Gå til innhold

Hæfti motor....

Ranger emnet


TurboJugend2

Anbefalte innlegg

Litt off topic men:

 

Hva er forskjellen på street port, monster port, bridge port, og "my big'ass momma gonna knock yaa out"-port osv.. ?

 

Jeg vet at størrelsen har noe å si her, men de har vel forskjellige innvirkning på co, forbruk, levetid og ikke minst effekt.

 

Den motoren over kjører bridgeport men noe sier meg at det ikke alltid er den beste løsningen for en daily driver.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

street, bridge, extended og monster port er sideporter. dvs at innsuget skjer fra endeplatene og centerplata (orginalt innsugsmanifold kan benyttes). med en peripheralport så tettes disse og det lages nye porter i selve rotorhuset (samme som eksosporten) og her trengs det et custom eksosmanifold.

 

Street og extended er vel mere eller mindre det samme, er jo mange muligheter her og. Litt porting av de orginale portene uten at det blir for ekstremt. Mister litt bunndrag men drar noen omdreinginger til.

 

Bridge vil si at man lager en liten ekstra port ved siden av den orginale innsugsporten. Det blir laget ei bru (bridge) imellom de for å støtte opp cornerseal så denne ikke detter ut (litt dumt).

Denne kan nok være litt ekstrem på en bruksbil men kommer jo ann på den som kjører og vilja. Meget artig tomgang :) Mister endel bunndrag men drar mye turtall. 11000 rpm er ikke uvanlig.

250-270hk.

 

Peripheral er beskrevet over. Ganske ubrukelig på en bruksbil denne og, mister mye bunndrag. 2000 rpm på tomgang (artig lyd i denne og) og drar masse turtall. Optimal på en kraftig sugemotor, god for ca 330hk. Drar masse turtall denne og (tror den gruppe b bilen som går i rally i Norge drar bortimot 13000 rpm :)

 

--

frode

 

Du kan se endel av portene avbildet på http://www.rotaryengineillustrated.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info.

Leste litt her http://www.rotaryengineillustrated.com./RE101pages/4-ports101.html om de forskjellige.

 

Mazdafun nevnte i en post her at han har monsterport på en motor han bygger nå.

 

Hvorfor velge monsterport i stedet for peripheral port ? Det virker jo som om man får store problemer med vannkanaler med monster port, mens man slipper dette på peripheral port.

Egner monster port seg bedre for turbo ? Billigere ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by arildh

Takker for info.

Leste litt her http://www.rotaryengineillustrated.com./RE101pages/4-ports101.html om de forskjellige.

 

Mazdafun nevnte i en post her at han har monsterport på en motor han bygger nå.

 

Hvorfor velge monsterport i stedet for peripheral port ? Det virker jo som om man får store problemer med vannkanaler med monster port, mens man slipper dette på peripheral port.

Egner monster port seg bedre for turbo ? Billigere ?

 

Tviler på at det er en slik port som er avbildet der som mazdafun har. Det er nok heller en vanlig sideport som er så stor som det går ann å få den, uten å gå over til bridgeport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rotaryrocket

 

Tviler på at det er en slik port som er avbildet der som mazdafun har. Det er nok heller en vanlig sideport som er så stor som det går ann å få den, uten å gå over til bridgeport.

 

 

Hei!

 

Det er helt riktig.

 

Monsterport er så stort man kan få en port uten at det blir bridge.

Både durasjonen er større og lengde(åpne og lukketiden). Har også gjort porten så dyp som mulig med rett radius i porten.

 

Det gjort sammen med dowelpinning av motoren. Med denne portingen og forsterkingen av blokka, blir 500 hk enkelt med Greddy T78 turboen.

 

MVH

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TJa.....vi får vel begynne med svinghjul da, så ikke forhåpningene blir for høye.

Både jeg og Mazdafun bilr dokumentert effekt om en stund!! Rototest i Stockholm er leid inn!!

 

MVh

RE-Amemiya ---- ROY-Hva med meg a

3 rotor power

1986 Rx7 Drifter (FD motor)

1993 Mazda 323 GTR

1990 JC Cosmo 20B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår