Gå til innhold

Lei Norsk veistandard

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

Svensker i feite biler på stålfelger er en klassiker ja.. Det kan ingen nekte på, det er like vanlig som de obligatoriske 3 tusenmeterne i grillen :)

 

Bedre veier hadde vært supre saker, har en lav bil på gårdsplassen som hadde satt veldig pris på det. I vår innså jeg at det kan ta lang tid før veiene jeg ferdes på nærmer seg akseptabel standard, løsninga var å kjøpe seg en god gammel Lada som bruksbil. For Ladaen er dette: d_rlig_vei_riksvei_638015x.jpg reneste utopien!

 

Den er jo lagd for langt værre forhold: russian_20highway2.jpg

 

Unødvendig å nevne at den har det som en svensk arbeidsinnvandrer i Norge :lol:

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting mange ikke tenker over når de klager over at Norge har dårligere veier enn Albania osv er at vi har ganske mange kilometer med vei å dekke i landet vårt.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange ikke tenker over når de klager over at Norge har dårligere veier enn Albania osv er at vi har ganske mange kilometer med vei å dekke i landet vårt.. :)

 

Og hadde myndighetene (alle regjeringer fra årsavgift ble innført) vedlikeholdt disse veiene med pengene fra bilistene så hadde de nok sett bedre ut enn de gjør nå.

Nå har vi et etterslep som det tar mange år å ta igjen, men så lenge pengene ikke blir øremerket til vei så forsvinner de i det store sluket, som f.eks Solheims rundhåndede miljøfond....

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde myndighetene (alle regjeringer fra årsavgift ble innført) vedlikeholdt disse veiene med pengene fra bilistene så hadde de nok sett bedre ut enn de gjør nå.

Nå har vi et etterslep som det tar mange år å ta igjen, men så lenge pengene ikke blir øremerket til vei så forsvinner de i det store sluket, som f.eks Solheims rundhåndede miljøfond....

 

Absolutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytern; har du glemt å lage tråd om ladaen din? Vi vil se!

 

 

(beklager offtopic)

 

 

Haha, har liksom ikke helt tenkt på det! Men vil dere se kommer det tråd i kveld!

 

:magic:

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt fra årsavgift (som det var snakk om her) kan du finne på ssb.no. Da vil du se at det ikke er i nærheten av 17 milliarder.

Jeg tror Auda henviste til de samlede kjøretøyavgiftene i Norge. De ligger på noe rundt 40 milliarder per år, så han overdrev i hvert fall ikke.

 

Når det gjelder inntekter fra årsavgiften, skulle det bare mangle at de ikke kom opp i en slik sum. At det er tollmyndighetene som tar inn avgiften, sier jo sitt.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er tollmyndighetene som tar inn avgiften, sier jo sitt.

 

Hva sier det for noe spennende egentlig?

 

Det er forøvrig ingen som har nektet for at de totale inntektene fra bilavgifter er mindre enn hva som brukes på vei. Det er å sparke inn åpne dører. Her var det altså snakk om årsavgift, og den kan strengt tatt ikke påstås å være fiskal.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tipper du grovt feil. Jeg asfalterte innkjørselen min tidligere i år. Totalt 140 kvad med asfalt. Havnet på 17 000 totalt. Er ikke veldig mange år du skal eie bil for å overskride den summen get.

 

At øst-europeere er billige i drift er det ingen tvil om. (spøk)

 

Forøvrig var det ment som en billedlig talemåte for å poengtere mitt syn på trådstarters uoverveide misnøye med staten Norge. Om jeg ordla meg feil så får jeg bare beklage.

Men uten substans var ikke påstanden, legger man til grunn vegdirektoratets satser for vegbygging som ligger på 100mill pr. km for 4 felts motorvei. Da ville oppkjørselen din kostet 900 000,-

 

 

Auda: At slitasjen på norske biler er 4 ganger høyere enn svenske biler har jeg vanskelig for å tro på. (Innbyggertall tatt i betrakning) Faktorer som alder på bilparken, prisforskjell på service Sverige/Norge, kjøremåte osv. vil jeg tro i større grad utgjør differansen i din påståtte statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange ikke tenker over når de klager over at Norge har dårligere veier enn Albania osv er at vi har ganske mange kilometer med vei å dekke i landet vårt.. :)

 

Å det har ikke søta bror? 212 000 kilometer med vei kontra Norge med knappe 100..

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plukka opp noe ala denne her en eller anna plass, på ett eller anna forum. tror det var på VGD.

 

Veiene er ikke dårligre enn at staten totalt sett tjener penger på de.. Meste parten av oss kommer oss på jobb helskinnet og tibake igjen og til butikken sånn at vi får betalt skatt både en og fire ganger før dagen er omme

 

:D

 

Neida.

 

Men mener det koster noe sånt som 100000kr per meter 4 felts motor vei?

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier det for noe spennende egentlig?

Så vidt jeg vet er ikke tollmyndighetene så engasjert i veinettet (korrigér meg hvis jeg tar feil). Jeg antok at dette var et opplagt poeng, men det er kanskje ikke tilfellet når en tyr til selektiv sitering.

 

Det er forøvrig ingen som har nektet for at de totale inntektene fra bilavgifter er mindre enn hva som brukes på vei. Det er å sparke inn åpne dører. Her var det altså snakk om årsavgift, og den kan strengt tatt ikke påstås å være fiskal.

Det var nå i første rekke du som knyttet årsavgiften opp mot veibudsjettet. I og med at du står hardt på at årsavgiften ikke er fiskal, kan du da forklare hva disse pengene brukes til?

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er ikke tollmyndighetene så engasjert i veinettet (korrigér meg hvis jeg tar feil). Jeg antok at dette var et opplagt poeng, men det er kanskje ikke tilfellet når en tyr til selektiv sitering.

 

 

Det var nå i første rekke du som knyttet årsavgiften opp mot veibudsjettet. I og med at du står hardt på at årsavgiften ikke er fiskal, kan du da forklare hva disse pengene brukes til?

 

Det er bare finansdepartementet og tollvesenet som har lov til å kreve inn statlige skatter og avgifter her i landet, så derfor tar de seg av det. Ikke mer mystisk enn det.

 

Det var trådstarter som ikke ville betale årsavgift fordi veiene var dårlige. Jeg påpekte at det brukes mer penger på vei enn hva som innbetales i årsavgift, så følgelig får han valuta for pengene. Hvilke hundrelapper som havner hvor er jo ikke se å lett å se, men årsavgiften er i så måte ikke fiskal. Nybilavgifter og omregistreringsavgift er dog stort sett fiskale (med unntak av de ~9 milliardene som må til for å dekke inn gapet mellom inntekter fra årsavgift og utgifter til veibygging og -vedlikehold.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår