Gå til innhold

Frossen motor - Problem Løst!

Ranger emnet


AlexB

Anbefalte innlegg

fant just ut nå når jeg gikk ut at forrige eier av bilen er en fattigmann som ikke har tatt seg råd til frostvæske..

 

noe som kunne vært praktisk å vite før vannet frøs til is i går/natt..

 

noen forslag hvordan jeg skal klare å tine opp vannet igjen?

vannpumpa er jo frosset, så om jeg starter motoren for å tine vannet, så vil jo reima være noe utslitt før pumpa klarer å gå igjen..

 

 

...og nei, jeg har ikke hårføner, og kommer ikke til å stå i 4 timer på parkeringsplassen med hårføner for å KANSKJE få tint opp motoren.. :P

Endret av AlexB
problem løst, endret trådtittel

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ihvertfall ikke starte motoren, det er oppskriften på katastrofe.

 

Hvis du har muligheten til å taue bilen til et sted innendørs, er det det beste. Så er det bare å se etter skader. Har frostpluggene gått ut? Er du heldig er det bare frostpluggene som har gått ut, så du bare kan banke i nye. Så må du jo fylle korrekt blanding av frostvæske og vann.

 

Starter du bilen, kan litt av hvert ryke...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bra å starte motoren og la den bli lett varm, LEgg tepper, pledd dyner etc over og under og fyr opp og la stå på tomgang i 10 minutters intervaller med litt tid i mellom. Kan også fylle på litt vestfrost i systemet, det tiner bra.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bra å starte motoren og la den bli lett varm, LEgg tepper, pledd dyner etc over og under og fyr opp og la stå på tomgang i 10 minutters intervaller med litt tid i mellom. Kan også fylle på litt vestfrost i systemet, det tiner bra.

 

Men dersom jeg skal av med reima som driver vannpumpa, som også er frosset, må jeg av med servoreima og remhjulet for å få ut den reima, om ikke vil jo reima til vannpumpa slites ut iløpet av kort tid da vannpuimpa står i ro..

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å start bilen, og se om VP løsner og går rundt, gjør den det, så la den gå oppimot 10 minutter av gangen, vente 15-20 min og på igje, dette kombinert med motorvarmer burde gjøre susen, en varmeovn inni hjelper til å tine v.apparatsregisteret også.

 

Går utifra at dette er en Golf, man benytter ikke denne metoden på biler med svake topper, men er vel ikke akkurat vanlig med sprekte topper på disse.

 

Det beste er jo selvfølgelig å la den tine innendørs, , men heller min/JvhCossie`s metode enn å la den fryse mere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å start bilen, og se om VP løsner og går rundt, gjør den det, så la den gå oppimot 10 minutter av gangen, vente 15-20 min og på igje, dette kombinert med motorvarmer burde gjøre susen, en varmeovn inni hjelper til å tine v.apparatsregisteret også.

 

Går utifra at dette er en Golf, man benytter ikke denne metoden på biler med svake topper, men er vel ikke akkurat vanlig med sprekte topper på disse.

 

Det beste er jo selvfølgelig å la den tine innendørs, , men heller min/JvhCossie`s metode enn å la den fryse mere.

 

 

har fått i kabel til motorvarmer og satt på den..

Men er usikker på om det er oljevarmer eller kjølevannsvarmer..

har hørt at oljevarmeren ikke er noe særlig temp på.. :/

er en sånn der liten stut inn i bakkant (mot kupé'en) av motoren som jeg tror det er en sånn "krussedull" av et varmeelement inni..

 

noen som har peil på hvordan type dette er, og evt om det er noen plass man kan kjenne på motoren for å kjenne om den er igang?

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått i kabel til motorvarmer og satt på den..

Men er usikker på om det er oljevarmer eller kjølevannsvarmer..

har hørt at oljevarmeren ikke er noe særlig temp på.. :/

er en sånn der liten stut inn i bakkant (mot kupé'en) av motoren som jeg tror det er en sånn "krussedull" av et varmeelement inni..

 

noen som har peil på hvordan type dette er, og evt om det er noen plass man kan kjenne på motoren for å kjenne om den er igang?

 

Såvidt meg bekjent har DEFA o.l aldri levert noen oljevarmer. Hovedregelen er vel enten blokkvarmer(kladd som er slått inn i et hull i motoren), eller slangevarmer(sier vel seg selv).

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent har DEFA o.l aldri levert noen oljevarmer. Hovedregelen er vel enten blokkvarmer(kladd som er slått inn i et hull i motoren), eller slangevarmer(sier vel seg selv).

 

ikke?? vell der tar du nok veldig feil.. hva med luftkjølte motorer? gearkasser osv??

men lite trolig de står noe olje varmer på denne bilen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke ut til at motorvarmeren fungerer uansett :(

og nå var det jo meldt opp mot 5 varmegrader idag..

men per nå er det bare -0,3 :/

 

får vel fyre opp en engangsgrill under motoren !

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet løst, skriver egentlig dette mest for de som eventuelt møter på et slikt problem i fremtiden og er like rådløs som meg på dette området :)

 

temperaturen lå rundt 0 grader i dag, så det frossne vannet begynte såvidt å tine..

Fremgangsmåten:

 

1. still deg opp i sludd og vind og klem på alle frosne slanger du finner

2. tilsett 2 liter husholdningssaft i ekspansjonstanken

3. ta av den midterste slangen på vannpumpa (den som føres rundt motoren og inn til varmeapparatet)

4. ta av øverste slange på radiator

5. hold slangen opp tøm glovarmt vann inn i slangen så det renner inn i motoren og ned til vannpumpa.

6. legg ungene under bilen, og de får servert ferdig slush fra vannpumpa!

- Når det renner godt med vann ut fra vannpumpa, får du en av unga til å utføre steg 7!

7. plugg igjen vannpumpa, men la slangen som skal gå dit stå åpen (løses enkelt med å stappe en tommel eller lignende så lang inn i slangen som mulig)

8. fyll på vann i slangen i øverkant igjen.

9. bruk så munn-til-munn metoden for å få trykkt varmvannet gjennom motoren og varmeapparatet!

- når det renner godt i slangen som skal gå til vannpumpa gå videre til steg 10!

10. sett på plass alle slanger, fyll på vann (og for guds skyld; HUSK FROSTVÆSKE, med mindre ungene dine er EKSTREMT glad i slush!)

11. fyll på vann og start opp bilen, husk lufting!

- når det blåser varmluft fra varmeapparatet er alt i orden :)

 

 

- AlexB

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår