Gå til innhold

Glidere på bremsecalipper og smøring

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

Hei, jeg holder på å skifter ut bremsene på min mors Ford Gallaxy og lurer på noe angående smøring på gliderne. Dette er jo ganske gennerelt får alle biler så jeg spør. Må jeg bruke silikonfett eller kan jeg bruke f.eks copperpassta her?

Jeg bruker sommregel det som følger med når man bytter bremser men denne gangen fulgte det ikke med til tross får at jeg fikk tak i originaldeler.

 

Har vært litt ute og sett og finner bare dette her:

 

[ATTACH]25204[/ATTACH]

 

Håper noen med erfaring kan svare :)

Takk!

post-52268-13804853573062_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig holde på med bremser så e jo heilt klart reinhold en viktig.

Vær jævli nøye, å bruk kopperpasta, som har evnen tell å smøre, gjerne i høy temperatur :)

 

Skal man ta vare på ting over tid så e d heilt klart at _forebyggende_ vedlikehold viktig. Røsk av bremsen å smør opp :)

 

Hør me bilverksteda / folk som jobbe dær å spør ka di bruke. Erfaring kan tilsi mye førskjelli, kanskje folk har spesielle råd som kanskje har fungert før dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberfett smører mye bedre enn pasta, da pastaen er veldig tjukk og seig. En grunn til at man ikke bruker kobberfett til å smøre lagre med er jo at fettet ikke smelter, dermed gir det ingen smøring når lageret får litt temperatur. Slik blir det jo forsåvidt alltid at fettet beholder viskositeten uansett temperatur, i kontrast til vanlig fett som smelter. Er i grunn det som er forskjellen på olje og fett, at de har ulik viskositet. Fettet blir til olje når det er varmt, og oljen blir til fett når den blir kald.

 

Over til det som vi egentlig prater om så ville jeg brukt kobberfett. Vet ikke hvor varmt det kan bli akkurat der, men fettet vil nok forsvinne med tiden uansett når det arbeider i varme.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv kobber-pasta på gliderne når jeg har oppe bremsene. Har ikke merket noe negativt ved det. Som det nevnes over er det viktig med renhold. Jeg sliper lett over gliderne med fint pussepapir og vasker rent med sprit. Sjekk gummimansjettene før du monterer for å forebygge at det kommer inn vann og skit.

Møkkete hilsen

Geir Ove T.

____________________________________

 

"Hvis det drypper olje av motoren betyr det at den ikke har gått tom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Silikon og gummi henger ikke sammen! silikonen får gummien til å utvide seg, noe som videre fører til lekaksje i gummipakningene... bare se på dørlister som er smurt med gummi, eller toppdekselpakninger som ikke har ligget helt på plass og har komt i kontakt med motorolje, som også inneholder silikon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår