Gå til innhold

Bilen går i nødmodus i høy fart - Update s.4

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte så sent som tidligere denne uken ny passat, og kjørte 2000 km fra kongsberg og til tromsø. På denne turen møtte jeg på et problem. Når bilen ligger i 4. eller 5. gir, farten går opp over 100km/h og pedalen er helt eller nesten helt inne, treffer motoren ett "hakk", og nesten all effekt blir borte. Det er nesten som om motoren plutselig tror at pedalen ikke er inne lengre. Hvis man skrur av og på bilen så er problemet borte igjen. Motoren klarer ikke oppoverbakke i det hele tatt da, og når jeg kjørte på e6 ut av oslo slet jeg veldig, siden bilen plutselig lå langt under 100...

 

Hva kan være problemet?

Passat, sedan

1997

140 000 km

alle servicer fulgt

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Gratulerer med nybil.

Slik er det på min fars Passat 1,9 TDI 97 modell. Der kobler turboen ut når man passerer 2500 omdreininger i 3-4-5 gear. Har fått beskjed på Møller i Sandnessjøen at turboen var utslitt? Det som skjer er at ladetrykket blir for høyt og bilen går i nødmodus(ifølge Møller). Hvis du stopper og starter bilen igjen, er den helt ok igjen.

Kan og være luftmengdemåler, noe som og er en gjenganger på VW. Skal bytte på hans snart.

Da vil den gå dårlig på høyt turtall.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Gratulerer med nybil.

. Har fått beskjed på Møller i Sandnessjøen at turboen var utslitt? Det som skjer er at ladetrykket blir for høyt og bilen går i nødmodus(ifølge Møller).

 

 

Oj. Så hvis resten av motorstyringen klarte å "holde følge" så vil bilen gå bedre og bedre jo mer slitt turboen er.... Hvis du tar av turboen da, vil den gå enda bedre? :) Tror vi hølder en knapp på noe annet gitt.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Så hvis resten av motorstyringen klarte å "holde følge" så vil bilen gå bedre og bedre jo mer slitt turboen er.... Hvis du tar av turboen da, vil den gå enda bedre? :) Tror vi hølder en knapp på noe annet gitt.
jeg holder en stor knapp på turboen som vw sier. på turboen på disse motorene er det et spjeld på eksossiden som er vakumstyrt. det er to ting som skjer. vakumbelgen setter seg og spjeldet kokser fast. får du tak i ny belg og får løsnet spjeldet går det en stund til. been there, done that!

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Så hvis resten av motorstyringen klarte å "holde følge" så vil bilen gå bedre og bedre jo mer slitt turboen er.... Hvis du tar av turboen da, vil den gå enda bedre? :) Tror vi hølder en knapp på noe annet gitt.

 

Ps, bilen går ikke akkurat bedre og bedre for å si det sånn.

Var det som var beskjed etter service på Møller. Var en magnetventil som koblet ut turboen ved for høyt ladetrykk.

Syntes selv det hørtes merkelig ut. Har tro på at den kan være sot som gjør det, da bilen ikke akkurat blir "rævkjørt". Han har vel maks hatt 2500 omdreininger på bilen.

Gamlingen mener det holder med 2500 omdreininger i korte øyeblikk. Går visst fort nok da.:well:

Selv synes jeg det blir trafikkfarlig, når turboen kobler ut under forbikjøring.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår