Gå til innhold

Hva er best på vinterføre og glatte veier?

Ranger emnet


Hurragutten

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder hva som er BEST på vinterføre, så er det selvfølgelig firehjulstrekk. Det er ikke noe å diskutere en gang.

 

Hva som er morsomst er en annen sak, det kan i mange tilfeller være bakhjulstrekk. Firehjulstrekk er også gøy, men krever gjerne mer plass og mer motor for å leke seg.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye å lure på.... I de fleste situasjoner gir 4x4 best fremkomlighet på vinterføre! Men når det kommer til hva som holder seg best på veien er nok neppe 4x4 bedre enn de andre, antagelig verre da, den har en tendens til å dytte....

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg aldri opplevd, hvis du KAN bruke 4x4 på DIN bil så er det veldig liten sjangs for det går galt. det veldig godt erfart i stor fart på hoved vei...... så lær og kjenn din bil og du vet begrensingene den har så skal du nok klare deg ut av det meste. og ikke vær kjip på vinterdekkene hvis du velger 4x4. er som alle andre biler når det kommer til dekk. dårlige dekk elendige kjøre egenskaper. nå skal det og sies jeg har bare hatt quattroer =)

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å kjøre med firehjulstrekk på hovedvegen i "stor fart" er livsfarlig. bilen drar rett av vegen. men i lav fart så er det noe annet. firehjulstrekk er for og komme seg frem. så firehjulstrekk bruker man IKKE om man ikke Må bruke det. vil si forhjulstrekk jeg!.
Nå vil ikke firehjulstrekk si det samme som at du kjører med tre låste differensialer....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg aldri opplevd, hvis du KAN bruke 4x4 på DIN bil så er det veldig liten sjangs for det går galt. det veldig godt erfart i stor fart på hoved vei...... så lær og kjenn din bil og du vet begrensingene den har så skal du nok klare deg ut av det meste. og ikke vær kjip på vinterdekkene hvis du velger 4x4. er som alle andre biler når det kommer til dekk. dårlige dekk elendige kjøre egenskaper. nå skal det og sies jeg har bare hatt quattroer =)

 

Quattro er heller ikke noe permantent 4x4 system, det er heller ikke 4motion for den saks skyld. Motoren overfører kraften til forhjulene helt til de begynner å spinne, da kobler bakhjulene inn. På pickuper for eksempel har man permanent firhjulstrekk når man velger og koble inn dette, da drar bilen på alle 4 uansett.

Endret av Andreas_H

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det INGEN som så "garasjen" episoden dær Sjefen over alle sjefer skulle kjøre på våt og glatt bane????

Forhjulstrekkeren gjorde jo alle testene BORTSETT fra bakkestart bedre enn firehjulstrekkeren..

Sikkerhet/muligheten til og unngå objekter på glatt veibane: Forhjulstrekk

Drakraft eks. bakker: Firehjulstrekk

For å ha det morro: Bakhjulstrekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det INGEN som så "garasjen" episoden dær Sjefen over alle sjefer skulle kjøre på våt og glatt bane????

Forhjulstrekkeren gjorde jo alle testene BORTSETT fra bakkestart bedre enn firehjulstrekkeren..

Sikkerhet/muligheten til og unngå objekter på glatt veibane: Forhjulstrekk

Drakraft eks. bakker: Firehjulstrekk

For å ha det morro: Bakhjulstrekk

 

Firehjulstrekk med god traction control på vinterføre > alle andre på generelt grunnlag.

 

Det eneste tilfellet jeg kan tenke meg at AWD kan være farlig på ren is er hvis du driver å gasser på for å race deg ut av en situasjon, da vil TC kunne faktisk låse alle hjulene som åpenbart ikke er bra og hvor FWD opprettholder stabilitet på bakhjulene. Nye biler med 4x4 har uansett ESC som i mange tilfeller løser dette problemet ved å redde situasjonen på en mer kontrollert måte og individuelt på hvert hjul.

 

Alt annet føre enn underkjølt regn har egentlig lite unnskyldninger for å miste kontroll hvis du kjører forsvarlig. Og det å kunne dra seg effektivt over snø og opp bakker er _svært_ greit og tilbyr den største utfordringen på vinterføre for de fleste - spesielt FWD med mindre du liker å rygge overalt eller ha ei kasse i bagasjerommet med kjetting på boks. 4x4 er uansett å foretrekke.

Endret av SveFjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår