Gå til innhold

Hva er best på vinterføre og glatte veier?

Ranger emnet


Hurragutten

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gode dekk, og personen bak rattet, teller mye mer enn hvilke hjul bilen trekker på. Ellers støtter jeg det Mondeo sier fullt ut. Jeg har hatt både fwd, rwd og awd, og det eneste jeg virkelig har vært misfornøyd med var Hiace med bakjhulstrekk og slitt/defekt diffbrems. DET var dritt...

 

Er ikke fwd-entusiast av min hals, men klarer da ihvertfall å holde bilen på veien uten at den går "rett fram". Hvordan får dere det til, dere har vel fått med dere at gasspedalen er trinnløs? Det er ikke bare på og av som gjelder, spesielt gjelder vel dette vinterføre.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go again... Alle dere som sliter med at en fwd bare vil rett frem, dere kan ikke kjøre bil. Enkelt og greit

 

:hide

 

regner med at den var mynta på meg:)

 

ikke uenig med deg der.. men spørsmålet trådstarter har er ikke hva man kan kjøre med... det er hva som funker best... Jeg pendler selv med berlingo, og den funker fint den til og med på glatta... men den tar seg ikke like godt fram som noen av de andre hverken RWD eller 4x4 jeg har hatt... har ikke noen nevneverdige problemer med å svinge på glatta med fwd heller hadde jeg hatt det hadde jeg vel neppe turt svare her uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go again... Alle dere som sliter med at en fwd bare vil rett frem, dere kan ikke kjøre bil. Enkelt og greit

 

:hide

 

Enig der.

Man lærer f.eks. på glattkjøringa før man tar lappen at clutch er det beste om man mister kontroll på bilen, og dette har jeg selv erfart mange ganger på vinterføre. Dette er ekstra viktig å huske på ved fwd, som bare vil gå omtrent rett frem om man gir full gass eller står på bremsen. Jeg har kjørt begge deler (fwd og rwd) gjennom flere vintre, og det er dekkene og konstruksjon som har mye å si på fremkommelighet i glatta.

Min subjektive konklusjon er uansett at bakhjul slipper mye fortere om vinteren enn forhjul. Man får mye lettere sladd med bakhjul enn forhjul, og mange har da lett for å snurre helt. Mange konkluderer mange med at det er lettere å styre bilen med bakhjul, ja det er lettere å styre sladden, men det er noe man ikke vil ha på veien. Man trenger heller ikke å måtte "styre bilen" så mye med forhjul nettopp fordi den ikke har like mange avvik fra forventet kjøremønster som bakhjul.

Alle sier det er mest morro med bakhul om vinteren nettopp grunnet dette, fordi forhjul da er kjedelig for det er vanskelig å få en slik bil til å sladde og å hindre den til å kjøre rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarter først: 4WD/All Wheel Drive/quattro/4-motion/4x4 (ja, kort og godt: en 4 hjulstrekker) med nye vinterdekk, insiden av hodet, øvelse, øvelse og øvelse er best på vinterføre med påfølgende glatte veier.

 

Siden spørsmålet til trådstarter er meget bredt, hva tolkning av spørsmålet angår, så er det dette svaret jeg kommer på som kan dekke det meste av temaet bilkjøring og vinter. :)

 

Dernest vil jeg si at: Kjører man en 4-trekker som en 2-trekker, vil man ha det ultimate utstyret på vinterveier.

Med dette mener jeg å kunne stille meg bak statistikker hvor det viser seg at 4-trekkere er oftere i grøfta, enn 2-trekkere. Så, hvis man da kjører en 4-trekker som en 2-trekker, vil man holde seg på veien - nærmest problemfritt. ;)

 

Mine 9 første biler, var 5stk bak-trekkere og 4stk for-trekkere. Hvor de 4 første var bak-trekkere. Det ble 3 vintre med øvelse, øvelse og atter øvelse med fire forskjellige baktrekker biler. Og milevis med "drifting" på øde snø-dekte landeveier.

Jeg har heldigvis ikke trodd at jeg er noen verdensmester bak rattet, og jeg har prøvd, forsket og øvd meg sakte og sikkert - til det jeg i dag kan kalle meg for en erfaren og trygg bilist.

 

Da jeg kjøpte min første for-trekker, var jeg tilbake til start. Her var det bare å begynne forfra å forske, prøve og øve meg på nytt. Jeg oppdaget fort at en for-trekker har noen fordeler, som en bak-trekker ikke har. Som f.eks. snu bilen 180 grader i stillstand med håndbrekk og revers. :) Og, noe bedre fremkommelighet på vinterføre.

 

Min 10'ende bil, ble min første 4-trekker - en 1990 mod Audi 200 20v. Da var det å lære seg å kjøre bil på nytt. :)

 

Det jeg vil frem til, er at: Ingen biler er like (selv om biltypen er den samme) og oppfører seg likt på vinterveier. Ta det med ro: Lær bilen, føret og deg selv å kjenne. Og sist men ikke minst: IKKE STRESS BAK RATTET! :) Slik blir man en trygg bilist.

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår