Gå til innhold

ZyNTeX 92mod Audi 80 2.3E Quattro Trim, styling og anlegg. Langtidsprosjekt

Ranger emnet


ZyNTeX

Anbefalte innlegg

Ok. Skal sjekke bildene dine senere.

Så du hadde glemt å sette på slangen til air shroud ;)

 

Den er grei vettu. Regner med systemet er oppe igjen i løpet av dagen.

 

Ja, jeg hadde tydeligvis helt glemt av denne slangen jeg :wonder:

Skal prøve å få montert den senere i dag om været blir bedre. Nå regner det herover, så jeg er ikke så veldig ivrig på å gå ut akkurat nå.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW. Den toppen jeg har satt på min flower visstnok en del bedre enn din topp. Min har større ventiler enn originalt og klarer oppunder 230 hk NA. Din har vel originale ventiler. eller?

 

Jeg har originale ventiler ja. Det eneste som er gjort med dem er kutting av ventilseter. Skulle gjerne hatt større ventiler jeg også, men har ikke råd til å bruke 5000,- på dette akkurat nå. Fikk ikke igjen så veldig mye på skatten heller. Om K.J er enig og velvillig så skal jeg prøve å få gjort ett innbytte på toppen min mot en med større ventiler. Toppen min blir da en slags delbetaling, i tillegg til at jeg da betaler mellomlegget selv og for di delene som må overhales på toppen han får av meg. Regner ikke med det er så veldig mye å overhale der, for den kommer nok ikke til å bli så veldig slitt på den lille stunden før feriepengene kommer på konto.

 

Edit: Veit du forresten hvor mye Velox tar for disse dysetetningene? Tenkte da på alle 20. Møller skulle ha over 800,- for dem. Pratet med K.J i forrige uke og da sa han at han skulle finne ut prisen på dette. Har ikke fått igjen noe svar på dette.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de tetningene koster, men de er dyre. Er lagd av Viton (som ventiltetningene) noe som er dyrt. Jeg hentet med meg topp, innsug + div for over 20000,- Regningen kommer vel snart ;) Vet KJ er svært opptatt nå, reiser snart til Hong Kong på bil- og motormesse. Blir borte i to uker.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er derfor dem er så dyre ja. Han på Møller i Gjøvik visste nok ikke selv heller, for han ble overrasket over prisen selv.

 

Den regningen vil ikke jeg ha i postkassa i hvertfall. Hva er det som da er gjort med toppen? Større veniler, portet hvor mye, ny kam, portet innsug og alt ellers for overhaling av topp?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen er portet, flower som sagt tett oppunder 230hk med 12,5mm løft tror jeg det var. Ikke helt sikker på løftet. Er satt in større ventiler med tynnere stamme, nye styringer og hardere ventilfjører. Innsuget er portet til denne toppen. Toppen er ikke portet for maks toppeffekt, men for best mulig effektøkning over hele registeret :) Kammen er den samme som jeg hadde fra før, Velox 272/11.4/110. Ellers kjøpte jeg nye pakninger til ALT.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så dette er oppskriften ja. Er litt usikker, men tror toppen min er portet 1,1mm om jeg ikke tar helt feil.

Hvor mye koster det å porte innsuget egentlig? Mener kammen min er 272/11.4/112 hvis jeg ikke husker så veldig feil. Har ikke kjøpt justerbart kamdrev ennå. Vil først prøve motoren kun med portet topp, så ny kam etter at jeg har kjørt litt med dette oppsettet, så får jeg kjøpe kamdrev til slutt, så jeg kan justere ting etter eget ønske. Etter hvert så blir det sikkert nytt innsug om det ikke først blir ny topp. Får høre litt med K.J når feriepengene nærmer seg kontoen. Høre hva han tror og anbefaler meg :)

 

Det har blitt pratet litt på det at jeg skal komme nedover en tur med Audi'n, så han får sett hvordan den ser ut og hvordan ting fungerer på denne bilen. Dette blir da nærmere sommeren når ting er helt på stell med bilen og jeg veit den fungerer. Er kjedelig å legge ut på langtur med helt ny motor man ikke har prøvd ennå, for så å få motorstopp halvveis på reisa nedover.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din topp er planet/frest av 1,1mm vil jeg tro, det samme er min. Effekten av portingen ses mved dynamisk flowmåling. Innsuget vet jeg ikke prisen på, men det ligger mange arbeidstimer i det.

Justerbart kamdrev er strengt tatt ikke noe du må ha. Motoren går best med kammen "på merket". Er en anelse mer å hente på bunndrag ved å vri kammen mot +, men det er stort sett kun målbar endring ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Mente man kunne få justert så man enten hadde bedre bunndrag eller toppfart jeg. Trodde da at om jeg stilte den inn for bedre bunndrag så ville den komme fortere opp i hastighet enn hvis jeg hadde stilt den inn for toppfarten :wonder:

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å få høyere toppfart selv om du justerer kammen, da må du i tilfelle justere turtallsperra eller drivverk.

 

Turtallsperra er ikke noe problem. Den kan flyttes vettu ;) Har i tillegg doble strammere ventilfjører, så alt er egentlig klarlagt ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmh... har jeg noe mer å syte over nå da?

 

Hmm, var det da. Er alltids noe å klage på om man vil. Hadde ikke lagt ut dette prosjektet her på en offentlig side om jeg ikke ville hatt andres synspunkter og meninger (både positivt og negativt) ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Mente man kunne få justert så man enten hadde bedre bunndrag eller toppfart jeg. Trodde da at om jeg stilte den inn for bedre bunndrag så ville den komme fortere opp i hastighet enn hvis jeg hadde stilt den inn for toppfarten :wonder:

 

Det man justerer med kamdrevet er å flytte momentkurven opp eller ned i registeret. Flytter man den ned (mot +) så vil bunndraget går opp og man får mindre toppeffekt, andre veien (mot -) vil man miste bunndrag og øke toppeffekten (og bensinforbruket). Effekt er en sum av moment x turtall.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår