Gå til innhold

Strømproblem. Grunn: batteri, dynamo eller spøkelse?

Ranger emnet


Vespanator

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

1) For to uker siden var batteriet flatt, ut av det blå. Med startkabler starter den med en bidig gang og vi kjører til Gardermoen.

 

2) To uker etterpå kommer vi hjem og batteriet er flatt igjen (klokka var 4 på morgenen og vi må dytte i gang bilen på flat mark...Shiiiiii'...)

 

Nå har jeg målt batteriet med multimeter og fikk følgende resultat:

 

- Batteriet måler 10.1V når bilen ikke er i gang.

- Batteriet måler 14.1V når den står på tomgang.

- Batteriet måler 13.9 for så å gå opp til 14.1V når jeg slår på fjernlyset.

 

Betyr dette at det er batteriet? Hvis det hadde vært dynamoen, ville den vel ikke steget så kjapt opp på 14, eller hva?

 

Har veldig lyst til å kjøpe nytt batteri, men vil ikke sløse tusingen hvis det er noe annet.

 

Noen som har et pek?

 

Takk!

 

-v

Endret av Vespanator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dårligt batteri. Bytt det du.

 

Men har du eit batteri der du kan fylle på vann, so sjekk om det er nok væske på det.

Er det ikkje det, kan du fylle på vann og lade batteriet.

Dette kan hjelpe.

Men skal du være sikker på at bilen starter, so er nok det beste å bytte batteri

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her - spøkelser uten tvil. Hadde selv lignende symptomer på ene bilen min, og der var det en poltergeist som skapte uro. Den lokale presten din kan mest sannsynlig utdrive denne fra batteriet ditt, men husk å koble av plusspolen før han begynner;)

 

Sånn på det seriøse plan: Det er nok batteriet ditt. Ladespenningen du har når bilen går er riktig, så det er ikke der problemet ligger.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre som i før i tiden, prøv å lad batteriet før du kaster penger ut av vinduet.

 

Mye småkjøring på lavt ladet batteri gjør ikke ting bedre.

 

Et normalt vedlikeholdt batteri vil vanligvis vare lengre enn 5 år etter min erfaring. Men vedlikehold er vel et ukjent ord for mange bileiere og verksteder ser det ut til. Er enklere å bare bytte ikke sant? Penger har vi nok av, og asiateren som skal "resirkulere" varen har bare godt av litt blydamp? Gjelder forøvrig alle "forbruksvarer".

 

batbreak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt vedlikeholdt batteri bør holde i minst 10 år. Men bare én fullstendig utlading kan ødelegge et nytt batteri. Brukes bilen til mye småkjøring så rekker ikke laderen å lade opp batteriet, og batteriet vil bli mer og mer utladet inntil det er tomt.

 

En batterilader kan derfor være en nyttig investering, ev.t kan man kjøre en litt lengre tur en gang i blant for å lade opp batteriet. Dette siste er også bra for å brenne ut sotbelegg fra motoren som oppstår ved kald motor.

 

Hurtig utlading av batteriet kan forresten skje ved såkalte krypstrømmer. Et fuktig skittbelegg i motorrommet blandet med salt fra vinterens vintersaltede veier leder faktisk strøm ganske godt, og da kan strøm krype fra pluss til minus selv om alle elsystemene i bilen er slått av. Med masse fuktig salt skitt i motorrommet kan slike krypstrømmer faktisk bli så kraftige at det i praksis oppstår en kortslutning. Kortslutninger gir varmgang, spesielt i batteriet og kan gi opphav til brann i motorrommet.

 

Så man vasker ikke bare bilers motorrom fordi det ser pent ut når man en sjelden gang åpner panseret, man gjør det også for at bilen og batteriet skal få et langt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til at man gjerne kan vaske vekk vinterens salt og skitt er at ting setter seg, et ille motorrom er for eksempel en fin måte å la en dynamo dø på :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra som kom her!! Takk for respons!

 

De fleste av dere hadde rett. Jeg lånte meg en batterilader for å se om jeg kunne redde noe - men etter mange timers full guffe på ladern, var den nesten dårligere dagen etterpå. Så jeg tror nok batteriet led av både alderdom og to totale utladninger innen kort tid!

 

Så jeg kjøpte nytt på Mekonomen til 1099,- og bilen har starta som en løve (liten en) siden!

 

Takk for hjelpen!

 

-v

 

p.s Biltema førte ikke S(kr)uzuki batterier i det hele tatt. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår