Gå til innhold

tor-hole

Bruker
  • Innholdsteller

    25
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om tor-hole

  • Bursdag 07/17/1973

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

tor-hole's Achievements

  1. Det var egr ventilen som var gåen igjen (samme som for 2 år siden). Tydeligvis litt tett ventil. Måtte skifte denne på verksted.
  2. Har plutselig fått et alvorlig startproblem: Startmotoren går og motoren tenner et par ganger - så etter 2-3 sekunder hoster den veldig og stopper igjen. 2ndre gang går den litt kortere før den stopper. Det kjennes nesten som når man kjører på en eller to sylindre før den gir seg. Har diesel fra 2007 - hatt bilen på full service for ca. 6mnd siden. Ingen feilmeldinger i SID - Glødelampen kommer på og jeg venter til den slukker før jeg starter. Det er 3-4 grader ute her og ganske fuktig - men aldri hatt lignende problem før. Tidligere i dag hadde jeg bilen lenge på 'on' flere ganger uten å starte motoren for å holde kupeen varm. For noen dager siden hadde jeg en kjøretur hvor den røykte skikkelig - jeg antar dette er normal og at det er for å rense partikkelfilter. Mulige årsaker (noen som har noen meninger?): Alarm/startsperre: Trolig ikke det siden startmotor drar rundt og bilen tenner noen ganger før den slukker. Diesel/Dieselpumpe: Ja jeg har over halv tank - og jeg har ikke fylt på bensin...:-) Kan det være dieselpumpe? Glødeplugger? Batteri? Batteriet er 4,5år og det kan naturligvis være batteriet. Startmotoren går greit rundt, men jeg ser at både lysene og display i kupeen påvirkes når startmotoren kjøres. Er det noe problem med å ta ut batteriet for å lade det? Er det noe mer jeg må gjøre da enn å stille klokken og programmere inn nøklene/alarm på nytt?
  3. Mekanisk ja - som når vaskemaskinen din sentrifugerer. Men det blir svakere og forsvinner ganske raskt - ikke noe plagsomt når jeg kjører - bare ønsker ikke å risikere noe slitasje. Er det så lett å justere selve tenningstidspunktet (fordelerinnstillingen) at man bare tar stroboskoplampe mot tenningsmerke på svinghjul (og ikke tar hensyn til noen grader?) - så ser man om tenningen er OK? => da er drivaksel og fordeler OK. (da følger jeg instruksene i Haynes med å ta bort vakum og sette riktig omdreininger). Så må vel også Kamhjulet (ventilene) være riktig. Bruker jeg stroboskoplampene på kamhjulet også? På plastikken bak hjulet er toppen merket med O T. Selve hjulet er merket med O T og så en prikk ca. 90 grader til høyre (mener jeg å huske). Tipper det er prikken som er tenningsmerket og at denne skal være overens med et merke? - Er det merket som er til høyre på ventildekselet? Takk for hjelp - beklager at jeg må ha det inn med teskje... Torstein
  4. Da var Kamrem skiftet. Det gikk greit - var ikke så veldig vanskelig. Men her er noen tips til andre som skal gjøre dette: - Ikke nødvendig å slakke servopumpe mye. Må likevel ta bort remhjulene til generator og vannpumpe/servo og da slakkes denne remmen. - Umbrakoskruene på disse hjulene er litt farlige. Husk å pirke bort skit førsts. Jeg ødela en skrue og fikk masse ekstra jobb med å borre/slipe den ut (løste det ved å slipe en flate oppe og nede på skruen og så bruke en vannpumpetang - men dette var ingen grei jobb...). Kjøpte naturligvis nye skruer - de koster 21kr for 4stk på VW. - Det plastdekselet bak remhjulene står fast med en skrue oppe, en mutter oppe og en skrue nede + en umbrakoskrue nede. - Følg instruksjonen for setting av kamremshjul før du tar av remmen. Jeg merket grundig alle hjul, men hadde ikke satt hjulene i 'null-posisjon'- så da jeg tok av remmen spratt kamdrevet noen grader tilbake.Ikke noe stort problem, men litt ekstra hassle. - Remmen må settes eksakt på igjen - som Housey sier: merk både rem og jul flere steder - dette er lett dersom man tar seg tid. Men et spørsmål til dere: Etter jobben starter bilen som en klokke - ingen ulyder - helt fint gange. Kjørte litt og satt bilen bort. Så neste dag: Bilen starter, men det kommer litt bankelyder fra motoren i starten - dette blir bedre når motoren blir varm. Fortsatt går selve motoren ganske jevnt - tomgang er fin og ikke noe problem med respons når man gir gass. Jeg gjetter på at det er tenning som må justeres. Er det sannsynlig at dette er tenning eller kan det være at remmen har kommet på ett hakk feil? (hvordan ville responsen vært på de to tilfellene?). Er det noen lett måte å sjekke om remmen står rett på? Da ser jeg på bildet over, og øverste hjulet er greit, men de to nederste hjulene må jeg vel ha av plastdekselet for å sjekke posisjon? Noen som har en link til en video for å stille tenningen på Golf2? Jeg har tenningslampe. Er det lettest å stille dette inn på kamhjulet eller kan man bruke det hullet over girkassen til dette? Torstein
  5. Hei og takk for nyttig info. Jeg har et par spørsmål - er midt i jobben med å bytte registerrem på Golf 2 '91 1,8GL (RP motor). Jeg ser at jeg må ha bort remmen til generator og remmen til vannpumpe og servopumpe. 1. Jeg får ikke slakket ut remmen til vannpumpe/servopumpe. Har løsnet justeringsskruen under servopumpen og løsnet festeskruen på holderen til servopumpen. Jeg trodde da at servopumpen skulle kunne skyves nedover. Tar jeg feil - er det noen flere skruer som skal åpnes som ligger vanskelig til? Så prøver jeg å få av nedre kamdeksel (det som dekker nedre del av registerrem). Jeg antar at det ligger noen skruer bak rem-hjulene på drivakselen? Haynes er ikke helt perfekt her - ser ikke helt slik ut på min bil - men jeg antar at de to rem-hjulene som gir fart til generator og vannpumpe/servo må bort for å komme til dekselet? 2. Jeg fjerner de fire skruene på hjulene for å ta det av. Men det er også en stor tolvnøkkelsbolt. Denne fester nedre registerremhjulet til drevet. Dere ser den bolten neders på bildet på: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html Spørsmålet er: Har noen erfaring med at denne må skrus ut for å få av hjulene til generator og vann/servo? Mine kileremshjul setter veldig bra, og jeg lurer på om jeg må ta av tolvnøkkelsbolten for å få bort disse hjulen. Og - ja - jeg har klart å knekke en av umbrakoskruene som fester dette hjulet - Til dere som skal gjøre dette: det lønner seg å lese rådet om å pirke ut all skit først... Jeg regner med at denne skruen gir seg med en grisepigg i morgen... Ellers viser linken over hvordan hjulene skal stå - så da regner jeg med at resten av jobben er biff (på tide å skifte rem etter 140.000...:-)). Torstein
  6. Noen som vet en høgger i Oslo (m/omegn) som har bra lager av Golf II'er? (blinklysglass og interiørdeler) Torstein
  7. Da var den igang igjen! Problemet er vel kanskje at jeg ikke helt vet hva som skulle til og jeg er redd for at dette ikke var siste gang... - Fordelerlokket og rotor så ikke bra ut, men jeg har bra gnist, men motoren startet fortsatt ikke. - Ladet batteriet til topps. Jeg er 99% sikker på at det ikke var et batteriproblem fordi jeg hadde både gnist og god fart på startmotor før jeg ladet, men etter å ha prøvd å starte den en halvtime var batteriet ganske slutt. Selv etter å ha ladet batteriet ville den ikke starte. - Prøvde å dra ut og inn kontaktene til Mono Jetronic'en og så at det var mye oljesøl i kontaktene der. Renset litt og monterte igjen. - Fortsatt vanskelig å starte - gikk både 10 og 20 sek på startmotor uten å starte. Men etter å ha prøvd mange ganger humpet den igang og da jeg hadde kjørt den varm gikk den ganske jevnt. Startet også fint senere på kvelden. Jeg vet ikke men jeg mistenker kanskje at noen av ledningene på Mono-Jetronic ble forstyrret av oljesøl og at det kan ha skapt problemer. Jeg har gått over til en mer flytende olje nettopp (5/40 syntetisk) bl.a. for å få letter start i vinter og litt lavere temperatur (har vel egentlig alltid hatt problemer med for varm motor). Det er betydelig mer gris rundt Mono-jetronic'en nå enn før. Må kanskje rense litt oftere. Får se når problemet kommer tilbake... Nå blir det uansett nytt fordelerlokk, rotor og stifter. Takk for hjelp sålang! Torstein
  8. Fordelerlokket er kanskje et bra tips. Skal sjekke dette i kveld. Lenge siden jeg har skiftet det og rotor. Kamrem kan også være noe. Det er en litt dårlig samvittighet siden bilen nå har gått 220.000 og det er hvertfall 120.000 siden sist bytte... 'Problemet' har vært at jeg ikke ville legge penger på dyre reparasjoner siden den trolig ikke blir godkjent (for en rimelig penge) på EU kontroll i November. Det får jeg vel kanskje litt igjen for nå... Siste løsning er vel å ta den tunge turen til et verksted... Torstein
  9. Strobelampe og tenning er foreløpig litt over mitt nivå... Da blir det evt. verksted på den.. Men bjeffing synes jeg tyder på hull eller åpning et sted - har jeg rett? Torstein
  10. Ikke det at jeg er noen ekspert, men har også hatt lignende oppførsel på min RP i høst. Noen ganger starter den helt, mens andre ganger er det hosting og harking og nesten at den dør helt - før jeg må gi gass og den kommer seg litt. Når den er varm blir den bedre. Jeg har konkludert med at dette er kondens i bensin eller forgasser og har fylt på kondensfjerner - det bedrer hvertfall litt (selv om problemet ikke er helt borte). Akkurat nå får jeg ikke start på den i det hele tatt... (se annet innlegg). Har du prøvd med kondensfjerner, evt. fullere tank med bensin?
  11. Golf 2 1,8GL RP motor (monotronic) 1991 modell. Har startproblemer (igjen) på denne bilen: - Startmotor går og motoren tenner 'nesten'. - hoster og harker litt - tenner såvidt en og annen gang, men så slukker den igjen. - Litt kraftige smell ('bjeffing')iblant. Jeg hadde tidligere lignende problem da flens mellom monotronic 'forgasseren' og innsuget hadde hull. Dette ble fikset da ved å bytte flens. - Trodde kanskje jeg hadde hull eller lekkasje i flensen, men finner ingen sprekker hverken i luftinntaket, selve monotronic eller i flensen mot innsug. - Har sett på tennplugger og de ser greit ut, men jeg har ikke testet de ennå. - Har tatt av bensinslangen og sett at det kommer rikelig med bensin til 'forgasseren'. - Har ikke prøvd startgass i 'forgasseren' ennå. - Det er endel oljesøl i selve monotronic enheten, men ikke så enormt mye. Noen som har noen tips til neste steg? Jeg tenkte kanskje å kjøpe en ny flens selv om denne ble byttet (fra Biltema) for 2 år siden i tilfelle det er hull jeg ikke ser, men er det noe annet jeg bør sjekke først? Torstein
  12. Greger 1987: Artikkelnummer hos Mekonomen: 22-D2S-66240 kr1336,-, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe der. Til dere andre som vurdere å gjøre dette selv: - Det er svært enkelt å bytte pærer. - Pæren til 9-3 1,9TiD 2007 modell var D2S. - Jeg kjøpte Philips pærer fra xenonkungen.se (har svensk adresse som jeg kunne sende til). Betalte totalt 1050 SEK for to stykk pærer. Veldig rask levering (2 dager). De sender til Norge også, men da råker du trolig på litt moms og toll... (sjekk). - For å bytte selv tar man bort gummidekselet bak, vrir transformatoren litt veien der det står 'open' og drar bort transformatoren. Ledningen kan enten stå i eller du kan sette den tilbake etterpå. Selve pæren tas bort ved å klipse bort de to metall-pinnene (som vanlige pærer i andre biler). - På venstre side må man fjerne spylerveske 'tuten' for å komme til. Denne kan dras opp - kanskje bøye den litt utover først. - Merk at Haynes sier at disse pærene har 7bars trykk og man må derfor bruke hansker og briller ved bytte. Selvsagt aldri ta på selve pæren. - Jeg hadde litt problemer med å feste ledningen i trafoen. Den satt liksom ikke helt fast. Men man skulle bare trykke den litt lengre inn. Kan være smart å se hvordan det ser ut før man starter, evt. bruke andre siden som mal for hvor langt den skal inn. - For å finne ut om det er pære eller trafo eller kontakt kan man kryssbytte og teste. Torstein
  13. sjekket litt rundt: Hos Saab-forhandler: 2400 (da skulle han sette den inn gratis). Mekonomen.no: 1330 Mekonomen.se: 645 SEK Han på Saab sa jeg skulle ha D1S, men når jeg taster modell og bilnummer på enten Mekonomen eller på http://www.pal-guide.com får jeg D2S som svar. Noen som vet om D1S eller D2S er riktig her, og om det er noen grunn til ikke å kjøpe på Mekonomen? Nå skal jeg til Sverige om 1uke, så det spørs vel om kanskje jeg drøyer til det. Torstein
  14. Takk - jeg prøver å kjøpe en ny pære. Torstein
  15. Saab 9-3 2007 modell med Bi-Xenon fra fabrikk (3 1/2år gammel). Det ene lyset gir nå et oransje/rosa lys som er svakere enn det andre(hvit/blå). Er det et tegn på at pæren er i ferd med å gå og må skiftes? Ingen melding i SID display. Det ser greit ut å følge Haynes her for å bytte dette selv - noen som har erfaring og vet hvor mye man sparer på å gjøre dette selv i forhold til verksted? Og hvor kan jeg få tak i ny pære (er det Saab-handler som er best å bruke til dette)? Torstein
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår