Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
ItWassentMe

Golf 3 2.0 1995 modell stasjonsvogn starter ikke

Rate this topic

Recommended Posts

Hei, min sønn kjøpte seg sin første bil for et par uker siden, en Golf 3 1995 modell Stasjonsvogn med 2.0 liters motor, fin og hel bil, som vi var veldig fornøyd med. Han kjørte på jobb hver morgen, hjem igjen om ettermiddagen (han jobber langt avgårde som håndtverker), og med verktøy & greier bak i bilen. Så langt alt vel. Plutselig får han ikke start på bilen etter å ha handlet på Vestkanten, men etter å la lånt batteri & startkabler fra BilXtra (Tusen takk BilExtra :-)) startet bilen igjen. Vel hjemme var det slutt, ingen start. Senere på dagen prøvde jeg igjen, og da startet bilen uten problemer, 8-10 ganger. Men senere var den død igjen, og etter dette har den ikke ville starte. Har sjekket bensinpumpen, den gir lyd noen sekunder når man setter på tenningen, så da er den OK. Men ingen gnist på pluggene, heller ikke fra Coil. Har byttet coil, men ingen forskjell Har også testet fordeler og Hallgiveren, som ser OK ut. Coil gir heller ingen gnist dersom man gir strøm direkte fra batteri til midtleder på fordelerkontakten, vanligvis et sikkert tegn på at det IKKE er fordeler som er problemet.

Og ikke er det startsperren, for da starter bilen noen sekunder før den dør.....

Har jeg glemt noe da? Hvis ikke, sitter vi igjen med at problemet må skyldes kontaktfeil på kabel/svitsj, dårlig startrele i sikringsboksen, eller feil på selve hjernen. Noen tips? Må jeg skaffe meg VAG Com og kabel for å finne ut av dette??? Noen som kan låne her i Bergen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du sier bensinpumpen går noen sekunder etter at tenningen er slått på, noe den skal gjøre. Men begynner den å gå igjen når du prøver å starte motoren? Bensinpumpereléet skal trekke med en gang hallgiveren gir ut pulser ;)

 

Du skriver "Coil gir heller ingen gnist dersom man gir strøm direkte fra batteri til midtleder på fordelerkontakten, vanligvis et sikkert tegn på at det IKKE er fordeler som er problemet.". Hva mener du med fordelerkontakten? Mener du den midt på fordelerlokket eller midterste ledning i pluggen på siden av fordeleren?

Om sistnevnte, signalutgangen fra hallgiveren må ligge til jord for at du skal få transient inn til coilen. Brukte du +?

 

Har laget en generell 'how to' som du kan lese. Håper den kan hjelpe, ellers er det bare å spørre. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/267692-feilsok-ved-tenningsproblemer-pa-eldre-vag.html#post2796310

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet er nok elektrisk, siden det ikke kommer gnist hverken fra plugger eller coil.

Jeg mente midterste ledning i pluggen på siden av fordeleren, tenning på, og tapping med ledning fra + på batteri der skal gi gnist fra coil uavhengig av hallgiver, hvis ikke skal feilen ligge lenger fremme i systemet, ref. det jeg har lest meg til på nettet :-)

Leste din "how2", og min nabo testet pulsutgangen i pluggen på hallgiveren som du beskrev, ingen gnist.

Så da skal problemet skyldes det du kaller tenningsmodulen, vet ikke hvordan den ser ut, eller hvor jeg finner den på denne bilen?

Finner i alle fall ingenting som ligner på bildet i beskrivelsen din. Tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har motor med startsperre og Monopoint injection, har du nok ikke den Tenningsmodulen som vist for eldre VAG,

Alt er integrert i ECU ("hjernen").

 

Om jeg husker riktig så er det vel en veivakselsensor bak på motoren som også må virke for at den skal starte.

 

Kunne vært interessant å lese ut feilkoder.

 

Ellers - gå over kontakter med elektronikkspray: til fordeler, coil, ECU, veivsensor, . . .

 

--

Share this post


Link to post
Share on other sites
Problemet er nok elektrisk, siden det ikke kommer gnist hverken fra plugger eller coil.

Jeg mente midterste ledning i pluggen på siden av fordeleren, tenning på, og tapping med ledning fra + på batteri der skal gi gnist fra coil uavhengig av hallgiver, hvis ikke skal feilen ligge lenger fremme i systemet, ref. det jeg har lest meg til på nettet :-)

Leste din "how2", og min nabo testet pulsutgangen i pluggen på hallgiveren som du beskrev, ingen gnist.

Så da skal problemet skyldes det du kaller tenningsmodulen, vet ikke hvordan den ser ut, eller hvor jeg finner den på denne bilen?

Finner i alle fall ingenting som ligner på bildet i beskrivelsen din. Tips?

 

Du skal i alle fall ha minus på pulsutgangen, ikke pluss. Hvilken type coil har du? Den 'gamle' typen eller den med integrert tenningsmodul?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vel muligens et rele for strømforsyningen til ECU på denne bilen?

Absolutt en mulig feilkilde. Da blir alt dødt på tenningsfronten.

 

 

Jeg har ikke slik rele (tror jeg) på de 1.8 vi har i familien, men tror du kanskje har det på 2.0.

 

Litt litteratur: http://www.veedubz.co.za/tech/VW%20Haynes%20Mk3/mk3%20manual.htm

Se på:

E - THEORY OPERATION - GASOLINE.pdf

ELECTRICAL COMPONENT LOCATOR - 2.0L 4-CYL.pdf

 

--

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om du har motor med startsperre og Monopoint injection, har du nok ikke den Tenningsmodulen som vist for eldre VAG,

Alt er integrert i ECU ("hjernen").--

 

Tja, tenningsmodulen er vel integrert i coilen på de, ikke i ECU. Derav 5 ledere til coil. Sitter også tenningsmodul ved coilen på noen.

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legger med et utklipp av tegningene i linken til Bwana som viser at tenningsmodulen ikke er integrert i ECU. Den er nok integrert i coilen på din, kan det stemme?

 

IgnmodG3.jpg

 

Ser den ut som på bildet under?

Coilmk3.jpg

 

I såfall er det minus inn på pinne 1, pluss 12V inn på pinne 3 og triggersignal inn på pinne 2. Triggersignalet kommer fra hallgiveren via ECU. Bildet under illustrerer bedre.

Igngolf.jpg

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, beklager sent svar, men har vært på hytten i helgen. Der ville min gamle Yamaha 40HK som jeg kjøpte ifjor høst heller ikke starte, men det skyldes nok drivstoffsiden. Startet litt, men stoppet. Siden var det natta. Har fylt ny bensin med oljeblanding, tømt bensinfilteret for gammal morro, og skulle prøve igjen da den gamle morkne bensinslangen revnet. Kjøper ny på biltema idag (89,90), og prøver igjen til helgen -)

Når det gjelder Golfen, så har jeg jo tidligere kjøpt ny coil (m/forsterker som du sier) på Biltema, men ingenting skjedde. Har også hatt av dekslene rundt startsvitsjen og sjekket alle kontakter, ledninger osv der, og dusjet litt med et av vindunderstoffene. Har gjort det samme med alle kontakter i motorrom. Men like dødt er det altså :-(

Så da heller jeg til at feilen ligger på startreleet i sikringsboksen, som ser 100% OK ut, men har et snev av bakkelittlukt (sikring nr. 3 - ECM Power Supply Relay), så jeg tenkte å få fatt i et nytt. Må vel til Møller for å finne noe slikt? Eller kan feil på ECU gi samme symtomer???

Spørsmål: Fungerer starteren selv om det er dødt videre til coil & fordeler? Kan kjøre bilen på nødmotoren (den du bruker om du stopper på en jernbaneovergang, motoren er død, og toget kommer!) Sett giret i 1.gir, vri nøkkelen og kjør bilen på startmotoren. Funker hver gang :-)

MAO- er det slik at svitsjen strøm bare til startmotoren, men likevel sørger et defekt startrele eller ECU for at det er dødt videre til coil osv? Hvis svaret er ja, er det vel mye som tyder på at feilen ligger i dette startreleet, eller at ECU trøbler ?

Fant forresten akkurat denne metoden på nettet, må nok skaffe meg et multimeter på Biltema idag...

Edited by ItWassentMe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unngå gummislanger (bensin) fra Biltema, de har en forferdelig dårlig kvalitet og morkner etter måneder. Det er i alle fall min erfaring.

 

Ang. bilen din. For å utelukke andre feil kan du sjekke hallgiverfunksjonen med et batteri og et multimeter. Eller du kan skru ut fordeleren, ha tenningen på og så rotere fordelerakslingen og høre om bensinpumpa starter. Enda bedre med en pluggledning direkte i coilen (i tilfelle du skulle få gnist). Har også vært ute for at det er dårlig kontakt i pluggen til ECU. Ta den av og på noen ganger og problemene er borte.

 

Og en siste ting. De nye coilen du har kjøpt fra Biltema. Er det den som står i nå? Når tenningen er på, har du da 12V mellom pinne 1 og 3 på coilen? I såfall, sett en pluggledning med tennplugg direkte i coilen og kople en ledning til pinne 2 i kontakten på coilen (pluggen må være på). Sett på tenningen og legg den andre enden av ledningen som går til pinne 2 fort til og fra jord. Får du da ikke gnist på pluggen så fungerer ikke coilen! Om den og hallgiveren derimot fungerer så er feilen i ledningsnett, PSU til ECU eller selve ECU.

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvor ligger ECU'en da? Har ikke bok på bilen, så jeg famler litt i blinde. Har lett etter den bl.a. for å sjekke ledningen, men vet ikke hvor den"hjernen" ligger. Det er som sagt en Golf 3, 1995 modell, 2.0 liters motor med 116 HK. Tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.