Gå til innhold

272' trimkam i 2.3E 10v

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Ja, rattstammen "forsvinner" inn i dashbordet ved hardere sammenstøt, samt at sikkerhetsselene strammes og låses. Ved påkjørsel bakfra skal det nok en del til for at ProconTen hadde blitt aktivert, hvertfall måtte motor og girkasse ha flyttet seg bakover først ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ett system som er på all Audi 80,90,100 og 200?

Med tanke på at min har vært med i ett sammenstøt før, så lurer jeg på om dette er noe jeg må sjekke ut om er i orden. Eller går rattet tilbake i posisjon etter sammenstøtet, sånn at bilen faktisk kan kjøres videre uten å tenke på akkurat dette systemet?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens front, samt motor og girkasse, skal trykkes bakover (i bilen) før Procon Ten trer i kraft, om en bil har fått så hardt sammenstøt så finner du den neppe på veien mer ;) Og nei, rattet går ikke tilbake etter at rattstammen er kollapset.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk takk :) Grenrøret er konstruert for å passe i Audi 80/90/Coupe som har et litt annerledes karosseri enn min, samt helt andre motorfester. Grenrøret tok borti fremre kant på motorfestet, har derfor slipt litt på dette og nå går grenrøret i med klaring alle steder.

ProconTen braketten er heller ikke i veien på min bil slik den er på 80/90. Da blir det å sveise ny eksos fra grenrør og bak til resterende eksos med overgang fra 2.5" til 2.25", bruker klemmer i innfestning slik at alt enkelt kan demonteres om behov.

 

DSC_0871_zps22b7219b.jpg

 

DSC_0875_zps8697e1b7.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så helt sinnsykt ut :P Men når jeg tenker på det, litt merkelig design på de motorene.. Eksosmanifolden må jo varme opp innsuget godt? Å jo kaldere luft motoren får jo bedre.. Så det vil vel motvirke litt effekt? :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eksos og innsug er på samme side så er det ikke så mye å gjøre med det, er helt likt på mange R4 også. Femmer 20v har innsuget på motsatt side, en fordel mtp varme som du sier, men man kan likevel hente 250 hk ut av min motor (uten kunstig åndedrett) :)

På min henter motor luft rett under frontlykten, derav liten påvirkning av eksosen. Så lenge man kjører er ikke innsuget varmt, men om man står på tomgang eller lar stopper motor noen minutter, da blir det varmt. Men, dersom det blir klaring nok så kommer jeg til å lage alu-avskjeming mellom eksos og innsug ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt er vel mulig å dra ut mye mer enn 250hk i motoren din kun med sugetrim? Etter hva jeg husker så nevnte Velox Motor at bunndelen hvertfall på NG motorer tåler fint 500hk uten turbo. Det er vel ikke så stor forskjell på disse motorene?

 

En annen ting jeg lurer på. Hadde det ikke vært bedre om rørene pp grenrørene våres hadde vært mandrelbøyd i stedenfor så mange sveiseskjøter?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig mye over 250hk NA får man ikke selv om motoren tåler mer, og skal man opp i dette nivået kommer man aldri utenom seperate spjeldhus og en helt annen kam enn den jeg har. Mitt prosjekt er av den økonomiske typen, derfor originalt innsug og bilen skal være 100% kjørbar som hverdagsbil, samt ha et mye sterkere bunnregister enn originalt som et absolutt must:)

 

Primærrørene er i nettopp mandrelbend, grunnen til at de er sveiset noen steder er at det er for komplekst og dermed umulig å bøye primærrørene i ett stykke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eksos og innsug er på samme side så er det ikke så mye å gjøre med det, er helt likt på mange R4 også. Femmer 20v har innsuget på motsatt side, en fordel mtp varme som du sier, men man kan likevel hente 250 hk ut av min motor (uten kunstig åndedrett) :)

På min henter motor luft rett under frontlykten, derav liten påvirkning av eksosen. Så lenge man kjører er ikke innsuget varmt, men om man står på tomgang eller lar stopper motor noen minutter, da blir det varmt. Men, dersom det blir klaring nok så kommer jeg til å lage alu-avskjeming mellom eksos og innsug ;)

 

Forebygger vel en del med eksosbandasje også :) Skal du ha det på grenrøret? Tenkte å ta det på grenrøret til hondaen, skulle minske varme utslipp og forebygge at grenrør sprekker?

 

Varmeskjold er nok ingen dum ide nei :) Men vil den ha så mye effekt når de er så nærme hverandre?

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosbandasje er ikke bra på et optimalt grenrør, det vil øke temperaturen på avgassene, noe som fører til øket avgassvolum og pulsene som skal gi øket fyllingsgrad stemmer ikke helt lenger. Så nei, det er ikke bra, men det vil gi mindre strålevarme. Kommer dog til å bruke eksosbandasje noen få steder der det er liten avstand til nærliggende deler, men kun der. Ellers vil jeg gå for aluskjold mot strålevarme mot innsug og bensindeler.

 

Mellom innsug og eksos er det lite stillestående luft når man kjører, med et varmeskjold så vil nok oppvarmingen av innsug begrenses til et minimum :)

 

At eksosbandasje reduserer strålevarme stemmer, at det forebygger sprekker tviler jeg på, vil heller tro det er motsatt siden varmen "kapsles" inne.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det blir effektøkning på min v8 med to stk eksosmanifold som du monterer?

 

Manifoldene på din bil er ikke akkurat bra, for å si det mildt. Du hadde utvilsomt fått bedre fyllingsgrad i motoren og dermed høyere effekt med avstemt grenrør, men vet ikke om det finnes.

 

Manifoldene på din bil.

S6302878%20ABH%20AEC%201.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår