Gå til innhold

Lakkering av skiboks / takboks

Ranger emnet


mistercartman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har kjøpt meg en glassfiber skiboks som har noen riper og noen små sprekker her og der, men egentlig hel og pen. Den er sortlakkert for øyeblikket.

 

Polerte den, og da ble den egentlig helt OK. Men den ble fort matt etter et par regnskurer, så jeg tror den bør lakkeres opp og få en del lag med klarlagg.

 

Jeg har lakkert en metallramme før med svart biltema-lakk og klarlakk. Den ble blank og nesten feilfri, uten bruk av annet enn spraybokser. Brukte bare lang tid og la på lag etter lag med jevne mellomrom.

 

Har følgende spørsmål om lakkering med sprayboks:

 

- Må jeg slipe ned hele boksen for å få et bra sluttresultat, og hva sliper jeg med

- Hvor mange lag med lakk bør jeg legge

- Hvor mange lag med klarlakk bør jeg legge

- Hvor lenge bør jeg la lakken tørke mellom hvert lag, og skal jeg begynne med klarlakken før den svarte lakken er tørr slik det står på spraybokser med originallakk fra VW?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har kjøpt meg en glassfiber skiboks som har noen riper og noen små sprekker her og der, men egentlig hel og pen. Den er sortlakkert for øyeblikket.

 

Polerte den, og da ble den egentlig helt OK. Men den ble fort matt etter et par regnskurer, så jeg tror den bør lakkeres opp og få en del lag med klarlagg.

 

Jeg har lakkert en metallramme før med svart biltema-lakk og klarlakk. Den ble blank og nesten feilfri, uten bruk av annet enn spraybokser. Brukte bare lang tid og la på lag etter lag med jevne mellomrom.

 

Har følgende spørsmål om lakkering med sprayboks:

 

- Må jeg slipe ned hele boksen for å få et bra sluttresultat, og hva sliper jeg med

- Hvor mange lag med lakk bør jeg legge

- Hvor mange lag med klarlakk bør jeg legge

- Hvor lenge bør jeg la lakken tørke mellom hvert lag, og skal jeg begynne med klarlakken før den svarte lakken er tørr slik det står på spraybokser med originallakk fra VW?

Ja, du bør nok matte ned hele boksen slik at lakken får feste over hele .Til å bare matte ned ville jeg brukt P600, så P800 og så tilslutt gå over med P1000 evt kobber pad (scotch brite)

Når det skal legge på basen (farge) legger du først det som heter dekkstrøk. Du sprayer fargen slik at den dekker delvis. Dette tørker relativt fort. Så legger du på et rimelig tykt strøk. (husk at dette skal dekke godt) Hvor lenge du skal vente med å legge på neste strøk er avhengig av hvilken lakk du bruker. Men for å være helt sikker så kan du vente til det har blitt matt. Det siste strøket legger du et såkaldt tåkestrøk (dvs nesten det samme som du gjorde førstestrøk) Hvis ikke andre strøker dekket godt nok legger du på et ekstra strøk.

 

Når du sprayer klarlakk legger du to evt tre strøk. Et eller to dekkstrøk og et tåkestrøk tilslutt.

 

Håper dette var litt til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har omtrent samme behov og plan som Øyvind, og har funnet et lakk på Biltema som likner (nok). Men når jeg fortalte en av konsulentene der hva jeg hadde planer om, mente han at jeg burde droppe dette; Lakken til Biltema inneholder ikke myknere og derfor vil den etter kort tid sprekke om man lakkerer en glassfiberboks (som etter hans mening var litt elastisk).

Noen som har erfaring med dette?

Hvor mange bokser lakk og klarlakk vil man bruke på en skiboks?

 

Eventuelt om man skal kjøpe en originallakk og lakkere med "amatørutstyr" fra Biltema, hadde det vært interessant med tilsvarende gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er bare tull at glassfiber er for myk,glassfiber er ganske hardt.En stor grunn til at lakken flakker av er at underlaget ikke er mattet nok ned.Hvis du lakker på blank lakk er det nesten sikkert at lakken vil løsne.Tror det blir vanskelig å lakke en så stor del som en skiboks bare med spraybokser.Er ingen problem å lakke smådeler med spray,men blir veldig vanskelig å få lagt lakken jevnt på en så stor del.

Tror mye heller jeg har gått for orginal lakk og amatørutstyr.

På vanlig lakkering legger man første strøk ganske tykt,2.strøk litt over halvparten og siste strøk som et dråpestøk for å ta skjoller, hvis det er snakk om metallik lakk.Så første strøk men klarlakk,ikke med full flyt men et dekkende strøk(jevnt påført uten masse hull i lakken)

Vente ca 3-8 minutt og så 2.strøk med full flyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår