Gå til innhold

Lei Norsk veistandard

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Svenskene klarer seg blant annet med høyere inntektsbeskatning, de har ikke så mange trygdesnyltere som oss og de sløser ikke bort like mye penger på å holde liv i landsbygda som vi gjør.

Svenskene betaler forøvrig årsavgift på bilene sine de også.

 

Ser ut som du begynner å gå tom for saklige argumenter. Ok, svenskene betaler så klart årsavgift, selvsagt gjør de det. Poenget er at den er "litt" lavere enn den norske årsavgifta.

Ellers er det andre du svarer med for dumt til å kommenteres!

 

Miljøvennlighet er et argument som svært ofte blir brukt i sammenheng med bilavgifter, og som de fleste avgiftene og er tuftet på. Så hvorfor bestemte man seg plutselig for å avgiftsbelegge biodiesel?

Og hva med etanol drivstoffet E85 som er et svært miljøvennlig alternativ til bensin. Hvis man ser litt rundt ellers i Europa så er dette å få kjøpt på alle bensinstasjoner. Men hva gjør man her til lands? Jo, man lager et forbud som gjør det ulovlig for lang de fleste biler å kjøre på E85. Og det at denne type drivstoff kun er å få på noen ytterst få bensinstasjoner skyldes at man ikke blir enige om hvordan dette drivstoffet skal avgiftsbelegges. For avgiftsbelagt, det blir det!

 

Har forresten ganske kort vei å kjøre til Sverige, og på den svenske landsbygda er det ingenting som tyder på nedprioriteringer...

Men nok om det! Jeg har en bil fra åttitallet som fint kan kjøres på E85 i sommerhalvåret, til svensk literpris kr. 8,75. Og det morsomme er at i Norge kjører man faktisk ulovlig når den gamle bilen min ikke slipper ut co2. Så hvor ligger egentlig logikken i den norske bilpolitikken?

Den virkelige årsaken til at man kjører ulovlig på E85 er selvsagt ikke fordi bilen ikke slipper ut co2, men fordi man ikke har betalt avgifter til den norske ekstrembilpolitiske stat på drivstoffet, miljøvennlig eller ei!

 

Kan tilføye at E85 vil komme til å bli utbredt, so fort man blir enige om avgiftsnivået må vite. Og fra da av kommer nok forbudet mange biler har på å benytte slikt drivstoff til å bli opphevet. Fordi det finnes ingen god teknisk grunn til å ha et slikt forbud. Dette er et forbud som er satt av folk som er mer opptatt av avgifter enn de har peiling på bil..!

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si at jeg er 100% enig i at norske politikere har sviktet totalt på satsningen på infrastruktur. Dette gjelder ikke bare de rød-grønne som sitter nå, men snarere samtlige som har hatt regjeringsmakt siden krigen, deriblant flere borgerlige/høyre-regjeringer. Problemet er at norske politikere ikke klarer å se utbygging av infrastruktur som den investeringen det er. Investeringer dreier seg nemlig ikke bare om kroner og øre, det dreier seg vel så mye om folks liv og helse og mange andre ting. Hva vi betaler i årsavgift er egentlig totalt uvesentlig i denne sammenheng, poenget er at Norge har en skyhøy kapital som fint kunne blitt brukt til å investere innad i landet. Hadde politikerne forstått det allerede på 60-tallet så hadde ikke etterslepet vært så stort idag. Bedre med jevnlig opprustning og vedlikehold, enn å bli sittende med ett enormt skippertak som ingen politikere ønsker å ta ansvaret for, siden det vil innebære store inngrep i velferdskassen.

 

Men til alle dere som hele tiden maser om Sverige: Alt er bedre, veiene er bedre, avgiftene er lavere, bilene billigere, spriten og tobakken billigere, jentene penere og gud hvet hva.

Dere har ikke peiling. Har selv slekt i Sverige, og kjenner litt til forholdene der borte.

 

For det første er ikke det totale skattenivået så veldig ulikt i disse landene. Sverige har noe lavere direkte avgifter, eksempelvis på alkohol, tobakk og biler. Men de har en skyhøy innteksbeskatning.

 

Sverige har intet oljefond, derimot har de en enorm gjeld. Nordmenn som tror de er rammet av finanskrisa trenger med andre ord ikke dra veldig langt for å se hvordan de som virkelig ble rammet har det.

 

Arbeidsledigheten i Sverige er veldig høy. Derfor ser mange svensker seg nødt til å flytte til Norge for å få seg jobb. I tillegg til at Norge har lav arbeidsledighet har vi kanskje verdens beste arb. forhold. Tenker f.eks. på foreldrepermisjonsordningene, sykeordninger, velferdsgoder, timelønn osv.

 

Skal også sies at veistandarden i Sverige er av svært variabel kvalitet. Du trenger ikke dra langt utenfor de store byene før standarden synker betraktelig. Grusveier er ikke unormalt.

 

Prisnivået på ENDEL ting er lavere i Sverige (slett ikke på alt), men svenskene tjener også meget mindre. Alt i alt har nok den gjennomsnittlige nordmann større kjøpekraft enn en tilsvarende svenske, og til syvende og sist er det vel det som teller?

 

De sosiale ordningene i Sverige er på U-lands nivå ifht. Norge.

 

Til sist vil jeg bare si til dere som påstår at Svenskene ler av Norge og nordmenn pga dårlige veier, høye avgifter, bompenger osv... Dere har nok misforstått litt. De fleste Svensker ler av nordmenn pga alle de små bagatellene vi sitter å syter og klager over. Det minner meg om en episode på jobben, vi har nemlig en del svensker der. Vi "norrbaggar" satt og snakket om hvor irriterte vi var over å måtte jobbe to timer overtid på en fredag. Og at vi syntes tillegget var altfor lavt. Det ble vel også snakket om endel andre ting vi ikke var fornøyd med på arbeidsplassen uten at jeg husker nøyaktig hva. Da ristet svenskene oppgitt på huet, og gikk tilbake til arbeidet. Dere aner ikke hvor heldige dere er, var responsen.

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en mannsalder har nordmenn kjørt på veier med langt dårligere veistandard enn dagens. De fleste uten å "slå hull i bilen". Nå plutselig, med 80% av norske veier dekket med asfalt, er slitasjen på bilene uholdbar, felger sprekker, muttrer løsner, dekk revner og demperne slites. Man trenger ingen ingeniør bakgrunn for å skjønne at det er ikke veien som er problemet.

 

Ola Nordmann kjørte med 155/80 R13 med bladfjærer på utvasket grusveier, vaskebrett og erosjon ingen problem. Bilen går den dag i dag, med originaldeler.

 

Tommy Sharif kjører med 295/35 R20, 50mm senk og "bodykit" innenfor Ring 3. Bilen står mer på løftebukken enn på stripa.

 

Noen som ser hvor jeg vil hen?

 

Slitasje på bilen sier mer om brukeren enn om de forholdene bilen ble brukt i. Deres besteforeldre så begrensningen i forholdene og tilpasset bruken etter de. Mens dere vil tilpasse forholdene etter bruken, med bilen til Tommy og fjellandet Norge er dette en uoppnåelig forhåpning.

 

Og for å gjenta meg meg selv, ingen av avgiftene du betaler i forbindelse med bilen med unntak av drivstoff og bompenger går øremerket til vegfinansiering. De går inn i statsbudsjettet som hvilken som helst annen fiskal avgift. Og sammenligne nedgangen i innvesteringer med økningen i avgifter går derfor ikke. Hva bilister tror og ønsker er ikke alltid det samme som realiteten.

Nå har jeg ikke tallene forran meg, men for å forsvare min påstand om hva man i skatter og avgifter bidrar med til vedlikehold av vegnettet kan man se på hvor liten prosent av bevilgningene i statsbudsjettet i forhold til inntektene (vanlig skatt) som går til vei. Regner du med denne prosentsatsen på ditt skattenivå er det ikke mange kronene av din totale inntekt som går til veg.

Forhåpningene må justeres deretter.

 

Hvorvidt denne budsjetteringen og avgiftpålegget er en rettferdig fordeling av inntektene er en subjektiv oppfatning. De folkevalgte mener det, og da er det ikke mye du kan gjøre utenom å innrette deg etter det. Selv om FRP kommer til makten tviler jeg sterkt på at årsavgiften og andre godt innarbeidede avgifter ifb.med bil forsvinner eller blir øremerket. Selv FRP trenger inntekter til staten for å drive Norge. Utgiftsposten kan bli større, men det må da gå på bekostning av andre poster, la oss si sysselsetting.

 

DevilsTower: Problemet er ikke dekket men underlaget og grunnarbeidet. Asfalt på solid grunn vil vare i mange tiår, i likhet med betong. Betong kunne kanskje løst noen problemer, men ved dårlig grunnforhold vil den også slå sprekker. Også har våt standard betong en lav friksjonskoeffisient, om betong til veidekke har like dårlige egenskaper vet jeg ikke, men skulle det hende er betong et dårlig valg sikkerhetsmessig.

 

At Sverige er mye bedre enn Norge får dere bare tro, men er ikke så sikker på om de 30 000 svensker i Norge er enig med dere der. Eller de 25% arbeidsledige under 25år i Sverige. Flotte veier har de, men arbeidsplasser...hmm...

 

Smil og vær glad du bor i Norge. Det gjør iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du begynner å gå tom for saklige argumenter. Ok, svenskene betaler så klart årsavgift, selvsagt gjør de det. Poenget er at den er "litt" lavere enn den norske årsavgifta.

 

 

Og hva med etanol drivstoffet E85 som er et svært miljøvennlig alternativ til bensin. Hvis man ser litt rundt ellers i Europa så er dette å få kjøpt på alle bensinstasjoner. Men hva gjør man her til lands? Jo, man lager et forbud som gjør det ulovlig for lang de fleste biler å kjøre på E85. Og det at denne type drivstoff kun er å få på noen ytterst få bensinstasjoner skyldes at man ikke blir enige om hvordan dette drivstoffet skal avgiftsbelegges. For avgiftsbelagt, det blir det!

 

Har forresten ganske kort vei å kjøre til Sverige, og på den svenske landsbygda er det ingenting som tyder på nedprioriteringer...

 

 

 

Jeg synes ikke du skal anklage meg for å gå tom for argumenter. Det er du som bytter topic hele tiden, det er et velkjent tegn på at du ikke har mer fornuftig å komme med.

Svenskenes årsavgift er differensiert, og mange biler har høyere årsavgift enn vår. Sjekk hvis du er tvil.

 

Hva angår E85 så er det ikke noe mer eller mindre ulovlig å bruke dette i Norge, og avgiften på E85 er lavere i Norge enn i Sverige. Det er ikke å få kjøpt på alle bensinstasjoner i Europa. Det er utbredt i Sverige, mens i mange andre land er tilbudet dårligere enn her. Sjekk hvis du er i tvil.

 

Jeg vet ikke hvor på landsbygda du har vært, men drar du utenfor stamveinettet er ikke det merkbart bedre enn i Norge. Der er det lappetepper, hull, grus og oljegrus der også. Videre bygges det ikke broer eller tunneller til noen få hundre sjeler i Sverige.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår E85 så er det ikke noe mer eller mindre ulovlig å bruke dette i Norge, og avgiften på E85 er lavere i Norge enn i Sverige. Det er ikke å få kjøpt på alle bensinstasjoner i Europa. Det er utbredt i Sverige, mens i mange andre land er tilbudet dårligere enn her. Sjekk hvis du er i tvil.

 

Jo, i følge vegdirektoratet er det ikke lovlig for hvilken som helst bil å kjøre på E85. Faktisk er det kun såkalte flexfuel biler som lovlig kan kjøres på E85 her til lands. Sjekk hvis du er i tvil.

 

Ja, avgiftene på E85 er lavere her til lands enn i andre land. Naturlig nok, siden drivstoffet fortsatt er lite utbredt her til lands, og slik er det jo lite for staten å tjene på å avgiftbelegge dette. Enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i følge vegdirektoratet er det ikke lovlig for hvilken som helst bil å kjøre på E85. Faktisk er det kun såkalte flexfuel biler som lovlig kan kjøres på E85 her til lands. Sjekk hvis du er i tvil.

 

 

Jeg har sjekket, og som sagt; det er ikke noen forskjell på det punktet i Norge og Sverige.

Når det er sagt, så er det ulik tolkning av det. Statens vegvesen i Trondheim er f.eks. av den oppfatning at det ikke gjør noe så lenge man klarer utslippstesten på PKK, mens andre mener at det forbudt fordi de ikke skjønner bæret av det. Jeg har hatt lange maildiskusjoner med SVV om akkurat det. Som sagt helt likt i Sverige, bortsett fra at man der har en hypotetisk mulighet til å "oppgradere" en vanlig bil til Flexifuelbil ved å bruke typegodkjent konvertering. Det koster som regel mer enn det smaker.

 

I praksis er det likt i Norge og Sverige; bare å kjøre på E85 alt du klarer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittprat Enmas!

 

De svenske verkstedene har dobbelt så ofte norske kunder på grunn av slitasje enn de har svenske. Ikke kom å si at svensker ikke kjører med lavprofil og OPPgradert understell.

 

Du vil bli overrasket hvis du drar til Sverige. V70 og 9-5 med 16" plåtfelger uten hjulkapsler overalt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt tippet fra min side, ikke nok til å asfaltere oppkjørselen din en gang!

Da tipper du grovt feil. Jeg asfalterte innkjørselen min tidligere i år. Totalt 140 kvad med asfalt. Havnet på 17 000 totalt. Er ikke veldig mange år du skal eie bil for å overskride den summen get.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien er ikke dårlig før det føles som en berg-og dalbane.

OBS, der er vi alt!

 

Når de først skal bruke penger på en vei, og gjøre samme jobben 10 ganger, på samme flekk, på under et år, må det da være billigere og gjør jobben ordentlig fra første stund? Er så lei av dårlig grunnarbeid, de tetter kanskje hullet LITT, men så fort det kommer så mye som en tråsykkel der, detter den jo rett og slett bort.. Faktisk ganske latterlig, at et av de rikeste landene sliter så mye med veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare få gratulerer asfaltleggerne i bygda mi, det tok 1 mnd før det ble et kjempedigert hull av typen felg/understellsknuser..

 

noen som slår det? 1 mnd fra strøken asfalt til hull på 15cm..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de først skal bruke penger på en vei, og gjøre samme jobben 10 ganger, på samme flekk, på under et år, må det da være billigere og gjør jobben ordentlig fra første stund? Er så lei av dårlig grunnarbeid, de tetter kanskje hullet LITT, men så fort det kommer så mye som en tråsykkel der, detter den jo rett og slett bort.. Faktisk ganske latterlig, at et av de rikeste landene sliter så mye med veien...

 

Helt enig, de klasker sammen hullet i veien på 5 min og i løpet av noen få uker så er hullet tilbake. Kan vi ikke bare få lagt ny asfalt der det virkelig trengs.

 

Jada mange her som mener at staten ikke har nok penger til og dekke vedlikehold av veinette, men med alle landets avgifter burde vi virkelig ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår