Jump to content

ItWassentMe

Bruker
  • Posts

    7
  • Joined

  • Last visited

About ItWassentMe

  • Birthday 03/03/1951

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, MC, Hytte, Fiske, Data
  • Modell (eks S4)
    A6
  • Årsmodell (eks 1995)
    1997
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Motor (eks 1.6)
    2,5 TDI
  • Yrke eller sivil status
    Ingeniør
  • Fylke
    Hordaland

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

ItWassentMe's Achievements

Menig

Menig (1/13)

10

Reputation

  1. Fylte original grønn VAG servo olje på vår Golf 3 idag fordi servoen pep og beholderen viste seg å være tom. Fylte på mens vi pumpet (svingte frem & tilbake i fri mens motoren gikk), lyden forsvant, og servoen fungerte toppers. Enn så lenge var vi veldig fornøyd, men ..... så ser vi at det lekker olje ut under bilen...... Trodde først vi at det var overløpsolje fordi vi hadde fyllt på for mye olje, men dessverre ser vi at det drypper olje fra servosnekken/tannstangen under bilen. Er dette mulig å reparere med "Power Steering Leak Stopper" eller tilsvarende midler, eller ved å gjøre andre midlertidige reparasjoner? Eller må som jeg tror tannstangen rett og slett byttes? Har heldigvis funnet mange brukte og komplette tannstanger /Servo snekker på nettet med god kvalitet til 1200-1500 kroner, men jeg vil bare vite om dette er rett medisin før jeg bestiller en slik? Og - er det en stor jobb å skifte, og trenger man flere deler før jobben kan gjøres? Og kan bilen benyttes til litt kjøring i mellomtiden, f.eks. kjøring til mekaniker, eller må den taues? Takknemlig for alle gode tips og råd :)
  2. Hipp Hurra, da er feilen funnet :-) Det var rele nr. 3 i sikringsboksen, merket 30, og med delenr. 165-906-381 Hadde fått dette tipset: "Tipper releet til motorstyreenheten. Vanlig feil på Golf 3. Mener releet er merket med 30." Tok ur releet, tok ut innmaten av plastikkboksen, la en tapebit i passende tykkelse mellom spolen og nålen for å lage permanent kontakt, og dessuten rengjorde alle kontaktpinnene utvendig på releet før jeg satte det inn i boksen og tilbake på plass i sikringsboksen. Golfen startet på første forsøk, og går nå som en klokke. Tok ut releet og fjernet plastikkbiten, satte det på plass igjen, og bilen starter fremdeles som den skal. Så enten hadde releet hengt seg opp slik at det ikke gav kontankt, eller så var det belegg på pinnene som gjorde at releet ikke hadde god kontakt i sikringsboksen. Nå er i alle fall feilen ordnet, og jeg er utrolig glad og lettet. Dere kan lese mer om dette releet på: Denne linken Ser på den linken at releet bare koster 10 pund i england, så da kjøper jeg vel meg et nytt fra Møller, for sikkerhets skyld. Tusen takk for all hjelpen til de på forumet som har bidratt :-)
  3. Hvor ligger ECU'en da? Har ikke bok på bilen, så jeg famler litt i blinde. Har lett etter den bl.a. for å sjekke ledningen, men vet ikke hvor den"hjernen" ligger. Det er som sagt en Golf 3, 1995 modell, 2.0 liters motor med 116 HK. Tips?
  4. Hei, beklager sent svar, men har vært på hytten i helgen. Der ville min gamle Yamaha 40HK som jeg kjøpte ifjor høst heller ikke starte, men det skyldes nok drivstoffsiden. Startet litt, men stoppet. Siden var det natta. Har fylt ny bensin med oljeblanding, tømt bensinfilteret for gammal morro, og skulle prøve igjen da den gamle morkne bensinslangen revnet. Kjøper ny på biltema idag (89,90), og prøver igjen til helgen -) Når det gjelder Golfen, så har jeg jo tidligere kjøpt ny coil (m/forsterker som du sier) på Biltema, men ingenting skjedde. Har også hatt av dekslene rundt startsvitsjen og sjekket alle kontakter, ledninger osv der, og dusjet litt med et av vindunderstoffene. Har gjort det samme med alle kontakter i motorrom. Men like dødt er det altså :-( Så da heller jeg til at feilen ligger på startreleet i sikringsboksen, som ser 100% OK ut, men har et snev av bakkelittlukt (sikring nr. 3 - ECM Power Supply Relay), så jeg tenkte å få fatt i et nytt. Må vel til Møller for å finne noe slikt? Eller kan feil på ECU gi samme symtomer??? Spørsmål: Fungerer starteren selv om det er dødt videre til coil & fordeler? Kan kjøre bilen på nødmotoren (den du bruker om du stopper på en jernbaneovergang, motoren er død, og toget kommer!) Sett giret i 1.gir, vri nøkkelen og kjør bilen på startmotoren. Funker hver gang :-) MAO- er det slik at svitsjen strøm bare til startmotoren, men likevel sørger et defekt startrele eller ECU for at det er dødt videre til coil osv? Hvis svaret er ja, er det vel mye som tyder på at feilen ligger i dette startreleet, eller at ECU trøbler ? Fant forresten akkurat denne metoden på nettet, må nok skaffe meg et multimeter på Biltema idag...
  5. Problemet er nok elektrisk, siden det ikke kommer gnist hverken fra plugger eller coil. Jeg mente midterste ledning i pluggen på siden av fordeleren, tenning på, og tapping med ledning fra + på batteri der skal gi gnist fra coil uavhengig av hallgiver, hvis ikke skal feilen ligge lenger fremme i systemet, ref. det jeg har lest meg til på nettet :-) Leste din "how2", og min nabo testet pulsutgangen i pluggen på hallgiveren som du beskrev, ingen gnist. Så da skal problemet skyldes det du kaller tenningsmodulen, vet ikke hvordan den ser ut, eller hvor jeg finner den på denne bilen? Finner i alle fall ingenting som ligner på bildet i beskrivelsen din. Tips?
  6. Hei, min sønn kjøpte seg sin første bil for et par uker siden, en Golf 3 1995 modell Stasjonsvogn med 2.0 liters motor, fin og hel bil, som vi var veldig fornøyd med. Han kjørte på jobb hver morgen, hjem igjen om ettermiddagen (han jobber langt avgårde som håndtverker), og med verktøy & greier bak i bilen. Så langt alt vel. Plutselig får han ikke start på bilen etter å ha handlet på Vestkanten, men etter å la lånt batteri & startkabler fra BilXtra (Tusen takk BilExtra :-)) startet bilen igjen. Vel hjemme var det slutt, ingen start. Senere på dagen prøvde jeg igjen, og da startet bilen uten problemer, 8-10 ganger. Men senere var den død igjen, og etter dette har den ikke ville starte. Har sjekket bensinpumpen, den gir lyd noen sekunder når man setter på tenningen, så da er den OK. Men ingen gnist på pluggene, heller ikke fra Coil. Har byttet coil, men ingen forskjell Har også testet fordeler og Hallgiveren, som ser OK ut. Coil gir heller ingen gnist dersom man gir strøm direkte fra batteri til midtleder på fordelerkontakten, vanligvis et sikkert tegn på at det IKKE er fordeler som er problemet. Og ikke er det startsperren, for da starter bilen noen sekunder før den dør..... Har jeg glemt noe da? Hvis ikke, sitter vi igjen med at problemet må skyldes kontaktfeil på kabel/svitsj, dårlig startrele i sikringsboksen, eller feil på selve hjernen. Noen tips? Må jeg skaffe meg VAG Com og kabel for å finne ut av dette??? Noen som kan låne her i Bergen???
  7. Hei, min tyskimporterte Audi A6 TDI stasjonsvogn 1997 modell med automatgir går fremdeles som en klokke, men har et irriterende problem. Noen ganger går ikke automatgiret ut av sperren, og da er sikringen for bremselyset røket. Kan intreffe av og til, mens andre ganger fungerer bilen problemfritt i ukesvis/månedsvis. I vinter røk 8 sikringer etter hverandre samme dag, før jeg ble kvitt problemet med å åpne og lukke bakluken. Når jeg slår på tenningen og trykker på bremsen for å få giren ut av sperren, kommer det en gul trekant på bryteren for varmetråder på bakruten. Slår jeg på varmetrådene, kommer det opp et varsellys på displayet om feil på varmetrådene/sikring som ryker. Med andre ord, jeg antar at det er en jordingsfeil/kortslutning i forbindelse med varmetrådene på bakruten/bakluken, og antagelig i overgangen mellom karosseri og bakluke. Dette er sikkert oppstått som slitasje/mye bruk over mange år, men hvor ligger feilen, og hvordan kommer jeg til det? Takknemlig dersom noen har et tips, for dette er en feil som er skikkelig plagsom, og gjør min frue til nervevrak :-)
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy