Gå til innhold

Lei Norsk veistandard

Ranger emnet


_MDS_

Anbefalte innlegg

Budsjett for utbedring og bygging av vei er 17 mlrd.

inntekter på Omreg og årsavgift osv er på det dobbelte... minst.

 

Inntekt fra årsavgift (som det var snakk om her) kan du finne på ssb.no. Da vil du se at det ikke er i nærheten av 17 milliarder.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Get your facts straight!

 

Års-,engangs-,omreg.-,..,-avgift kommer ikke deg som bilist til gode. Hverken i form av bedre veger, broer, tunneller eller andre vrangforestillinger du måtte ha.

 

Så, hvor mye har du egentlig bidratt med for for å bygge og vedlikeholde vegen du kjører på?

Grovt tippet fra min side, ikke nok til å asfaltere oppkjørselen din en gang!

 

For det andre driter jeg og Stortinget i felgene og bunnpannen din. Personer dør faktisk av mangelfullt vedlikehold og dårlige veger her til lands, at du kommer å suttrer over matrielle skader syns jeg er kvalmt. Problemet er det samme, men argumentene er forskjellig. En av tilnærmet null betydning, en annen av stor betydning.

 

Vil du ha en seriøs debatt om vegfinansiering så let litt dypere i esken av argumenter.

 

2008, reduksjon av pensjonsfondet på 633 milliarder. Hvor mye bedre veg trur du hadde fått om det ble brukt på infrastruktur? jo, det skal jeg fortelle deg; du kunne rustet opp HELE østlandets infrastruktur f.eks, for å sette det litt i perspektiv.

 

Stemmer man til venstre for Høyre på den politiske fargeskalaen, så må man regne med dårlige forhold. Men den norske befolkningen trur på alt de hører, så da blir resultatet deretter.. heia Norge!

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor enkelt MÅ være så frekke i trynet når de skal sitte å diskutere.

 

Jeg VET at alle avgifter disponeres jevnt utover alle budsjettposter, men det burde da for svarte meg gå an å bruke en HAUG meg på veier!

 

Og du Enmas, snakker om å sitte på riktige fakta.

Du sitter jo her og antyder at han ikke har bidratt nok til å asfaltere oppkjørselen sin engang. Hvem faen er du til å insinuere det?

 

Man må da for pokker få lov til å klage på at biler blir ødelagte som en direkte årsak til mangelfult vedlikehold! begynner å lure på hvorfor du i det hele tatt registrerte deg på bilforumet.

 

Det har seg faktisk sånn at de fleste av oss her inne bruker tusenvis av kroner i året på bilene våre. Da er det ganske opplagt at man klager på overdreven slitasje på grunn av eleeeeendige veier!

 

Bare for at det finnes 100.000 andre ting som er viktigere her i livet, vil det ikke si at vi må holde kjeft om andre ting som plager oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da for pokker få lov til å klage på at biler blir ødelagte som en direkte årsak til mangelfult vedlikehold! begynner å lure på hvorfor du i det hele tatt registrerte deg på bilforumet.

 

Det har seg faktisk sånn at de fleste av oss her inne bruker tusenvis av kroner i året på bilene våre. Da er det ganske opplagt at man klager på overdreven slitasje på grunn av eleeeeendige veier!

 

Bare for at det finnes 100.000 andre ting som er viktigere her i livet, vil det ikke si at vi må holde kjeft om andre ting som plager oss.

:)

 

Her blir jeg først bedt om og flytte, så blir jeg bedt om og tenke på liv som går tapt. Bare fordi jeg er lei av og kjøre rundt på humpete og hullete veier. Jeg betaler skatt og årsavgift akuratt som alle andre og synes faktisk dette burde dekke noen av veiene jeg må kjøre på værdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden midten av åttitallet har godstrafikken doblet seg og passasjertrafikken økt med ca 30%. Samtidig har veiinvesteringene i forhold til BNP sunket fra 1,5% til 0,8%. Investeringene i vei er altså nesten halvert på de siste 25 år! Samtidig er bilavgiftene i dag høyere enn noensinne, vi betaler mer i bompenger enn noensinne og avgiftpliktige biler er flere enn noensinne. Med andre ord burde vel veiinvesteringene ha vært mer enn dobblet i løpet av de siste 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden midten av åttitallet har godstrafikken doblet seg og passasjertrafikken økt med ca 30%. Samtidig har veiinvesteringene i forhold til BNP sunket fra 1,5% til 0,8%. Investeringene i vei er altså nesten halvert på de siste 25 år! Samtidig er bilavgiftene i dag høyere enn noensinne, vi betaler mer i bompenger enn noensinne og avgiftpliktige biler er flere enn noensinne. Med andre ord burde vel veiinvesteringene ha vært mer enn dobblet i løpet av de siste 25 år.

 

Takk! På tide det kom noen som er fornuftig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig har veiinvesteringene i forhold til BNP sunket fra 1,5% til 0,8%. Investeringene i vei er altså nesten halvert på de siste 25 år!

 

Nuvel. Det kommer helt an på utviklingen i BNP i den perioden. Skal du bevise en realnedgang til det halve må du bruke KPI.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Jeg betaler skatt og årsavgift akuratt som alle andre og synes faktisk dette burde dekke noen av veiene jeg må kjøre på værdag.

 

Når Auda har sjekket opp statistikken vil du se at årsavgiften ikke er nok til å dekke inn investeringene i vei.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Auda har sjekket opp statistikken vil du se at årsavgiften ikke er nok til å dekke inn investeringene i vei.

 

Da er årsavgifta kun en luksus avgift som skall sikre staten mere penger, ettersom pengene ikke blir brukt på vei uansett som det blir sakt her inne. Jeg trodde faktisk årsavgifta skulle gå til vedlikehold av veiene.

 

 

Vi får kjøpe oss høye Suv`er hele gjengen så vi slipper og slå høl på bilen pga dårlig veier alacocaina

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med tall, eller stfu. :)

 

Jeg har da fortalt deg hvor du finner det.

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=07486

 

6,87milliarder fra private og 1,45 fra næringsliv. Altså langt mindre enn de 17 milliardene.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår