Audi da dette kun koster 65kr. Brukte Total Classic 5-40 fra europris :) Tenkte heretter å skifte hver 10 000Km/12mnd ca, eller bør jeg kjøre enda tettere? Bilen ruller nok ikke mer en max 12 000KM i året...

 

Helt tett motor utvendig, kun litt svetting i forkant. Simring kam kanskje, tok av hele dekslet for regreima. Reima så veldig bra ut....så tror jeg venter med å skifte den.

Endret av gutt78

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mineralolje på min og oljeskift hver 5000 km, men med din olje kan du kjøre inntil 10k km. Svettingen kan være simmerring på kammen eller utett toppdekselpakning. De i kork er elendige og varer ikke evig, de i gummi er mye bedre.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Drar opp denne igjen, har kjørt litt over 2000KM siden jeg skiftet olje. Men har måtte fyllt etter ca 7-8dl...er ikke det litt mye? Motor svetter kun på toppdeksel. Kan det være grunn?

 

Bruker litt vann også forøvrig, uten at dette er sjekket. Oljen har fin farge på peilepinnen.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår