Gå til innhold

Hjelp!! Bilen koker!!!

Ranger emnet


Ise89

Anbefalte innlegg

Har en Opel vectra 1.8 16v som koker når motoren blir varm. Temperaturen varierer veldig fra 0 grader til 100 grader, går veldig opp og ned. Kjører jeg sakte stiger den, spesielt i oppoverbakker, går det i nedoverbakker går temperaturen nedover. Har sjekket olje, vann, kjølevæske o.l, og alt er ok. Noen mener det er toppakningen som er ødelagt, men skal ikke motoren koke med engang jeg starter bilen? Min koker ikke før den begynner og bli varm. Kan det være termostaten??? Noen tips for å enkelt sjekke om det er toppakning, termostat eller lignende??

 

Råd ta:prayes imot med STOR takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at det kan være toppakning ja. Hvordan dette påvirker kjøleegenskapen på bilen varierer, men det er mer vanlig at den "går varm" etter hvert som motoren utvikler mer varme, altså er det like "vanlig" at det skjer etter litt bruk. I en oppoverbakke må gjerne bilen jobbe tyngre, og dette vil naturligvis desto raskere kreve en bedre kjøleegenskap. Når det er sagt, må det jo utvikles varme i bilen før den kan "koke over" ;)

 

Sjekk fargen på kjølevesken, er det olje i den (sort-aktig farge), blålig/kritthvit eksos?, usedvanlig mye eksos?, hvite sporer i oljen? Skru ut tennpluggene og se om det finnes blå/grønn væske på tuppen?, Kommer det bobler i kjølesystemet om du roterer på hjulene?, mindre vann på kjølevannsresarvoaret?, Lukter det glykol (søtaktig) duft av eksosen?

 

Alternativer kan være defekt termostat eller annen årsak til hvorfor sirkulasjonen er dårlig (defekt pumpe, tett kjølekurs etc).

 

Vil uansett på det sterkeste anbefale deg å kontrollere muligheten for ødelagt toppakning først, da dette i tillegg til overopphetningen i seg selv, kan utføre stor og permanent skade på motoren (hydrolock etc).

Det er en del gode metoder for å kontrollere muligheten for defekt termostat etc, men om det er misstanke om ødelagt toppakning så er de fleste metoder upålitelige (da symtomene kan fremstå som nokså like).

 

Faren for sprukket toppakning må derfor utelukkes, før man går nøyere innpå hver enkel komponent.

Endret av Hypnagogia
La til et par ting til å sjekke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut av termostaten idag, og kokte den, og den funker. Det er dårlig sirkulasjon ja, så nå er neste steg vannpumpe. Den slangen fra radioatoren og inn på motren var varm, mens de andre var kald....

 

 

Da er termostaten ferdig. slipper ikke gjennom varmt vann når den skal, derfor blir ikke motoren varm. tror temp måleren på disse er før termostaten, derfor kan det virke som motoren koker, men det varme vannet har ikke rukket frem til motoren, siden termostaten ikke virker skikkelig. da blir vannet veldig varmt før termostaten, derfor kalde slanger på motor og varm fra radiator.

 

du testet den, men den fjusker sikkert. kjøp ny og prøv det billigste først. 200 kroner tenker jeg.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår