Gå til innhold

Rundt hode på festeskrue kalipper

Ranger emnet


lovov

Anbefalte innlegg

Jeg skulle skifte bremser (volvo s40 96) og var på vei til å skru av kallipperen bak. Mutteren var litt rusten og skitten og satt bra fast, så jeg pusset litt og fikk presset på en 12 fastnøkkel og tok skikkelig i da "kantene" på mutteren gav etter.

 

Så jeg har et problem, noen gode ideer på hvordan jeg kan få løsnet den?

 

Det er jo snakk om bremsekalipperen her, så vil ikke ødelegge noe og i tillegg så er det veldig krunglete å komme til og ikke mye "arbeidsrom" under hjulbuen der akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan gjøre flere ting.

 

Gjør mutteren/bolten helt ren til å begynne med. Så kan du prøve å slå på en pipe som er et nummer mindre. Gjerne en sekskant-pipe slik at du har mest mulig overflate å gripe med. Er pipa for stor kan du prøve å slå inn en fastnøkkel som er et nummer mindre. Da bruker du den siden som tar på tre av kantene.

 

Du får også piper med et gripe-mønster i som er ment til rundede bolter.

 

Si ifra hvis det over ikke funker :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mig-apparat, en litt større mutter(eller ti) og gjøre det på den metoden er nok den som funker best.

 

Varmen fra sveisen vil både strekke og sjokke skruen så den mest sannsynlig løsner, men neppe på første forsøk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en tomme pipe som er bittelitt mindere. F.eks, skruen er 13, så finn en tomme pipe som er mellom 12 og 13 å slå den på.

Pass på at den er sekskant og ikke tolvkant.

Tolvkant er elendig med motsettning det er tolvkant holde :)

Jeg bruker kun sekskant, og tolvkant der jeg må bruke tolvkant.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips.. Forhåpentligvis holder klossene til sommeren og da satser jeg på å skifte skivene også. Nå har jeg flere triks i bakhånd. Sveising funker sikkert utmerket, men jeg har ikke mulighet til det så det får være en siste løsning. Prøver nok først å smelle på en litt mindre nøkkel eller en slags gripe-nøkkel/tang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår