Jump to content

Jahny

Bruker
  • Content Count

    779
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jahny last won the day on June 20 2014

Jahny had the most liked content!

About Jahny

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 12/31/1975

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Kjøretøy, våpen, militær, design, jobben ++
  • Modell (eks S4)
    Prius + Seven
  • Årsmodell (eks 1995)
    2013
  • Biltype (eks Audi)
    Toyota
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Helt orginal, bortsett fra taxiutstyr.
  • Motor (eks 1.6)
    1.8
  • Yrke eller sivil status
    Drosjeeier
  • Fylke
    Troms

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Tromsø

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

649 profile views
  1. Tung last og lav turtall på en liten motor, er ikke bra. Iallefall ikke VAG-diesel motor. Det tar knekken på svinghjul (som nevnt over her). La ikke motoren jobbe hardt, under 1800rpm. Gir ned og bruk motoren. Så slipper du igjenkoksing også. :)
  2. Mye småkjøring..? Tett kat./partikkelfilter? LMM?
  3. 360.000kr for en flett ny og romslig stasjonsvogn, er da en meget grei deal. "Style" er vel ikke den mest velutstyrte, men: "jo mindre utstyr, jo mindre feil" - bruker man å si. :-) Liker du bilen og den passer deg, så go for it - sier nå jeg! :-) PS! Jeg ville også ha valgt en bensinmotor. Diesel begynner å bli "uglesett". :)
  4. VW 507.00 er vel en longlife olje. Mener du fint kan bruke 505.00 eller 505.01 på din motor (står i brukermanualen). Og bytt minst en gang i året, uansett. Du bør også ta en motorflush, dvs kjør igjennom en oljerens - siden den har gått på longlife-serviceintervaller. Jeg kjøpte 5l avgiftsfri diesel og 4,55l rengjøringsolje på biltema. Tappet ut olja, fylte oppi en 2,5l diesel og lot den renne rett igjennom. Så skrudde jeg i bunnpluggen, fylte oppi 4,55l rengjøringsolja (min motor skal 5,5l olje, så toppet opp med vanlig olje) og lot motorn gå på tomgang i ca 15min. Tappet ut den olja (so
  5. Jahny

    Flerbruksbil

    Touran hadde vel ingen barnesykdommer, og er vel den VW med minst feil på. Jeg hadde en 2003mod med 1,9tdi og manuell, var gått 324.000km da jeg solgte den i fjor. Den går enda.Slitedeler og litt rep må man regne med. Ingenting varer evig. Seff kan man komme over en mandagsbil, men de er kanskje eldre biler med lav km. Jeg bruker å si: en bil med høy km, er en bil som virker! :)
  6. Jahny

    Flerbruksbil

    Jeg har ingen erfaring med disse bilene nei. Peugot 807 og Citroën C8, er i bunn samme bil. Holder en knapp på en av disse to, om jeg skulle velge. Sitter selv og vurderer en ny Citroën Grand C4 Picasso som neste taxibil, i 2016. Vågalt, vil mange si. :) Uansett bruktbil, se etter en som faktisk er godt holdt, og ikke bare skrytes om. Sjekk service- og evt skadehistorikk, se under bilen, inni baki under tepper og slikt, prøvekjør, etc etc. Evt prut som fy, og ta evt de kostnadene som kommer med et smil. :-)
  7. Jahny

    Flerbruksbil

    VW Sharan er det mange som mener at man skal holde seg unna. Ingen erfaringer selv med Sharan, men vurderte en i fjor vår - da den har enorm plass, og er spesielt designet for småbarnsfamilier. Vi endte opp med en annen "styr unna"-bil, nemlig en 2001mod Audi Allroad 2.5TDI. Sharan får vente litt til, fant vi ut. Kom over denne Allroadn, relativt rimelig. Har en 7-seters Prius (+Seven), som taxibil. God plass og smarte seteløsninger (er jo en flerbruksbil). Rimelig å forsikre og rimelig i drift, enn Touran jeg hadde som forrige taxibil. Er dog mer vegstøy, kupéviftestøy å slikt på Toyotae
  8. Jahny

    Flerbruksbil

    På nyere biler, er det uansett ganske godt pakka nedi motorrommet. Stasjonsvogner får også mindre og mindre motorrom, for mindre motorer og mer plass i kupéen og bagasjerom. Samtidig er det enkelte bilfabrikanter som lager, visse ting, for enklere adgang/ankomst til å skru. F.eks oljefilter på en VW Touran, er veldig enkelt å komme til for å bytte sjøl (om man ønsker å gjøre slike ting sjøl). Ikke noe dyrer med service på en Touran kontra en Passat. :-) Nå har jeg riktignok ikke hatt Passat selv, men har hatt 2 stk Touran.
  9. Hadde dette på en 86 Audi 100... var mastersylinderen som var gåen (dvs pakninga inni sylinderen gjør ikke jobben sin lengre).
  10. Få dette byttet (og helst hos et verksted som gir 2år garanti på jobb og deler, siden dette er dyre deler og jobb - også mtp konsekvenser om det sku gå gæli )! Ingen garanti for at en annen bruktbil er billigere i drift. Min 2003mod Touran var gått 324.000km, da jeg solgte den i fjor vår. Hadde ikke solgt den, om ikke en kompis tynte meg å selge den til han. :-P Touran er gode biler, og de med minst problemer i VW-konsernet. Webastoen og svinghjul, er vel de vanligste vw feil. Etter en rundt 250.000km, så kan det hende at man må bytte pumpedyse og ledningsnettet (1.9tdi). Ca 10.000kr hos
  11. Du må nesten bare ringe å høre med Møller, om tilgjengelighet og evt pris. Mest sannsynlig, er den utgått. Syns ebay er veldig greit å handle ifra. Men bruk paypal som betalingsmiddel. Får du feil/defekt e.l. vare, så klager man og får pengene tilbake. Litt mye "pjæsk" å sette opp alt klart til bruk, men er tryggere. Min var handlet på ebay, riktignok av han jeg kjøpte bilen av.
  12. Jeg måtte sjekke litt nærmere, og det kan se ut som "B" er for C3-bilene kun. Jeg får ikke sjekket dette på delekatalogen, for øyeblikket - men kan sjekke dette senere.
  13. "Bomba" er samme på alle Audi C3 (typ44 - Audi 100, 200 og V8) bilene , fra 1988(fra faceliften)-1991 og C4 bilene 1991-1997. Delenr.: 443612061H På min Audi 200 20v var den gåen, men eneste jeg merket var at et rødt bremsevarsel kom frem på displayet i dash'en, når jeg pumpebremset fort noen ganger. Fulgte med ny, når jeg kjøpte bilen i 2004. Fikk Møller til å byttet den, 4 år etter jeg kjøpte bilen. Aldri vært noe bremsetull i ettertid. "Bomba" gjør at du har full bremsekraft, når evt motoren dør ut under kjøring. Spesielt nyttig på motorveier med høy fart. For å teste funksjonen p
  14. Trodde dette var elementær lære i kjøreopplæringen! :p Forskjellen på sommerdekket ditt er hele -5,21% (minius 10,1cm), i rulleomkrets, i forhold til vinterdekkene dine. Dette vil påvirke vei-stabiliteten på kjøretøyet, negativt! Har du i tillegg en 4-trekker-bil, så kan dette være meget skadelig for drivverket også. Kjøp 2 (eller 4 om du har en 4-trekker) nye vinterdekk og sett på. Evt legg om til sommerhjulan. Men da må du ha selvdisiplin til å la bilen stå, om det blir glatt på veiene!
  15. Hehe, det er nok IKKE noe overkill!! Jeg mener, etter alt man har lest/hørt og erfart selv, at du gjør rett i å bytte så ofte! I autodata anbefaler dem 60.000km på automatkassa, riktignok står dette om Multitronic kassa - men tror ikke det er feil å ha det på Tiptronic'en også. Det er ren og skjær galskap, denne longlife intervallene på 30.000km! På den forrige drosja mi (en 11' VW Touran 1.6TDi), så ble EGR tett etter "kun" 170.000km!! Spøtta ut feilkode, strupa effekten og ba meg å kjøre på verksted! Ikke sånnt en drosjebil skal fortelle meg. :p Konkluderte jaffal: nada, nix og ingen
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.