Gå til innhold

Basskassebygging!

Ranger emnet


polo-1992-xtreme

Anbefalte innlegg

Takk for info Tommeliten!!

 

Lønner det seg å ha bassreflex-rør på slike små kasser??

 

Vet enda ikke hvor mange liter kassen bli på, men den skal stå i en Polo 2F, så den blir ikke stor..!

 

Noen som har detaljerte skisser på kasser de har bygget??..skal ikke kopiere, men skal se hvordan folket har gjort ting..!

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by polo-1992-xtreme

Takk for info Tommeliten!!

Lønner det seg å ha bassreflex-rør på slike små kasser??

Vet enda ikke hvor mange liter kassen bli på, men den skal stå i en Polo 2F, så den blir ikke stor..!

Noen som har detaljerte skisser på kasser de har bygget??..skal ikke kopiere, men skal se hvordan folket har gjort ting..!

Takk igjen!

 

Kassestørrelse og portet/lukket kasse er avhengig av type subwoofere, ikke bil. For mange (:)) år siden hadde jeg to bakovervendte Celestion AD12 i 2x60L kasse i Polo 2F coupe, det trøkka bra ja, men da var også bagasjerommet fullt. Mitt råd er å ikke lage kassa for innviklet, litt dumt å måtte helle vann i ferdig kasse for å finne volumet... Lykke til :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

MÅ man vite hva volumet på kassen er??..

 

Ja! Alle sub'er er ulike, og ergo vil også kassene være forskjellig.

 

Personlig liker jeg lukkede kasser best. Med riktig forsterker, spiller det mest riktig.

 

Portede kasser er gjerne for å tyne noen ekstra dB ut av en for liten forsterker. Høyere, ja... Men det går på bekostning av kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

ok...men hvis jeg da f.eks skal ha to 12" bassere i en kasse som fyller mesteparten av bagasjerommet...hva lønner det seg og gjøre??... ha en lukket, eller portet kasse??

 

MÅ man vite hva volumet på kassen er??..

 

Takk for svar!

 

Bandpass kasse er min favoritt, den spiller både høyt og korrekt hvis den er rktig lagd.

 

Minus: noe mer jobb!

 

Roy

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

 

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

 

Kassestørrelse og portet/lukket kasse er avhengig av type subwoofere, ikke bil. For mange (:)) år siden hadde jeg to bakovervendte Celestion AD12 i 2x60L kasse i Polo 2F coupe, det trøkka bra ja, men da var også bagasjerommet fullt. Mitt råd er å ikke lage kassa for innviklet, litt dumt å måtte helle vann i ferdig kasse for å finne volumet... Lykke til :)

 

Vel vel... jeg har ingen kunnskap om hvordan finne det "perfekte" volum til en høytaler, da simuleringer av kasseløsninger (lukket/portet) kun gir strakere frekvensgang/og går dypere når man øker volumet. Qtc blir lavere jo større kasse du har i et lukket system, noe som er bra for lyden da egenresonansen til elementet dempes mer (dempeull i kassen gir samme virkning)

 

Så hvis det er noe kjempeviktig jeg ikke kan om matching av volum, speak out! For etter min kunnskap skjønner jeg ikke hvorfor du vil måle nøyaktig volum! Nøyaktig volum får du ikke uasnett med "enkel" kasse da nettovolum=liter-element-avstivere.. litt vanskelig å regne ut nøyaktig volumet elementets chassis/magnet stjeler hva?? ;)

 

edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

 

Vel vel... jeg har ingen kunnskap om hvordan finne det "perfekte" volum til en høytaler, da simuleringer av kasseløsninger (lukket/portet) kun gir strakere frekvensgang/og går dypere når man øker volumet. Qtc blir lavere jo større kasse du har i et lukket system, noe som er bra for lyden da resosansene på egenresosansen til elementet forsterkes mindre/dempes (låter bedre.. dempeull i kassen gir samme virkning)

 

Så hvis det er noe kjempeviktig jeg ikke kan om matching av volum, speak out! For etter min kunnskap skjønner jeg ikke hvorfor du vil måle nøyaktig volum! Nøyaktig volum får du ikke uasnett med "enkel" kasse da nettovolum=liter-element-avstivere.. litt vanskelig å regne ut nøyaktig volumet elementets chassis/magnet stjeler hva?? ;)

 

Nei man trenger ikke lage kassa med eksakt riktig volum, men å bruke høyttalerprodusentens anbefaling og så legge til 10 liter totalt til platetykkelser/avstivere og magnet gir vel stort sett grei lyd. Å lage båndpasskasse med masse vinkler krever vel både litt erfaring med bygging og litt erfaring fra produsent angående om slike kasser passer for akkurat din sub.

Generelt er det litt dumt å lage basskassa for liten, da mister man dypbass og får litt "boomcar"-lyd som ikke passer like godt på all type musikk. :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by polo-1992-xtreme

takk for alle svar....!

 

Noen som vil legge til noe, så kom med det!!

 

 

Takk

 

det er ikek vanskelig å regne ut volum om du har gått grunnskole og kan elementær mattematikk.

 

husk liter er cm / 10 * cm / 10 * cm / 10.

 

dvs. en kvadratisk kasse på 21 x 21 x 21 cm =

2.1 * 2.1 * 2.1 = 9,261 Liter

 

så blir det selvsagt litt feil pga. elementet går inn i kassen, men alle ferdigkasser du kjøper, har volum av bare kassen.

 

volum på andre former er også enkelt å regne ut, men jeg skal ikke ta på meg å være din mattelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å forklare noe særlig mer i denne tråden, men jeg legger ut en stor artikkel om 'Bassprosjekt Focal' når jeg får adsl om en uke. Med mange fine bilder. Dette kommer på min hjemmeside (ligger uferdig på disken for øyeblikket). Så du får vente til da... ;)

 

 

For øyeblikket står kassen på bordet igjen. Har sparklet og pusset litt. Finishen skal bli noe litt utenom det "vanlige" i bil :D Men etter kassen har den riktige formen skal jeg male den med gulvlakk (tynnet med white spirit) slik at ikke MDFen trekker opp evt. vann...noe den har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår