Gå til innhold

montere sportsratt i bil med airbag

Ranger emnet


Hallvardu

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer nå på å bytte ut det orginale store rattet i min Volvo 940. Så da har jeg noen spørsmål:

1.Er det lovlig å bytte ut et ratt med airbag med et sportsratt uten?(er ikke interisert i å høre hvor teit jeg er..)

2.Hvor selges det ratt med TUV godkjenning? vanskelig å finne noen med det på nettet ser jeg..

3.Hvor selges det såkalt "airbag dummies"? den må vel til for at ikke SRS lampa skal lyse?

 

Mvh: Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ikke det? Det er ikke påbudt med airbag.

Du må bare få det inn i vognkortet at airbagsystemet er fjernet

 

Jeg har iallfall fått vite ifra flere mekanikere, at hvis en bil er levert med airbag skal den fungere. Vet flere som har fått feil på PKK ved montering av sportsratt uten airbag i en bil der airbag var standard.

 

Ser dog, at hvis du får papirer fra importør at bilen er godkjent uten airbag og at du får skrevet det i vognkort får du det nok godkjent. (såfremt du får rattet godkjent da..)

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å koble ut airbag, men det skal da registreres hos SVV, og det skal merkes tydelig at airbag er utkoblet.

Det er heller ikke feil at airbag ikke virker om lampa lyser, men er den ute av funksjon uten at lampa lyser så er det ulovlig. Litt vrient å teste på EU-kontroll da.

 

Om man har lov å koble ut så har man vel lov å fjerne også.

 

Så lenge det ikke står SRS Airbag på rattet så trenger det vel heller ikke merkes. Men det skal nok meldes fra til SVV.

 

Samme greiene med ABS, det er ikke mangel at den ikke fun ker, men funker den ikke uten at lampa lyser er det både mangel og ulovlig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem sier det skal meldes fra til svv?

hvem sier at det er et punkt på PKK?

og hvem sier det er ulovlig å montere et ratt uten airbag på en bil med airbag?

Kom gjerne med paragrafer i kjøretøyforskriften.

 

krav stilles til utformelse på ratt, størrelse. Mener dette var min.30cm i diameter. Uoriginal ratt samt rattnavet må være godkjent på papir til den bilen du har.

 

NB! Funker ikke abs får du 2`r feil, kobler du selv ut varsellampa på absn for å prøve å lure en kontrollør så er det desverre deg selv du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem sier det skal meldes fra til svv?

hvem sier at det er et punkt på PKK?

og hvem sier det er ulovlig å montere et ratt uten airbag på en bil med airbag?

Kom gjerne med paragrafer i kjøretøyforskriften.

 

krav stilles til utformelse på ratt, størrelse. Mener dette var min.30cm i diameter. Uoriginal ratt samt rattnavet må være godkjent på papir til den bilen du har.

 

NB! Funker ikke abs får du 2`r feil, kobler du selv ut varsellampa på absn for å prøve å lure en kontrollør så er det desverre deg selv du lurer.

 

Paragrafer gidder jeg faen ikke leite etter, dette er ting jeg vet ettersom jeg har drivd med EU-kontroller, og utkobling av airbager.

 

Ta en telefon til Statens vegvesen og ta deg en kikk i PKK-boka om ABS greia.

 

Det finnes ikke krav til ABS på personbil, ei heller stabstag og masse annet sikkerhetsutstyr.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ratt så blir det det samme som senkesett. Det må inn i vognkortet, men det står ikke direkte i kjøretøyforeskriftene det heller. Men det går på forandringer av bilens konstruksjon og kollisjonssikkerhet

Jeg har vært i kontakt med SVV ang utkobl av airbag, og måtte da skaffe en attest på at hele airbagsystemet var fjernet fra bilverksted. Dette ble så ført inn i vognkort

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår