Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Var ute å målte turbo trykket med VCDS. Tok det litt med ro da bilen ikke er helt innkjørt enda så jeg stoppa ved ca. 4500 RPM.

Ser ut som den lader rundt 1 bar. Kan dette være riktig på en original 180hk 2.0TFSI?

graf:

 

Hei

 

Dette vet jeg lite om men hva hadde du forventet og hva vil dette si ?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei ,

 

Velkommen i TFSI familien :)

 

Har er mitt ny leketøy som ble levert i juni ;)

 

MY12 2.0 TFSI 211 HK quattro

 

p1060213f.jpg

 

p1060228g.jpg

 

p1060174x.jpg

 

Ser fra bilder at morphola handlet hos det samme forhandler :)

 

Når gjelder innkjøring jeg fikk det samme info. som morphla så antar at han snakket med Christer Wiig Sørensen ;)

 

Når gjelder innkjøring mellom 2000 - 3000 omdreininger jak kan bare si at det er helt feil , når jeg får litt mer tid skal forklare hvorfor , også hvorfor noen av disse 2.0 TFSI motorer lider av høy oljeforbruk.

 

 

Beklager for dårlig norsk men jeg fortsatt lærer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette vet jeg lite om men hva hadde du forventet og hva vil dette si ?

 

Mvh

 

Tja. jeg hadde ikke forventet 1 bar originalt. Jeg mener å huske at min A4 B5 1998 hadde 0.5 bar som originalt trykk og etter tuning så var det ca. 1.3 bar.

Jeg syntes at 1bar originalt virket litt mye.

Fikk også vite at når du tuner 2.0 TFSI'n så havner man på ca. 1.3bar.

 

Har gjort noen flere målinger nå, i 3. gir og 4. gir:

 

Så her kan man se hvorfor det ikke skjer så mye når du begynner å nærme deg 4000RPM. Da forsvinner ladetrykket.

3.gir.jpg

 

I 4 gir så ser du at trykke holdes oppe helt til jeg når 120km/t da jeg ikke går over 4000RPM.

4.gir.jpg

 

Regner med at 211hk versjonen holder trykket opp mot 5000RPM. Kanskje turdzi kan gjøre noen målinger?

 

Så etter en tuning så vil vi se økt lade trykk som kanskje holder helt opp mot 6000RPM noe jeg tror kan være bedre for en slik motor.

 

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt bilen min 132km :)

 

Jeg har oppdaget en rar ting i det jeg starter å kjøre. Etter ca. 10-20m eller at jeg kommer opp i over 10km/t så kommer det en rar liten lyd fra bilen. Jeg kan også kjenne dette i pedalene. Akkurat som om noe mekanisk spretter på plass/ut av plass.

Har du oppdaget noe slikt?

 

 

 

 

 

 

Jeg hadde det samme , det er pga dobble mass svinghjul.Det bli bedre etterhvert , etter 8.000 km forsvant.

 

Jeg har også oppleve at motoren går litt ujevnt på lave turtall i første og andre gir. Akkurat som om at den får et lite "host anfall" og så kommer den seg igjen. Noe du også kjenner til?

 

dette er pga. " Valve-Lift " men når bilen er kald går faktisk litt ujevnt på tomgang.

 

Jeg ser også at du vurder å skifte eksos ? Jeg har også veldig lyst til å få Milltek , men jeg er litt usikkert hva innebære dette når gjelder garanti ?Har du snakket med forhandler om dette ?

Endret av turdzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at du vurder å skifte eksos ? Jeg har også veldig lyst til å få Milltek , men jeg er litt usikkert hva innebære dette når gjelder garanti ?Har du snakket med forhandler om dette ?

 

Jeg nevnte dette for Christer da jeg henta bilen og han mente dette ikke burde ha noe med garantien å gjøre.

 

Dersom jeg bytter eksos så kunne jeg også tenke meg å sette inn en high flow cat. Om dette påvirker garantien vet jeg ikke.

 

Hvilke understell og felger er det du har på bilen?

Har du originalt S-line understell 30mm senket?

Syntes de felgene var fin på bilen din. Er det ET47 eller ET42 på dem?

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme , det er pga dobble mass svinghjul. Det bli bedre etterhvert , etter 8.000 km forsvant.

 

Leste litt på nettet om dual mass flywheel og ser at det er mange som har problemer med dem.

Vet du hvordan det er å tune en bil som har et slik svinghjul? Vil svinghjulet tåle høyt moment?

 

Jeg har også merket en annen merkelig lyd i det jeg rygger ut av parkering plassen. Det høres ut som er slags skrapelyd. Lyden forsvinner når jeg har kjørt noen meter. Lyden dukker også opp dersom jeg kjører sakte framover. Merker lyden best når bilen har stått parkert over natta.

Kan dette også ha noe med dual mass flywheel å ghøre?

 

Høres ut som du kjenner godt til disse bilene. :)

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på nettet om dual mass flywheel og ser at det er mange som har problemer med dem.

Vet du hvordan det er å tune en bil som har et slik svinghjul? Vil svinghjulet tåle høyt moment?

 

Jeg har også merket en annen merkelig lyd i det jeg rygger ut av parkering plassen. Det høres ut som er slags skrapelyd. Lyden forsvinner når jeg har kjørt noen meter. Lyden dukker også opp dersom jeg kjører sakte framover. Merker lyden best når bilen har stått parkert over natta.

Kan dette også ha noe med dual mass flywheel å ghøre?

 

Høres ut som du kjenner godt til disse bilene. :)

 

mvh,

 

Den lyden er egentlig vel velkommen , og kommer fra turbo ( DV valve ) 

 

Når gjelder eksos jeg ser at vi følger i de samme retning , men du klarer ikke å montere sport katalysator uten Remap i ECU fordi da får du sykkelig overboost .

 

Dobbel mass svinghjul er vanskelig tema , jeg ser ikke poeng å montere den i bilene med bensinmotor , men skjener at det er slags beskyttelse for girkassa slik at den få litt mer Nm fra turbo motor.

Du får ikke mer en 400-420 Nm og 270 – 275 HK fra denne motoren ned standard K03 så jeg tror ikke at det er et tema.

 

 

Dessvare jeg har litt mer kunnskap om Subaru ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel mass svinghjul er vanskelig tema , jeg ser ikke poeng å montere den i bilene med bensinmotor , men skjener at det er slags beskyttelse for girkassa slik at den få litt mer Nm fra turbo motor.

Du får ikke mer en 400-420 Nm og 270 – 275 HK fra denne motoren ned standard K03 så jeg tror ikke at det er et tema.

 

Den nye B8'n har ikke K03 men den nye IHI turboen. Denne turbo skal klare å lade opp til 300hk men da men noen små modifikasjoner som nytt luftinntak og mulig større IC.

 

Her er en brems av en A5 2011 180hk med IHI turbo før og etter Revo sin map:

Før:

a5_stock.jpg

 

Etter:

a5_revo.jpg

 

source: http://www.a5oc.com/forums/a5-performance-mods/15436-2-0t-k03-k04.html

 

Nå kjører han på 99 V-power men uansett så er 495NM veldig mye på bare en map syntes jeg.

 

Har også hørt at andre tunere også tar ut ganske mye av denne motoren.

 

 

Den lyden er egentlig vel velkommen , og kommer fra turbo ( DV valve )

 

hmm. Skulle ikke DV valve lage en form for høytrykk luft lyd når overtrykket blir sluppet ut?

Kan ikke skjønne at denne skrape lyden skulle kunne komme fra en DV? Høres veldig merkelig ut.

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke DV valve lage en form for høytrykk luft lyd når overtrykket blir sluppet ut?

Kan ikke skjønne at denne skrape lyden skulle kunne komme fra en DV? Høres veldig merkelig ut.

 

mvh,

 

Dette er fra West-gate , DV eller fra en annen ventil.Dette ar helt normalt , hadde det også i forrige bilen A4 2.0 TDI 170 HK.

Høres litt sånn :

 

 

Her er en brems av en A5 2011 180hk med IHI turbo før og etter Revo sin map:

 

source: http://www.a5oc.com/forums/a5-perfor...t-k03-k04.html

 

Nå kjører han på 99 V-power men uansett så er 495NM veldig mye på bare en map syntes jeg.

 

 

 

Kjener tema , men eneste jag kan si om dette at det er fint eventyr og bra reklame ;)

 

Jeg snakket med mange folk i som er beste i bransjen om dene motoren , nesten alle sir at grensen for denne motoren med IHI turbo er ca. 280 HK.Jeg har ingen grunner til å tro ikke på dem. 300 HK + da trenger du K04 , FMIC , fullt eksos osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner tema , men eneste jag kan si om dette at det er fint eventyr og bra reklame ;)

Jeg snakket med mange folk i som er beste i bransjen om dene motoren , nesten alle sir at grensen for denne motoren med IHI turbo er ca. 280 HK.Jeg har ingen grunner til å tro ikke på dem. 300 HK + da trenger du K04 , FMIC , fullt eksos osv.

 

Her er svaret jeg fikk fra http://www.sorensen-performance.com da jeg spurte om K04 oppgradering.

 

>It's not a straight fit, but it can be made to fit..

>The engine is not an TFSI engine, even though it says so on the papers, it's actually a TSI engine in that car.

>

>That means that it should have an IHI turbo from the factory, and with just a software change it can jump from 180HP to 280HP!

>We have done a lot of them and the change is Huge!

>With a proper downpipe, intake and possibly intercooler it can do 300+ HP with the stock turbo.

 

Men jeg ser jo også at de fleste andre tunere reklamerer med ca. 260-270hk og i underkant av 400nm.

Det er ganske mye frustrasjon rundt TFSI og TSI så hva som er riktig er uvisst.

 

Må bare prøve å finne ut av alt dette før jeg evt. velger hvilke merke jeg skal gå får når det gjelder tuning.

 

Har du forresten tunet din bil? eller kanskje du kommer til ?

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye frustrasjon rundt TFSI og TSI så hva som er riktig er uvisst.

 

det er faktisk sant :)

 

Har du forresten tunet din bil? eller kanskje du kommer til ?

 

 

ikke ennå men planlegger , om to kansje tre år.I dag har jeg laget den første skrittet og bestilte Milltek eksos ;)

Egentlig jeg tror at du bor i nærheten , kanskje vi kan treffe for hyggelig bil prat å dele erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ennå men planlegger , om to kansje tre år.I dag har jeg laget den første skrittet og bestilte Milltek eksos ;)

Håper at jeg også klarer å vente så lenge men det kan bli veldig tøft da jeg bare har 180hk.

Hvor bestilte du eksos fra?

Bestilte du med 2 eller 4 enderør ?

 

Egentlig jeg tror at du bor i nærheten , kanskje vi kan treffe for hyggelig bil prat å dele erfaringer

Det hadde vært hyggelig :)

 

Er det 19" eller 20" du har på bilen?

Syntes bilen din ser lavere ut en min. Bare håper at jeg ikke har fått feil understell og fått 20mm isteden for 30mm..

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 19" eller 20" du har på bilen?

Syntes bilen din ser lavere ut en min. Bare håper at jeg ikke har fått feil understell og fått 20mm isteden for 30mm..

 

de er 19" ROTOR ET42 , og har S line understell - 30mm

 

Håper at jeg også klarer å vente så lenge men det kan bli veldig tøft da jeg bare har 180hk.

 

sant , men jeg prøvekjørte 180 HK quattro og det er faktisk ikke så stor forskjell bare ved høyere turtall merker du at den er litt kastrert , mens pris forskjellen er litt mer merkbart ;)

 

Bestilte du med 2 eller 4 enderør

 

4 enderør

 

676.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår