Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Quattro73: Nå trenger vi hjelp.

 

Har tatt en kompresjonstest, så lenge den kun går på 4. Her er tallene vi fikk ut:

 

Syl 5: 11:1 eller 160psi

Syl 4: 13:1 eller 190psi

Syl 3: 13:1 eller 190psi

Syl 2: 13:1 eller 190psi

Syl 1: 12:1 eller 170psi

 

Har du noen forslag til hva vi kan gjøre, eller må jeg av med toppen og sjekke stempel 5 og ventiler?

 

Stod veiv OG kam i ØD når toppen ble montert på blokka? Om ikke skal det ingenting til å bøye ventiler. 2-3 tenner feil på kamdrevet og ventiler tar nedi stemplene. Spesielt sylinder 5 skiller seg ut, også noe på nr.1.

 

Grunnen til at oljelampa lyser kan være at pluggene til sensorene ikke er montert eller at de er feilmontert. 3,5 liter olje burde rekke opp til minimum på peilepinnen. Om det er slik at du IKKE har oljetrykk så må for all del ikke motoren startes!

 

Hvordan er det med tetningsringen for dysen til sylinder nr.5?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod veiv OG kam i ØD når toppen ble montert på blokka? Om ikke skal det ingenting til å bøye ventiler. 2-3 tenner feil på kamdrevet og ventiler tar nedi stemplene. Spesielt sylinder 5 skiller seg ut, også noe på nr.1.

 

Grunnen til at oljelampa lyser kan være at pluggene til sensorene ikke er montert eller at de er feilmontert. 3,5 liter olje burde rekke opp til minimum på peilepinnen. Om det er slik at du IKKE har oljetrykk så må for all del ikke motoren startes!

 

Hvordan er det med tetningsringen for dysen til sylinder nr.5?

 

Nei, nå ble jeg usikker på dette med Ø.D når toppen ble montert. Det husker jeg rett og slett ikke, da det er lenge siden dette ble montert sammen.

 

Oljetrykkslampa går nå rett til tops når jeg setter på tenninga. Glemte å sjekke dette etter at motoren har blitt startet.

 

Har ikke byttet tetninger rundt dysa. Brukte opp igjen de gamle. Er usikker på om jeg har dem. Skal ta å sjekke om jeg har dette, men det får jeg ikke gjort før over helgen antageligvis. Det kommer ann på hva jeg får tid til.

 

Ser ut som jeg kanskje burde ta av toppen å se etter hvordan det har gått om du ikke har noen andre forslag til hvordan jeg kan finne ut dette?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykkslampa går nå rett til tops når jeg setter på tenninga. Glemte å sjekke dette etter at motoren har blitt startet.

 

Mener du at oljetrykkmåleren går i peak når tenning skrues på? I såfall har du ikke koplet ledningen til giveren.

 

Du kan helle en liten skvett med motorolje i syl.5 og ta en ny kompresjonstest. Stiger da tallet så er lekkasjen rundt stempelringene og ikke mellom ventil/ventilsete. Om uendret resultat så er det fare for at ventiler har blitt bøyd under monteringen.

Om ventilene er en anelse bøyd så vil ikke dette gi noe lyd. De hydrauliske løfterene justerer seg selv mellom kam og ventil.

 

Husk å jorde HT-uttaket på coilen når du tar kompresjonstest, ellers kan du ødelegge tenningsanlegget!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning til oljetrykksgiver er normalt blå/hvit.

 

Du har to oljetrykkbrytere, en som gir kontakt når motor ikke går og en som ikke gir kontakt når motor går. Mål hvem som er hvem.

 

Den som har kontakt er ofte blå (montert oppe) og på denne skal det være en ledning som er blå/svart.

Den som ikke har kontakt er hvit (montert nede) og på denne skal ledningen være hvit/grå.

 

Om du bytter om disse ledningene så vil varsellampen for oljetrykk lyse når motor går.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at oljetrykkmåleren går i peak når tenning skrues på? I såfall har du ikke koplet ledningen til giveren.

 

Husk å jorde HT-uttaket på coilen når du tar kompresjonstest, ellers kan du ødelegge tenningsanlegget!

 

HT-utaket? Står dette merket på denne måten?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledning til oljetrykksgiver er normalt blå/hvit.

 

Du har to oljetrykkbrytere, en som gir kontakt når motor ikke går og en som ikke gir kontakt når motor går. Mål hvem som er hvem.

 

Den som har kontakt er ofte blå (montert oppe) og på denne skal det være en ledning som er blå/svart.

Den som ikke har kontakt er hvit (montert nede) og på denne skal ledningen være hvit/grå.

 

Om du bytter om disse ledningene så vil varsellampen for oljetrykk lyse når motor går.

 

Varsellampa lyser nå uansett i hvertfall. Kan se på dette i morgen når det er lyst ute. Er ikke så enkelt å få gjort noe mer nå som det er mørkt ute i hvertfall.

 

Da får jeg se hva slags resultater jeg får i morgen.

 

Takk for tipset om olje i plugghullet :D Den var ny for meg, så da lærte jeg noe nytt idag også :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at oljetrykkmåleren går i peak når tenning skrues på? I såfall har du ikke koplet ledningen til giveren.

 

Nåla går helt til topps og holder seg der.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåla går helt til topps og holder seg der.

 

Det tyder på at ledningen til giveren ikke er tilkoplet eller brudd i ledningen!

 

Når jeg sier olje i sylinderen så snakker vi kun om litt olje som skal sige ned mellom sylinder og stempel for å tette, ikke en halv desiliter ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyder på at ledningen til giveren ikke er tilkoplet eller brudd i ledningen!

 

Når jeg sier olje i sylinderen så snakker vi kun om litt olje som skal sige ned mellom sylinder og stempel for å tette, ikke en halv desiliter ;)

Skal bemerke meg dette og prøve litt olje.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke akkurat skjedd så mye jeg kan skriver her idag akkurat. Har løftet opp panseret og sett hvordan motoren så ut bare. Det har dukket opp så mye annet rart idag at jeg ikke har fått tid til å skru på Audi'n i det hele tatt. Så da får jeg se på dette på dagen i morra i stedenfor.

 

har kanskje solgt den j***a Volvopurka jeg kjører rundt i om dagen da. En jeg kjenner visste om en som kanskje var int. i å gi 3000,- for den, så da selger jeg den dr***en til den stakkars personen som ville kjøpe den. Heldigvis for han så skulle han ha den som delebil og ikke bruksbil. Da hadde jeg ikke turt å selge den heller, pga faren for at jeg kunne ha fått ett liv på samvittigheten. Den bilen er livsfarlig, selv om den har vært billig i to år nå. Har kostet meg 149,- som ble investert hos Biltema for å kjøpe 4ltr olje. Har peilet olje en gang og det var i fjor sommer. Siden den gang har jeg ikke peilet olje eller holdt noen form for service. Er kanskje derfor den koster meg 100,- tur/retur jobb hver dag som forøvrig er 4.8 mil til sammen. Derfor bestemte jeg meg plutselig for at bilen skal gjøres IKKE KJØRBAR etter forskriftene, så jeg slo like greit synd høyre lys lys foran og alle lys bak på den, røska av støtfanger og bjelken bak og dro av bakre eksospotte før jeg kastet dette i bagasjen. Så da slipper jeg å tenke noe mer på å kjøreden bilen :D

Blir det ikke salg i løpet av noen dager så havner den hos Vazelina Bilopphøggers som spiker, sånn at de små ungene kan snekkere seg trehytte i skogen eller barnehagen.

 

Uansett, nok O.T fra meg nå. Kommer sterkere tilbake i morgen med oppdatering av hvordan det gikk med ny kompresjonstest av sylinder 1 og 5 etter jeg har prøvd tipset til Quattro73 med litt olje.

 

Stay tuned...

Endret av ZyNTeX
Skrivefeil flere plasser.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du må være obs på siden oljelampa lyser. Du MÅ forsikre deg om at du virkelig har oljetrykk i motoren, ikke anta at du har det.

Dette burde være første prioritet!

 

Utsett komp.test til dette er verifisert ellers kan du ta knekken på motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du må være obs på siden oljelampa lyser. Du MÅ forsikre deg om at du virkelig har oljetrykk i motoren, ikke anta at du har det.

Dette burde være første prioritet!

 

Yes. Det skal sjekkes først før noe annet i morgen. Skal gå over ledninger i morgen og se til at dette er riktig. Disse ledningene sitter vel på oljetrykkssensoren på siden av motoren og ikke på selve oljepumpa? På pumpa er det kun en ledning som sitter i underkant. Kan evt ta bilder av disse nevnte tingene i morgen om det er ønskelig.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår