Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å registrere seg her på forumet siden det ser ut til være mange entusiaster og kunnskap. :yummy:

 

Har hatt gleden av kjøpe meg en Audi som har antatt levering i midten av September. Ventetiden er fortsatt til å ta og føle på og det blir fantastisk når den endelig ankommer Norge.

 

Bilen er en Audi A4 Avant 2.0 TFSI [180HK] med flg utstyr;

 

* Fantomsvart

* Navigasjonspakke

- NAVI Basic

* Teknikkpakke

- Bang & Olufsen

- Parkeringssystem bak

- Cruisecontrol

 

* Sportspakke Plus

- Skinn / Alcantara

 

* Lyspakke

* Bluetooth forberedelse

* MLF sportsratt

* Skipose uttakbar

* Lys og regnsensor

* Blanke sidelister / rails / ender�r

* Bagasjeromsmatte

* Automatisk avlendbart speil

 

Føler jeg har fått mye godt utstyr i denne bilen og er storfornøyd med dette.

 

Valgene mine;

 

Motor

 

Audi leverer på A4 uten tvil mange herlige alternativer. Grunnen til at valget havnet på 180 HK TFSI var i bunn og grunn det at TDI falt ikke i smak. Dette fordi jeg var konsekvent når jeg prøvekjørte og prøvde da først en 143 HK TDI for deretter og prøve en 2.0 Xdrive skrudd til 184 HK.

 

For ikke å gjøre alle de TDI entusiaster der ute sure er dette uten tvil en fantastisk motor og godt alternativ. Når det er nevnt så fant jeg 143 HK som jeg prøvekjørte solid men støynivået var helt enormt i forhold til tilsvarende hos BMW og i tillegg f�lte jeg at det manglet litt ekstra. Faktisk så var dette overraskende at det forelå stor forskjell i støynivået. Dette er seffølgelig individuelt og noen måtte nok synes dette bare er flott men for meg blir det for mye "traktorlyd".

 

Så over til TFSI som jeg fikk prøvekjørt i en 160 HK versjon. Denne var sprek og morsom men ble kjørt i en A4 Sedan utgave og dermed ble valget 180 HK som for meg har det som skal til og attpåtil det ekstra som man trenger i en Avant Quattro. Forskjellen er faktisk s� mye som 70 NM mellom disse to og dette merkes ettersom Avant Quattro er tyngre i tillegg så ble valget slik.

 

Sportspakke understell VS S-Line;

 

Enkelt og greit så blir S-Line understell litt for uutholdende og hardt for mitt vedkommende da spesielt på norske veier. Skal man kjøre lengre avstander vil man merke dette p� kroppen og derfor ble dette valget tatt bort.

 

Spørsmål:

 

Har lurt på å få bilen til lakkforsegling og er dette anbefalt ?

 

 

Vil gjerne komme tilbake med bilder når den ankommer:)

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ser kjempebra ut dette! :-) Hva er forskjellen på sline-understell og sportsunderstell? (antar at det var en forksjell, siden du nevnte de der). Har selv Sline, og den er litt stiv, ja. Men det går seg til med så fantastiske stoler som er i disse B8'ene:-)

..Drive Slow, Sit Low..

..min verden :-) ..

[o] Billaus

[x] Audi A4 8K + Polo 85mod

[x] Golf mkV GT | Golf mkIV Stv | Golf mkIII

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kjempebra ut dette! :-) Hva er forskjellen på sline-understell og sportsunderstell? (antar at det var en forksjell, siden du nevnte de der). Har selv Sline, og den er litt stiv, ja. Men det går seg til med så fantastiske stoler som er i disse B8'ene:-)

 

Forskjellen slik jeg har forstått det er følgende;

 

Sportsunderstell - Stivere enn ordinært understell og senket 20 mm

S-Line understell - Har ytterligere stivhet i dempere og har to valg ifht senking, hhv 20mm (som sportsunderstell) og 30-35 mm (med ytterligere stivhet i dempere).

 

Dette er jo naturligvis veldig individuelt men for mitt vedkommende da jeg ikke ville hatt denne stivheten i dempere som repr. S-Line understell så blir det fort mye å betale for de felger og annet som følger med pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Tror mulig vi har kjøpt ganske lik bil.

Men den eneste Quattro versjonen av 180hk er E85 modellen. Er det denne du har bestilt?

(Audi A4 2.0 TFSI Quattro 180hk E85)

 

Jeg får min bil (2012 modell) i oktober så jeg har også startet nedtelling. :D

 

Valget for meg av motor var ganske enkelt. Jeg vil ha en bil (Audi) jeg betaler minst mulig avgift for men som kan trimmes mest mulig.

180hk versjone skal være lik 211hk versjonen som begge kan mappes til ca. 270hk og 400nm.

Etter dette så er det turbo oppgradering (med K04 kanskje) som tar ut en plass mellom 320 og 380hk og i overkant av 450nm.

 

Ser du er fra Bergen og der holder Børge O. til som er importør av mTm. Så du har mange muligheter på denne bilen.

I tillegg så er den jo klar for E85 (104 oktan) så den kan bli moro å se hva man kan få ut av noe slikt.

Prisen på E85 er vel ca. 8,5NOK og legger du på det ekstra forbruket så havner du vel på litt over 11NOK per liter i sammenligning med vanlig bensin. Så det kan jo bli noe billigere også å kjøre med bio :)

 

Når det kommer til understell så skjønner jeg at man er forskjellig for jeg syntes S-Line understellet fortsatt er som å kjøre ei balje.

Har en gammel A4 1.8TQ nå med 240hk/390nm kit og racing understell som er senka ca. 55mm. Den sitter bra i bakken og det er som å kjøre en gocart. :)

 

Nå er det også blitt 5 års nybil garanti på disse bilene så for min del så blir det å kjøre originalt i den første tiden. Leste også på et forum der en hadde testa 180hk 320nm og 211hk 350nm og konklusjonen hans var at 211hk versjonen ikke virket så mye raskere til vanlig kjøring da dreiemomentet er ganske likt.

 

Når jeg bestilte min bil ble jeg gjort oppmerksom på av selger at denne motoren bruker en del mer olje en andre. Ble du gjort oppmerksom på dette?

 

Så får bare gratulere deg med ny bil og håper du blir fornøyd..

 

(T minus 55 days and counting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei morphola,

 

Kjekt å høre at du også har gått til innkjøp av en strålende bil. Det stemmer at det er E85 mod jeg har kjøpt og den jeg har bestilt er også en Avant.

 

Forventer som leverandør informerte at bilen (2012 mod) er leveringsklar i midten av September så har allerede kommet godt igang med nedtellingen.

 

I forhold til oppgraderinger av motoren har jeg ikke så mye kunnskap og dette vil nok ikke være noe av det første jeg tenker på. Hvordan er egentlig dette i forhold til motorgaranti? Har hørt mye forskjellig om dette og litt skeptisk ifht nettopp garanti og hva dette gjør med bilen. Er jo uten tvil en motor 2.0 som har stort potensiale til forbedringer, men vil nok kjøre orginalt rimelig lenge for å ha nytte av garantien.

 

Understellet var for meg en ganske enkel avgjørelse da jeg ikke hadde levd lenge med lengre kjøreturer på norske veier. Blir altfor stivt og passer ikke norske veier uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Kan nesten ikke vente til den første kjøreturen og det hadde vært morsomt å se hvilke utstyr du har gått for, så om du ønsker så kan du gjerne poste det her.

 

Gratulerer med ny bil selv og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Her er utstyret jeg har bestilt:

 

Audi A4 2.0 TFSI 180hk Quattro E85 Avant 2012

Farge : Arubablå

Interiør : Sort-Sølv/Sort/Sort

 

Skinn/Stoff Sprint S-Line

S-Line Eksteriørpakke Komb. S-Line (30mm senket)

Teknikkpakke

- Parkeringssystem bak

- Cruise Control

S-Line Sports Pakke

Tyverialarm

Lys-/Regnsensor m/fjernlysassistent

Tyverisikkre hjulbolter

18" 10-Eikers Design S-Line

Førerinfosystem

Ekstra mørke ruter

Bang & Olufsen Høytaler System Teknikkpakke

Bluethooth-Forberedelse

Solgardin, Siderute bak

Automatisk Avblendbart Innvendig Speil

MLF-Sportsratt S-Line

Midtarmlene Foran

Uten Motor- og Modellbetegnelse

Takreling blank

 

Når det gjelder tuning så tror jeg du mister garanti på motor. På disse nye biler må flash serie programmeres noe som gjør at du ikke kan bytte map selv etter eget ønske.

 

Pr. skrivende stund så tror jeg kun det er BSR som jobber med remap for A4 2.0TFSI 2012 E85 modellen da de allerede har map for 2011 modellen. Bare håper det er flere som kommer med map for disse bilene.

Det kan også være lurt å velge en tuner som gir TUV papirer på tuninga.

 

Men som du sier så blir det nok originalt en god stund før jeg tuner da jeg vil se at motor virker som den skal. Også med tanke på at den mulig bruker mye olje. Vil få dette sjekket opp dersom dette blir et problem uten å få slengt i trynet at denne er pga. bilen er tunet.

 

Hadde vært moro å holde kontakt med deg framover så vi kan dele erfaringer om bilen. :)

Blir rart å fylle full tank for 400nok :)

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Ser veldig bra ut og utifra utstyret så har du alt det du trenger.

 

Trodde utifra svarene jeg fikk at du ikke hadde valgt S-Line, men nå ser jeg at du har dette. For min smak og ved prøving så falt det meg inn som nevnt at dette blir rimelig stivt i lengden og da spesielt ved lengre turer. Men så er det jo noe som heter individuelle preferanser og kan godt tenke meg at du finner det mer behagelig.

 

Som meg har du også valgt vekk motor og mod betegnelse. Dette var noe jeg gjorde til sist og tenkte litt igjennom før jeg valgte det vekk. Synes den er pene "ren" som sikkert du også har kommet frem til og når du har to potter på hver side så er det jo litt spennende for de som eventuelt vil fundere over hva bilen sitter inne med.

 

Har også valgt blanke sidelister og rails der hvor jeg ser du har blanke på taket. I kombinasjon med ekstra mørke ruter som du også har valgt og at jeg da har fantomsvart så synes jeg det var greit med brytninger. Har også blanke enderør som gir bilen en veldig fin helhet og gode kontraster.

 

Godt å se at du har valgt Bang&Olufsen. Faktisk så gleder jeg meg ekstra når jeg vet hva dette har fått som tilbakemeldinger i tester og annet.

 

Hvilke tanker gjorde du deg ihht at det ble 180 HK og ikke 160 HK?

 

Om jeg ikke tar feil så blir din en Sedan Quattro og jeg Avant Quattro :)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og grattis med nye biler :)

Har selv en a4 avant med full S-line og sportsunderstell og det er som å kjøre go`cart. Bilen blir litt lav om vinteren og det er litt slitsomt for bunnplata og listene. Kjører diesel og er i grunnen fornøyd for den trekker som ett tog pluss at jeg vil beholde lappen litt til :)

Eneste jeg er misfornøyd med å ha kjøpt en sånn bil er alt hatet fra andre trafikanter er forsterket. Det er helt utrolig hvor mye misunnelse/hat jeg opplever i trafikken selv om jeg bruker blinklys og holder (prøver) fartsgrensen. Selv om de har vikeplikt bare kjører de. De flytter seg ikke når de ligger i 80 i venstrefila på motorveien, de skal ihvertfall ikke slippe ein slik ei audi jævel forbi :(

De må absolutt sneie bilen nærmest mulig og folk som passerer når jeg har parkert skal liksom helt oppi bilen pluss at de luringene som også da må på død å liv parkere helt oppi døra mi...huff

Hadde hatt ett bedre liv med en gammal volvo 240 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk bobfrode:)

 

Ser utifra bildet ditt at du har en strøken og stilig a4 avant. Den go`kart følelsen er jo i mange situasjoner helt herlig men for meg som du sikkert har forstått så blir det endel turer til fjells og da blir det i lengden litt for mye av det gode. Men på bykjøring og liknende må det jo være vidunderlig.

 

Morsomt når du nevner det med de negative situasjonene du merker det med nybil. For det er mye av de samme tankene jeg har gjort meg selv og kan ikke fatte og begripe hvordan enkelte mennesker i dette landet er skrudd sammen. Det jeg blir mest skuffet over er de som på død og liv skal påføre andre personers eiendeler skader. At enkelte er så misunnelig behøver da ikke lede til at de må påføre skader på andres eiendeler. Likevel er det bare desto viktigere å være oppmerksom på hvor man eventuelt parkerer enn jeg gjerne har vært tidligere.

 

Skal iallefall gjøre mitt for å bevare bilen så godt som mulig uten at det skal gå over til det unaturlige:)

 

I trafikken får nå bare folk herje på som de vil men er helt enig med deg i at slike situasjoner kan være irriterende.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du/noen hvordan man justerer temperatur på klima når man ikke har 3-soners klima anlegg?

Kan ikke se på bilde hvor display for temp er.

 

mvh,

 

Jeg har ikke 3-soners klilma, men MMI og kan velge dette via temperatur "hjulet". Jeg trykker den inn og gradene popper opp på skjermen[ATTACH]24027[/ATTACH]

post-61445-13804853435781_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke 3-soners klilma, men MMI og kan velge dette via temperatur "hjulet". Jeg trykker den inn og gradene popper opp på skjermen[ATTACH]24027[/ATTACH]

 

Tror det er dette jeg eventuelt kommer til å få på min da jeg også har MMI - Navi Basic.

 

I forhold til det du skrev tidligere hvilke erfaringer har du gjort deg med TDI da jeg valgte dette vekk som alternativ ettersom jeg følte den var litt voldsom på støy ifht sine konkurrenter i samme sjiktet?

 

I tillegg lurer jeg endel på dette med bluetooth forberedelse. Har en i familien med en ny BMW 3 serie hvor de hevdet at mobilen ville fungere som ønsket dermed at alt kunne velges på rattet slik som jeg mener det skal være mulig på Audi -bluetooth forberedelse ? Hos han fungerer det ikke og dette fordi med AUX så går man direkte inn på koblingen til rattet mens på bluetooth forbereldese + docking må man ha tillegg. Dette hadde de da glemt å opplyse om. Håper det var forståelig.

 

mvh

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Likevel er det bare desto viktigere å være oppmerksom på hvor man eventuelt parkerer enn jeg gjerne har vært tidligere.

 

hehe.. jeg har fast plass på kjøpesenteret mellom 2 betongpåler som ikke er oppmerket. Jeg bruker da hele plassen. Hvis vi drar noe annet sted blir det alltid diskusjon i bilen for jeg vil helst stå hvor ingen andre står..nemlig lengst vekk :)

 

Hvis du er mye på fjellet hadde det ikke vært bedre med en A4 allroad?

Har tenkt på dette å ev. bytte for kjærringa vil ha en høyere bil. Hu kommer nesten ikke ut av den..hehe

Ikke det at hu er spesielt stor, men synes det er plagsomt hver gang. Hun vil vel helst ha en Q7, men det vil ikke lommeboka:oohh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. jeg har fast plass på kjøpesenteret mellom 2 betongpåler som ikke er oppmerket. Jeg bruker da hele plassen. Hvis vi drar noe annet sted blir det alltid diskusjon i bilen for jeg vil helst stå hvor ingen andre står..nemlig lengst vekk :)

 

Hvis du er mye på fjellet hadde det ikke vært bedre med en A4 allroad?

Har tenkt på dette å ev. bytte for kjærringa vil ha en høyere bil. Hu kommer nesten ikke ut av den..hehe

Ikke det at hu er spesielt stor, men synes det er plagsomt hver gang. Hun vil vel helst ha en Q7, men det vil ikke lommeboka:oohh

 

Haha :) Skal selv finne meg en egnet plass som jeg kan gjøre til min "egen". Det blir nok naturlig nok slik at man iallefall i starten er veldig påpasselig med hvor man plasserer bilen for det er jo dessverre bare et tidsspørsmål før man parkerer den ved siden av feil bil.

 

Det hadde nok gjerne vært bedre med en Allroad men som du selv belyser ifht Q7 så hadde lommeboken med samme utstyr som valgt på A4Avant vært litt mye å gape over. Slik jeg har forstått det er A4 Avant Quattro veldig bra vinterbiler. "Heldigvis" har jeg da ikke S- Line og kan bite noen mm til av snørike omgivelser før det evt er over. Men merk at det er mine preferanser da jeg føler sportsunderstellet er stivt nok for min del enn at jeg vil ha det stivere. Nå har ikke jeg kone men samboer og får nå håpe hun takler det understellet som er=) hehe

 

Som selger så fint forklarte da jeg ikke ønsket S-Line understell var at man betaler fort veldig mye for S-Line (merket) og felger om man ikke kan leve med understellet. Forsåvidt sant etter det jeg føler, men stilig er det.

 

mvh

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er Avant Quattro jeg også har bestilt. Trenger litt ekstra plass da jeg har ei lita jente på 3.

 

160hk/250nm versjonen kommer med 1.8TFSI motoren og kan ikke trimmes så mye som 2.0TFSI.

Vis man ser på feks. mTm så får de ut av 1.8'n, 215hk og 320nm på første chip/remap.

På 2.0TFSI derimot blir det 270hk og 390nm. Jeg ville ha 2 literen da jeg skal opp på over 300hk.

Helst vil jeg ta ut rundt 333hk som er det samme som 3.0T S4'n kommer med originalt. :D

 

Jeg kommer også til å bytte eksos og diffuser ganske så tidlig slik at jeg får 4 enderør ut bak og

litt dypere lyd av bilen. (Håper å finne et rimelig milltek anlegg) Og da vil den se enda mer ut som en S4 :)

 

Jeg valgte S-Line sports understellet i håp om at bilen kan føles like stiv som bilen jeg har i dag.

Men det originale understellet blir mulig for mykt for meg og da må jeg ha inn senkesett.

(kjører i dag med racing understell som er 55mm senket på an A4 B5)

 

Gleder meg til å høre lyden av Bang&Olufsen anlegget. Skal vist være 14 høytalere + sub og ca. 500watt.

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår