Gå til innhold

Hypnagogia

Bruker
  • Innholdsteller

    154
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Hypnagogia vant dagen sist September 6 2014

Hypnagogia hadde mest likt innhold!

Om Hypnagogia

  • Bursdag 07/13/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Hypnagogia's Achievements

  1. Henger meg på at du bør ta en ekstra titt på venstre side (får du lyden ved høyresving så er det venstresiden som må kompansere for at bilen i utgangspunktet "vil rett frem" og dermed ta meste av belastningen. Når det er sagt så er dette en regel som aldri er sikker - har ofte oppdaget gåene drivledd og hjullagere på "feil side". Jekk opp, drei hjulet rundt og hør etter ulyder. Grip tak i fjæra og føl etter vibrasjoner etc. Nå beskriver du en skrapelyd, så skal være usagt hvor karakteristisk det trenger å være mot et hjullager/drivledd. Sjekk varmeskjoldet til bremsen etc. Særlig på litt eldre (rustne) biler hvor varmeskjoldet begynner å få mindre stivhet kan dette bevege seg etc.
  2. Var desverre ikke så lett å gi noe godt svar på dette, i allefall ikke noe svar du vil kunne dra nytte av :P "armen som kommer ut av motorrommet og fester seg til resten" kan være endeledd evt. Men blir bare gjetting fordi at er egentlig ikke nok informasjon til å gi noe sikkert svar. Endeleddet består imidlertid av indre og ytre, du må da vite spesifikt hvilket. Står det ikke noe mer spessifikt på kontrollsedelen din da? De fleste kontrollører er flinke til å presisere hvilken del som er dårlig. Evt har du jo stabilisatorledd. Om sideblinklyset så er det ikke nødvendigvis noe galt med sokkelen, du må først og fremst finne ut om det faktisk kommer strøm FREM til sokkelen. Dette finner du fort ut med et multimeter. Dersom det ikke er et problem skapt av iring eller brudd/svekkelse i sokkel eller kontakt vil det kunne være at feilen ligger før sokkelen i seg selv. Har du et reg nr eller karosserinummer på bilen så kan jeg gi deg et sikkert svar på hvor - og delenummer. Om ryggelyset kan ikke jeg svare på nøyaktig plassering uten selv å se det. Merk at også denne kan funksjonstestes så du får dobbeltsjekket at den faktisk er ødelagt. Kan du også gjøre med et multimeter.
  3. Hei! Denne som er bøyd er der for å utjevne utslaget på håndbrekket til å fordele seg på begge bremsene bak (en wire til hver). Ved korrekt justering og riktig stand skal det være minimalt avvik (begge wire skal være like langt fremme). Har ikke noe godt navn på denne egentlig men har pleid å si parkbremsutjevner (engelsk ofte omtalt som brake equalizer). Vedrørende bruk, tja. Den er jo ikke i forskriftsmessig stand og skal ikke brukes - men rent praktisk er jo parkeringsbremsens funksjon særdeles nedsatt, så er vel ikke direkte adekvat å si at det er OK å la være. Vil også evt gi to`er på neste EU. Å bytte denne er veldig enkelt, skru ut justeringsmutteren (den mutteren som sitter bak der hvor wirene går ut) lirke ut utjevneren, bytt og skru tilbake igjen. Skulle du få litt lite plass så er det bare å dra litt i håndbrekket så får du bedre klaring underveis. Er såre enkelt - men rent praktisk avgjør dette om hvordan denne utjevneren er tilgjengelig - noen tilbyr monteringskitt for håndbrekk hvor dette er med, andre leverer med nytt håndbrekk. Dette avhenger av modell og ettermarked. Er det en eldre bil tar de ikke mange kronene for denne på skroten ved selvplukk evt. Som en sidenote; Dersom det står slik lenge, eller evt har gjort det kan det skape komplikasjoner på wire og bremser (særlig om er trommelbremser bak). Kan være fornuftig å funksjonsprøve og forsikre seg om at ikke er treghet el. ved bytte.
  4. Nå hender det seg jo at du kan ha et tannhopp uten at det gir skade overhodet. Nå er det jo ikke uvanlig at det kan skje en tannforskyvning når man setter i ny regreim og at man må av for å forsøke på nytt. Det kan være seg at forskyvningen er så liten (jeg har ikke noe formening om omfang da du ikke nevner sier noe om typiske tegn på registerhavari) - klonkelyder, treg å dra rundt, lyden av ventiler som smeller på plass el. Forsøk å montere reima på nytt og et viktig tips: ALDRI, ALDRI, ALDRI bruk starter når du skal montere reim, kun håndverktøy! Da har du bedre kontroll og kan kjenne motstand eksempelvis dersom et sett ventiler møter på stempelet, da kan du i verstefall vri stempelet litt tilbake, sjekke reima og stillinger på nytt, og et annet tips her er å alltid benytte låseverktøy. I samme scenario med bruk av starter ender du opp med bøyde/knekte ventiler og det som hører til - problemet med bruk av starter overhodet ved regreimbytte er at du får null advarsler, er noe galt får du fullt skadeomfang i en og samme omdreining, starteren er sterk og vil bruke all sin kraft på å bøye og knekke alt som lager motstand. Som sagt, montere reima på nytt, dra forsiktig rundt og lytt etter ulyder. Prøv å se etter fysiske merker, sprekker, og hakk på stempelene, eller for den del knekte stempler ned i plugghølet (ja for pluggene skal du allerede ha fjernet). Får du klarrert at registerreima står rett, og du ikke har noe motstand/ulyder, synlige merker, sprekker etc så er nok alt i orden. I motsatt fall, begynner vi å snakke mer omfattende arbeid og motorbytte er en mulighet. Ved et mindre havari er det mulig å løse dette på annet vis - men skal ikke spekulere i lønnsomheten i dette uten diagnostikk. Eventuell reparasjon vil kunne kreve nye strekkbolter/toppakning etc, så kostbart blir det uansett hvordan man vrir på det. Ser nå at denne artikkelen var litt utdattert, men poster det til ettertanke :)
  5. Man skal være varsom med å uttale seg om når støttestag/ekstra innfestning er nødvendig på generelt grunnlag. Avgjørende her er vekt/form på lyktene, hvor avstivet de står der de er montert og ikke minst hva slags materiale de er montert i så vel som hvordan metode som er benyttet for montering. Dersom man hadde montert relativt store lykter rett ned i en plastfanger ville eksempelvis dette men enkelthet i ettertid kunne begynt å sprekke om lyktene får bevege seg nok, det er også her viktig å ta hennsyn til bevegelsesenergi skapt av bilen i seg selv og vindmotstand. De samme lyktene festet rett på en metallbjelke ville stått støtt og radig. Hensikten med riktig innfestning, er at lyktene skal stå stødig, trygt og følge bilens bevegelser - lyktene skal ikke vaie i stor grad eksempelvis under kjøring. Utilstrekkelig festing skal kontrolleres på PKK jfr kontrollpunkt 4.10 "Andre lys" - "Ekstra hjelpelys - dårlig innfesting". Om du trenger støttestag eller ikke må du nesten vudere etter montering, får du festet de stødige er det tvilsomt behøvelig med støttestag. I mange tilfeller hvor støttestag ikke er mulig (praktisk mulig) er å tenke litt annerledes og kanskje forankre lykten annerledes, eller være litt kreativ med å lage annen ekstra innfestning. Det er alltid mulig å montere lykter på en god måte, man må bare iblant tenke litt ut av boksen :)
  6. Blir veldig upressist å gi noe gode svar her om årsak uten diagnostikk. At reima forflytter seg kan skyldes skjevhet i ruller, at reima ikke er strammet/montert korrekt eller for all del en feil med produktet. Det beste svaret jeg kan gi deg er å gjøre det som er nødvendig for å stille en sikker diagnose. Få av dekselene og visuelt kontroller reima og alle baner og lagre, om det ikke gir noe nevneverdig løsning så kan du ta av reima for så sjekke på nytt. Merk at om reima taes av må korrekte prosedyrer følges for å sette det på igjen. Merk at skjevhet i reima øker muligheten for tannhopp og anbefaler på det sterkeste å få feilen på det rene før du benytter bilen, begynner tenner å hoppe er det mer en reima du har problemer med :)
  7. Det er MMI kontroller modulen til Audi. "Multi Media Interface". Brukes til å styre valg/funksjoner på tilhørende MMI skjerm i bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Multi_Media_Interface
  8. Den er vel gjenget på er den ikke? Skru den av mot klokka. Og ja kan være litt hard.
  9. Det er ingen tvil om at en olje med feil egenskaper, dette kan være seg gammel fortyknet olje, gal viksositet, gale tekniske egenskaper så som sertifiseringer, forurensning, kvalitet og miljø (temperatur, fuktighet etc) vil gi feil/uønskede drifts og smøreegenskaper. Nå er det imidlertid slik at "riktig og god" olje er essensielt for de fleste motorer, og en grunnleggende forutsetning er at de tekniske spesifikasjonene er korrekt (at produsenten garanterer for de egenskaper som er nødvendig), således er det i praksis viktigere med "riktig" olje en "god" olje. Om du har et komprimeringsproblem så kan du enkelt få rede på dette med en kompresjonjonstest, ved hjelp av en sylinderlekasjetest kan du også få rede på hvor synderen er. Og dersom det skulle være et komprimeringsproblem så vil nok desverre ikke startgass utgjøre noe forskjell. I lys at det kan tolkes som at problemstillingen du beskriver påvirker flere løftere på samme tid, gir det grunn til å være forsiktig med prøvingen da det potensielt kan skyldes en underliggende og mer alvorlig årsak/defekthet i motoren. Kan være eksempelvis lurt å få målt oljetrykket. Når vi snakker "motorinterne" problemer, og især når det kommer til olje og smøring skal man være ytterst varsom, da feiling og prøving uten målrettet diagnostikk ofte kan bli en dyr måte å reparere bil på. Så vær forsiktig. Nei jeg hevder ikke at du ikke kan ha rett i at et oljeskift kan løse problemet, men vær åpen for at det kan være andre årsaker
  10. Når jeg leste tittelen din tenkte jeg først og fremst på hydrostatisk lås, eller "hydrolock" som ofte kalles. Hydrolock er et begrep som beskriver et fenomen når en substans som ikke lar seg komprimere kommer seg inn i kompresjonskammeret. Eksempler på dette kan være gåen toppakning hvor eksempelvis kjølevæske eller olje "suges inn", i kompresjonskammeret, at man får vann inn i innsuget eller at drivstoff fyller opp kammeret. Dersom et fluid fyller tommrommet (som i utgangspunktet skulle bestått av en miks av drivstoff og luft) i kompresjonssyklusen så vil normalt sett ikke ventilene slippe ut stort av likvidet, tvert imot så bidrar likvidet til at ventilene presses opp (og dermed forsegler). Resultatet av en motor som har vært utsatt for hydrolock er i så godt som alle tilfeller katastrofale. I og med at likvidet ikke lar seg komprimere så vil all energien overføres til motorkomponentene, bøyer rådene, kiler fast stempelet etc - således er ofte slike reparasjoner meget kostbare. Problemstillingen du forklarer er derimot ukjent for meg
  11. Har du en motorkode? Eventuelt reg nr (send pm om du ikke vil poste her).
  12. Hmmm.. Er det ikke øverst i venstre hjørne i motorrommet da? Eventuelt følge slanger/rør under bilen så finner du den nok under bilen en plass dersom ikke.
  13. Huff, ja er ikke helt mitt område det der så håper bare du finner det. Men er jo en del sånne tyske "Opel Classic" butikker/miljøer. Tipper de vil kunne gi gode svar pr forespørsel om du ikke finner noe, men regner med at tyskland er rett plass å starte. En kompis fikk tak i noe deler til en bil en gang ved hjelp av en kar som heter "senatorman". TROR det er denne karen her http://www.senatorman.de/ - han er lommekjent i de miljøene der så blir du desperat kan du alltids prøve å sende han en forespørsel.
  14. Ser du har fått gode råd fra Quattro73 allerede, så kan bare legge til at dersom hele navnet kan bevege seg i alle retninger så er det mest sannsynlig at løs senterbolt eller gåent hjullager ja. Går virkelig ut fra (håper) at indikasjonen deres ikke skyldes løse hjulbolter, i allefall kan man trygt si at de bør vurdere å skaffe seg hakket mer kompetente folk. For å stramme senterbolten trenger du i og for seg ikke noe spesialverktøy, eneste en relativt stor pipenøkkel. Husk at denne bolten er en sikkerhetsbolt eller ofte annen låstbar bolt. I enkelte tilfeller er disse kun for engangsbruk. Eventuelt om det er saksesplint skal denne i utgangspunktet byttes. Har sett ved flere anledninger at bolten har løsnet som følge av bolten ikke er byttet/at splint ikke er blitt satt i. Dersom bolten er løs, ville jeg ha montert ut navet for å kontrollere lagerene og lagerbanene for å påse at det ikke er påført skade av betydning, rengjort og hatt på nytt fett - især om du har brukt bilen nevneverdig med dette problemet. Dersom du får behov for å bytte lageret vil (bør) du ha tilgang på en del spesialutstyr så som presse og avdragerskive. Lageret byttes da helst som et hjullagersett. Ofte er det mer hensiktsmessig på en eldre bil i mangel av utstyr mer hensiktsmessig å kjøpe hjulspindel med nav og lager hos et opphøggeri. Husk samtidig på at på at det å demontere bærekule/ytre endeledd etc kan by på litt utfordringer med rust.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår