Gå til innhold

Gåen dynamo Toyota Corolla??

Ranger emnet


elboco80

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.
Jeg har en gammal Toyota Corolla som jeg trur dynamoen har ryki på.
Starta egentlig under den verste kulda da batteriet røyk. Trudde det var dynamoen da også da jeg hadde flust av lamper i dashbordet. Men alt ble borte da jeg handlet nytt batteri. Hørte også en liten slark i Reina på dynamoen + en sval uling. Fikk strammet og da forsvant de siste lampene. Men i går så ble ulinga plutselig sterkere og batterilampa lyser konstant. Samt at drivstoffilter lampa lyser. Kommet ett par andre lamper også i dag. Men det jeg ikke skjønner hvis dynamoen er røket er hvordan batteriet kan veksle mellom 11.7 og 12.2v under kjøring? Skulle ikke v da gått nedover og ikke opp og ned? Ladet batteriet litt nå og da viste den 12.5. i går under kjøring så viste den 13.7 som er normal?
Jeg vil tru det er dynamoen. Eller har dere noen andre hypoteser om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mellom 11.7 og 12.2V under kjøring så lader dynamo ikke. Ladespenning er ofte rundt 14.0 til 14.5V, noe lavere på tomgang. Et fulladet batteri holder rundt 12.8V@ 25 grader og et totalt utladet batteri holder ca 12.0V.

Du sier det er ulelyd, min første tanke er da at reima slurer, derav lav / ingen lading. Sjekk reima igjen og sjekk at det ikke er løse ledninger/dårlig kontakt noe sted dynamo-starter-batteri. Husk å aldri kortslutte, batteriet er bare 12V men kan gi alvorlig mye strøm, gjerne i område 500-1000A. 

Stram opp reima og mål ladespenning direkte på batteri ved gjerne 1500 omdr, har du under 13.0V så er noe galt, mulig defekt dynamo. Normalt bør du måle minst 14V.

 

Og ja, et batteri lader man ikke "litt", man lader det helt opp. Dette betyr gjerne et helt døgn på lading om man har en liten lader. Et utladet batteri på 50Ah trenger ca 12 timer lading med 5A lader. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reim er strammet og i orden. Skulle bytte dynamo i dag, men festene passet ikke så måtte sette inn igjen den gamle. Men fått bekreftet av dynamo ikke lader hos Toyota.

Neste prosjekt blir og finne en dynamo til kurant pris. Er visst ikke og oppdrive på huggerier til diesel.

Og ny koster fra 2500 og oppover😅 Sure penger for en så gammel og shabby bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket merke dynamoen er på din men som regel er det laderegulator/børster som ryker/blir utslitt. Dette er ofte billig å kjøpe nytt og er fort gjort å bytte. På eldre Bosch er børster med regulator én enhet og er byttet på 5 minutter. Sjekk dette først. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Quattro73 skrev:

Vet ikke hvilket merke dynamoen er på din men som regel er det laderegulator/børster som ryker/blir utslitt. Dette er ofte billig å kjøpe nytt og er fort gjort å bytte. På eldre Bosch er børster med regulator én enhet og er byttet på 5 minutter. Sjekk dette først. 

Det er jeg litt usikker på selv også. Men merket av hjulet på den nye snurret betydelig lettere enn på den gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denso er merket og den har mest sannsynlig intern spenningsregulator. 

Siden den nye snurrer lettere er det kanskje dårlige lagre i den gamle. Også disse kan byttes. 

https://www.google.no/search?sca_esv=589847838&q=denso+spenningsregulator&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjQurWogoiDAxU3KRAIHW6nDogQBSgAegQIBxAC&biw=1149&bih=583&dpr=2.5

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Quattro73 skrev:

Denso er merket og den har mest sannsynlig intern spenningsregulator. 

Siden den nye snurrer lettere er det kanskje dårlige lagre i den gamle. Også disse kan byttes. 

https://www.google.no/search?sca_esv=589847838&q=denso+spenningsregulator&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjQurWogoiDAxU3KRAIHW6nDogQBSgAegQIBxAC&biw=1149&bih=583&dpr=2.5

Vært inne på tanken om at det kunne være noe sånt. Men regner med at ingen regulatorer er like ettersom det er forskjellige leverandører. Hvis alt hadde vært likt kunne jeg jo bare brukt den på den andre dynamoen jeg kjøpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår