lotherington Skrevet September 11, 2010 Rapporter Share Skrevet September 11, 2010 Hei Registereima mi ble byttet på 209 000 km, for drøyt tre år siden. Nå har den gått 275 000. Når bør jeg tenke på å bytte igjen? Hørt det er kjedelig når den ryker.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VENTOFAN Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 man skal bytte reg.reima etter 90000km i din tilfelle så bør den byttes snart . ryker regreima = motorhavari Siter VW GOLF CL--- Vw Golf PINK FLOYD *solgt*----Vw Golf Cl** VRAK** Audi A4 B5 1997*solgt* TOYOTA corolla 1,4 vvt-i**SOLGT** Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 De fleste av disse 8-ventilers VW motorene pleier å klare seg uten havari om reg-reima ryker. Om du ser i instruksjonsboka/serviceheftet så står det trolig at reima skal kontrolleres hvert år, men ikke noe skifteinterval. Ta av plastdekselet og se nøye på reima. Ser den fin ut tror jeg trygt du kan kjøre minst et par år til uten større bekymring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 koster rundt hundrelappen for ny reim :) strammeren sjekker du for ulyd/slakke i lager. dette er noe du bytter på rundt en halvtime. så hvorfor ikke om du er usikker? :) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danielsm Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 sjekk vanpumpa i samme slengen også da ;) Siter Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER VW caddy 1.9 TDI 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet September 14, 2010 Rapporter Share Skrevet September 14, 2010 vannpumpa er uavhengig av registre-rem :) så ingen nøvendighet Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lotherington Skrevet Oktober 31, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2010 Takk for hjelp og beklager for latterlig treg tilbakemelding. Får ta en titt på den nå da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2010 koster rundt hundrelappen for ny reim :) strammeren sjekker du for ulyd/slakke i lager. dette er noe du bytter på rundt en halvtime. så hvorfor ikke om du er usikker? :) Helt sant, er en billig forsikring å skifte reima i tide (eller om man er usikker). Det er lite å spare på å kjøre reima til siste nikk, og kostnadene kan fort bli store om det går galt ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1989gti8v Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 hei låner tråden litt..:) skla bytte regreim på min gti 8v. er det lett å se merkene på kammhjul og veivakselhjul?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 hei låner tråden litt..:) skla bytte regreim på min gti 8v. er det lett å se merkene på kammhjul og veivakselhjul?? Svaret er JA. Det er merke både på fram- og baksiden av kamdrevet. Det på framsiden skal peke mot merket på dekselet bak drevet (ca rett opp) og det på baksiden skal ligge plant med kanten på metalldekselet på høyre side bak drevet. Ett fett hvilket du går ut ifra. På kilereimskiva på veiva er det et merke som skal peke mot merket på dekselet bak reimskiva. Sjekk og du ser hva jeg mener. I tillegg er det et merke på mellomakseldrevet som skal peke mot merket på kilereimskiva på veiva. Rotor vil da peke mot merket i fordelerhuset :) http://www.bilforumet.no/audi/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 2, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 2, 2010 Et bilde til Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 Hei og takk for nyttig info. Jeg har et par spørsmål - er midt i jobben med å bytte registerrem på Golf 2 '91 1,8GL (RP motor). Jeg ser at jeg må ha bort remmen til generator og remmen til vannpumpe og servopumpe. 1. Jeg får ikke slakket ut remmen til vannpumpe/servopumpe. Har løsnet justeringsskruen under servopumpen og løsnet festeskruen på holderen til servopumpen. Jeg trodde da at servopumpen skulle kunne skyves nedover. Tar jeg feil - er det noen flere skruer som skal åpnes som ligger vanskelig til? Så prøver jeg å få av nedre kamdeksel (det som dekker nedre del av registerrem). Jeg antar at det ligger noen skruer bak rem-hjulene på drivakselen? Haynes er ikke helt perfekt her - ser ikke helt slik ut på min bil - men jeg antar at de to rem-hjulene som gir fart til generator og vannpumpe/servo må bort for å komme til dekselet? 2. Jeg fjerner de fire skruene på hjulene for å ta det av. Men det er også en stor tolvnøkkelsbolt. Denne fester nedre registerremhjulet til drevet. Dere ser den bolten neders på bildet på: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html Spørsmålet er: Har noen erfaring med at denne må skrus ut for å få av hjulene til generator og vann/servo? Mine kileremshjul setter veldig bra, og jeg lurer på om jeg må ta av tolvnøkkelsbolten for å få bort disse hjulen. Og - ja - jeg har klart å knekke en av umbrakoskruene som fester dette hjulet - Til dere som skal gjøre dette: det lønner seg å lese rådet om å pirke ut all skit først... Jeg regner med at denne skruen gir seg med en grisepigg i morgen... Ellers viser linken over hvordan hjulene skal stå - så da regner jeg med at resten av jobben er biff (på tide å skifte rem etter 140.000...:-)). Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 De nedre drevene tas av via de fire unbrakoboltene. Den store tolvkanten fester nedre registerreimsdrev til veiva. Dette er en strekkbolt og må altså skiftes viss den slakkes på. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Housey Skrevet Oktober 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 3, 2011 og 12kanten er ikke nødvendig og ta av uansett :) man tar av reimhjula, servopumpa kan det hende må brytes litt på, men skal sitte en skrue på baksiden som og holder igjen etter stramming :) så er det bare og starte og demontere, kjøp en hvit tusj, og lag merker på både reimhjul og reim, så merker du den nye reima på samme plasser, så setter du den bare på. og alt er såre vel (husk at du etter og ha bytta regreim må justere opp igjen tenning på motoren, da denne vil bli noen grader feil uansett) Siter Golf II 16vT Syncro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor-hole Skrevet Oktober 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2011 Da var Kamrem skiftet. Det gikk greit - var ikke så veldig vanskelig. Men her er noen tips til andre som skal gjøre dette: - Ikke nødvendig å slakke servopumpe mye. Må likevel ta bort remhjulene til generator og vannpumpe/servo og da slakkes denne remmen. - Umbrakoskruene på disse hjulene er litt farlige. Husk å pirke bort skit førsts. Jeg ødela en skrue og fikk masse ekstra jobb med å borre/slipe den ut (løste det ved å slipe en flate oppe og nede på skruen og så bruke en vannpumpetang - men dette var ingen grei jobb...). Kjøpte naturligvis nye skruer - de koster 21kr for 4stk på VW. - Det plastdekselet bak remhjulene står fast med en skrue oppe, en mutter oppe og en skrue nede + en umbrakoskrue nede. - Følg instruksjonen for setting av kamremshjul før du tar av remmen. Jeg merket grundig alle hjul, men hadde ikke satt hjulene i 'null-posisjon'- så da jeg tok av remmen spratt kamdrevet noen grader tilbake.Ikke noe stort problem, men litt ekstra hassle. - Remmen må settes eksakt på igjen - som Housey sier: merk både rem og jul flere steder - dette er lett dersom man tar seg tid. Men et spørsmål til dere: Etter jobben starter bilen som en klokke - ingen ulyder - helt fint gange. Kjørte litt og satt bilen bort. Så neste dag: Bilen starter, men det kommer litt bankelyder fra motoren i starten - dette blir bedre når motoren blir varm. Fortsatt går selve motoren ganske jevnt - tomgang er fin og ikke noe problem med respons når man gir gass. Jeg gjetter på at det er tenning som må justeres. Er det sannsynlig at dette er tenning eller kan det være at remmen har kommet på ett hakk feil? (hvordan ville responsen vært på de to tilfellene?). Er det noen lett måte å sjekke om remmen står rett på? Da ser jeg på bildet over, og øverste hjulet er greit, men de to nederste hjulene må jeg vel ha av plastdekselet for å sjekke posisjon? Noen som har en link til en video for å stille tenningen på Golf2? Jeg har tenningslampe. Er det lettest å stille dette inn på kamhjulet eller kan man bruke det hullet over girkassen til dette? Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.