Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Tetningsringene rundt dysene (2 stk) og de rundt holderene (2 stk) får man ikke med i noe slipesett e.l. De må kjøpes separat.

DSC00324.jpg

 

Den lille slangen fra plastbendet og ned til innsuget er meget viktig at er tett, se bilde under.

DSC00237.jpg

 

Slangen mellom veivhus og gummibelgen MÅ være tett. En lekkasje her er akkurat like ille som hull i gummibelgen mellom mengdefordeleren og gasspjeldet. For å si det enkelt; All den luften som suges inn i motoren passere forbi LMM/mengdefordeleren. Suger motoren luft utenom denne så får den for lite bensin og vil ikke gå på tomgang. Vet ikke om du har prøvd, men om du såvidt løfter på oljepåfyllingslokket så vil motoren stoppe. Motoren suger da luft inn oljepåfyllingen, ned i bunnpanna via oljereturkanalene, gjennom veivhusventilasjonen og opp i belgen mellom mengdefordelereren og gasspjeld. Mer skal det ikke til ;)

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/275402-modifisering-effektuttak-2-3e-10v.html#post2812942

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke for å motsi deg men en kompis av meg hadde en Audi med NG motor for noen år tilbake. Motoren der stoppet ikke om han tok opp oljepåfyllingslokket. Den gikk like reint som ellers. Men men, samme det. Det er jo ikke det som er tilfellet med min i hvertfall. Skal se på dette med dysetetninger og diverse i morra, så får man se om man blir klokere. Må si jeg synes Audi er vanskelige biler å skru på i forhold til f.eks Sierra. Merker det at alt der er mye lettere og ikke minst bedre fremkommelighet i motorrommet. Men, det forandrer nok ikke mitt synspunkt på Audi i hvertfall. Audi er nok det merket som står mitt hjerte nærmest og som jeg brenner for, uansett hvor vanskelig og avansert det er :D

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke for å motsi deg men en kompis av meg hadde en Audi med NG motor for noen år tilbake. Motoren der stoppet ikke om han tok opp oljepåfyllingslokket. Den gikk like reint som ellers.

 

Han hadde vel ikke tilfeldigvis tette/igjengrodde/knekk på slanger på veivhusventilasjonen også?

 

Må si jeg synes Audi er vanskelige biler å skru på i forhold til f.eks Sierra. Merker det at alt der er mye lettere og ikke minst bedre fremkommelighet i motorrommet. Men, det forandrer nok ikke mitt synspunkt på Audi i hvertfall. Audi er nok det merket som står mitt hjerte nærmest og som jeg brenner for, uansett hvor vanskelig og avansert det er :D

 

Ja, det er trangt på femmere, men litt må man ofre for den gromme lyden ;). På eldre rekkefirer så er alt lett tilgjengelig.

 

Audi 100 er levert med NF (C3) og AAR-motor (C4). Er så godt som identiske med NG-motoren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vel ikke tilfeldigvis tette/igjengrodde/knekk på slanger på veivhusventilasjonen også?

 

 

 

Ja, det er trangt på femmere, men litt må man ofre for den gromme lyden ;). På eldre rekkefirer så er alt lett tilgjengelig.

 

Audi 100 er levert med NF (C3) og AAR-motor (C4). Er så godt som identiske med NG-motoren.

 

Tror nok han hadde noe ymse med veivhusventilasjonen ja. Har ikke spurt om det før.

 

Hva er det som er forskjellen på NG, NF og AAR motorene? Noee man kan se forskjell på ved å kikke nede motorrommet? Etter det han kompisen min sier så satt det NG motor i bilen hans :wonder:

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke utvendige forskjeller mellom NG og AAR. NF-motoren har en helt annen innsugsmanifold, samt at dysene sitter i toppen, ikke i innsuget som på NG og AAR. Er faktisk to forskjellige NG-motorer, bare for å gjøre forvirringen total ;)

 

Bilde av NF-motoren.

NF-motor.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var klar over at det var to forskjellige NG motorer, men takk for omtanken om å gjøre meg enda mer forvirret ;)

 

Hva er forskjellene på disse to NG motorene og er det noe spesiell tidsepoke dem sitter i?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var denne dagen overstått også. Har gått i 100 fra kl 09.00 i dag, så det har ikke blitt noe bilskruing i dag. Har fått levert skinninteriøret mitt til behandling i dag da. Legger ut bilder av dette etterpå, for jeg glemte å ta bilde av dette så min kontakt må sende over bilde etterpå.

 

Har pratet med Velox Motor i dag ang tomgangsproblemet og har fått litt info om hva jeg kan prøve der. Regner med det blir en ordning på dette fort. (håper jeg)

 

Ringte Møller i dag for å høre etter disse pakningene rundt dysa og dyseholderen. Ikke f*** at jeg kjøper dem der! Det kan dere bare skrive opp! For den store grønne pakningen rundt dysa som dere ser på bildet over her fra Quattro73 koster "bare" 94,- stk og jeg trenger 5 av denne. Tenkte å kjøpe alle 20 pakningene jeg, men av den nette sum av 870,- så ble det totalt uaktuelt! Spurte han på delelageret om disse var laget i gull pga prisen, og han håpet på det han og sa han :D Ringte som sagt Velox Motor, så jeg får vel en pris av han i løpet av morgendagen. Regner med jeg får ett nytt sjokk da, når jeg får vite hvor mye dem skal ha. Ikke fordi det er så dyrt, men for at det er en stor forskjell på prisen. Her er prisforskjeller på endeledd. Møller: 550,- stk, Velox: 152,- stk, Biltema: 150,- stk. Når det er en differanse på totalt 4,- for 2 originale hos Velox kontra Biltema sine så kan dere vel tenke dere hvor jeg kjøpte mine.

 

Får se om jeg får puslet litt med Audi'n igjen i morra, sånn at jeg kanskje får den på veien igjen snart.

 

Stay tuned people...

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sett litt på Audi'n i kveld, når jeg endelig fikk litt tid til overs. Har funnet noen hull rundt om og samtidig ett par andre ting jeg lurer på. Håper Quattro73 kan svare meg på hva som skal være på di forskjellige plassene, sånn at jeg kan få en ordning på dette snart.

 

Her er det ett hull. Hva skal være her?

DSC_0192-1.jpg

 

Skal dette være blendet som på bildet, eller skal det kobles til noe?

DSC_0193-1.jpg

 

Skal dette hullet være blendet, eller skal det monteres noe? Dette er på venstre side like før bøyen på gummibelgen.

DSC_0194.jpg

 

Hva skal det sitte her? Dette er i bakkant på høyre side av innsuget.

DSC_0195.jpg

 

Hva er disse til og er dem koblet riktig?

Ukentledning-1.jpg

 

Fant ellers ut at den lille slangen som går inn i bakkant av dysene ikke var montert. Ser på dette i morgen. Er det noen andre plasser motoren kan få inn falskluft?

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har greie på dette med tillegssprut? Noen som melder seg frivillig til å fortelle hva dette er, funksjonen og om jeg kan ha dette på min bil?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegssprut er ofte brukt i budsjettbygg med turbo. Du monterer på en eller flere ekstra dyser. (kan monteres på innsugsrør, så nært innsuget som mulig)

Helst så trenger du en trykkventil, som aktiverer de ekstra dysene ved innstilt turbotrykk.

Eller så kan du gjøre det på yallamåten og koble ekstra dysene til de som allerede står på motoren, men da får motoren for mye bensin på tomgang. Var en kar som bygde turbo på A omegan sin og brukte denne metoden, jada - det virket :)

 

Har ikke såååååå mye peiling på akkurat dette jeg heller, men det skal ikke være så langt ifra rett det jeg skrev :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16vturbo@ Takk for fint svar :) Forstår sånn ca hvordan dette funker nå ;) Aner ikke om det skal være nødvendig med tillegssprut eller generelt bytting av dyser med den effekten jeg kan oppnå på min motor. Tror nok Quattro73 veit mer om dette :)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sett litt på Audi'n i kveld, når jeg endelig fikk litt tid til overs. Har funnet noen hull rundt om og samtidig ett par andre ting jeg lurer på. Håper Quattro73 kan svare meg på hva som skal være på di forskjellige plassene, sånn at jeg kan få en ordning på dette snart.

 

Her er det ett hull. Hva skal være her?

DSC_0192-1.jpg

 

Skal dette være blendet som på bildet, eller skal det kobles til noe?

DSC_0193-1.jpg

 

Skal dette hullet være blendet, eller skal det monteres noe? Dette er på venstre side like før bøyen på gummibelgen.

DSC_0194.jpg

 

Hva skal det sitte her? Dette er i bakkant på høyre side av innsuget.

DSC_0195.jpg

 

Hva er disse til og er dem koblet riktig?

Ukentledning-1.jpg

 

Fant ellers ut at den lille slangen som går inn i bakkant av dysene ikke var montert. Ser på dette i morgen. Er det noen andre plasser motoren kan få inn falskluft?

 

Hvor er bildene?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bildene?

 

Photobucket er nede. "Images and videos may continue to serve during this short maintenance."

Dette er meldingen jeg fikk når jeg skulle logge inn i stad. Har stått slik i 2 timer ca.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår