Gå til innhold

Kjøre en bil med brente ventiler og def toppakning

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av en ny prosjektbil av en kompis..

Den har et par brente ventiler og muligens defekt toppaking siden det ryker ganske hvitt ut av eksos.

 

Lurer på om dette er "farlig" eller risky å kjøre med. Det er snakk om at den skal kjøres ca 8 mil til der den skal stå til den er reparert. Tar selvfølgelig med litt ekstra vann, olje etc hvis det skulle være behov for det. Er det lurt å ta hyppige pauser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dette burde gå bra hvis bilen ikke er alt for dårlig. Har hørt om folk som har kjørt med dårlig (ikke helt gåen) toppakning i tre år uten større problemer. Det er selvfølgelig viktig at olje og vann er tilstede i tilstrekkelige mengder.

 

Unngå gjerne lavt turtall og mye gasspådrag samtidig (høyere trykk i forbrenningskammeret kan gjøre toppakning lekkasjen verre avhengig av hvor i toppakningen den lekker). Er sikkert en stor fordel å kjøre pent på alle måter når du skal flytte den.

 

Lykke til!

 

mvh movikong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint bare man tar det med ro og følger med på vann og olje på turen. Hvis den koker ofte prøv å koble kjølevifta så den går konstant og sett på full varme inni. det hjelper en hel del :D

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare mulighet til å kjøre den.. Ellers hadde jeg funnet en annen måte å frakte den på. Taue den går også litt dårlig da det er en automat.

 

Kjølevifta er mekanisk å går hele tia forøvrig.. men varmeapp kan jeg jo la gå hele tia..

 

Den har blitt kjørt litt med de dårlige ventilene en stund allerede uten at det har bydd på noe særlig problemer (til verksted og til kompisen min som har den nå) og en testtur..

Toppakninga er vel isåfall i startfasen med å gå for røyken ble oppdaga da bilen skulle flyttes noen meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er det? Mener det skal gå bra da.. :) Har selv kjørt rundt 8-9 mil med gåen toppakning, gikk med endel vann, men ellers ikke no problem.

 

Jeg kjørte fra dombås, til oslo og tilbake til trondheim med blåst toppakning :D Gikk greit helt til vi kom omtrent midt i østerdalen på vei tilbake, da begynte den å få antydninger til hydrolock. Lå i 80-90 for å kjenne at alt bråstoppet et lite øyeblikk, før den gikk "fint" videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er snakk om en Ford Scorpio 2,8i Ghia, 85 årgang

 

Kan være kondenes, har jo ikke blitt kjørt spess mye i det siste, men kompisen min fortalte at bilen røykla hele verkstedet hans når han skulle kjøre inn så han mistekte at det kunne være toppakninga:roll:

 

Starta forøvrig opp min andre Scorpio igår også (som jeg forøvrig skal ta i innbytte med han - hehe) den røyk ganske hvitt i starten den å til den hadde gått ca 20 minutters tid da tok det av. Og den har stått ca 1/2 år uten start så da var det nok litt kondens i eksosen bare der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår