Gå til innhold

Er det vits med separat remote kabel?

Ranger emnet


Gloms

Anbefalte innlegg

I bilen nå ha jeg lagt opp en egen remotekabel fra spillern til forsterkeren. Men oppdaget at på den ene audiokabelen min er det en remkabel.

 

Det jeg lurer på er om det er vits med en egen rem kabel. Den som er på audiokabelen er tynnere, men har det noe å si? Er det viktig at den er tjukk og solid? eller funker det like bra med den som er på audiokabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remote er strøm, og strømkabler skal ligge på motsatt side av signalkablene. Altså på hver sin side i bilen. Dette for å unngå støy.

 

Når det er sagt, så har jeg brukt den ledningen som remote et par ganger, og det har gått fint. Men man kan være uheldig.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En remotekabel skal kun gi 12V spenning til remoteinngangen på forsterker, den skal ikke bære noe strømmengder av betydning og kan da nærmest være så tynn den bare klarer :)

 

Om remotekabelen ligger sammen med signalkabler eller ei har ikke en tøddel å si - sånn for the record.

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener og Typhon. Jeg har problemer med støy i bilen når anlegget spiller. Da kommer det en sånn høyfrekvent pipelyd. Men det kan jo ikke komme av at jeg har remote kabelen liggende sammen med audiokabel, kan det? ettersom audiokabelen har en egen remotekabel limt til seg skulle ikke det ha noe å si mener jeg.

 

Eller burde jeg prøve å legge remoten vekk fra audiokabelen for å unngå den pipelyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener og Typhon. Jeg har problemer med støy i bilen når anlegget spiller. Da kommer det en sånn høyfrekvent pipelyd. Men det kan jo ikke komme av at jeg har remote kabelen liggende sammen med audiokabel, kan det? ettersom audiokabelen har en egen remotekabel limt til seg skulle ikke det ha noe å si mener jeg.

 

Eller burde jeg prøve å legge remoten vekk fra audiokabelen for å unngå den pipelyden?

 

den ledningen som er imellom signalene i kablen din er ikke ment for remote i utgangspunktet.. det er egentlig jord mellom forsterker og spiller, så da syns jeg du skal prøve å legge 2 stk nye kabler mellom spiller og forsterker, en til remote og en til JORDING!! det er fellesnevneren når det gjelder støy. er helt sikker på at remoten din ikke lager støy, men sjekk alle koblinger og spesielt alle jordingstilkoblinger! er bare dumt å gjøre det halvhjerta for da får du problemer som støy.

og for å unngå fler spm, bruk 2.5mm2

jord den ene enden til spilleren og den andre enden til forsterkerens jordingspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å eliminere hele remoten (i feilsøkingsmodus) lasker du bare en en ledningstump fra 12V+ på forsterkern og over på remoteinngangen. Hva med støy når du stopper motoren? Dynamostøy er jo den klassiske turbosusen.

 

Jeg visste ikke at den tynne lederen er/var til jording, men da jeg var ung og dum ble det sagt at har du mer enn to strømforbrukere baki legger du opp et relé og lar remoten styre det. Hadde en Pioneer spiller med separat sikring på remote-ledningen. Den mener jeg var 500mA eller så.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ikke der når jeg stopper motoren nei. Den blir høyere og høyere desto mer turtall jeg får på bilen. Og så går den ned igjen på lavere turtall.

 

Så det jeg skal gjøre er å la den remotekabelen ligge som den er og ta den jeg trodde var remote på audiokabelen og putte inn i 12v utgangen på forsterkern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ikke der når jeg stopper motoren nei. Den blir høyere og høyere desto mer turtall jeg får på bilen. Og så går den ned igjen på lavere turtall.

 

Så det jeg skal gjøre er å la den remotekabelen ligge som den er og ta den jeg trodde var remote på audiokabelen og putte inn i 12v utgangen på forsterkern?

 

Er ingen 12v utgang på forsterkeren.

Det er inngang. (12v går inn på forsterkeren)

Du kan bruke ledningen som er på signalkabelen som remote.

Men for å væra heit sikkert at denne ikkje skaper trøbbel, so kobler du vekk denne og legger ein lask imellom 12v og remote inngangene på forsterkeren.

 

Dynamostøy får du når elektronikk påvirker signalkabelen.

Har du justert gain riktigt?

Legg opp signalkabel utanfor bilen for å sjekke om du får fram feilen da. (først kan du justere litt på signalkabelen bakpå spiller og ved forsterkeren for å sjå om dette hjelper)

 

Hugs at ved all bilstereokobling skal anlegget væra strømløst.

Det enkleste er å koble vekk minuspolen på batteriet.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier signalkabel, mener du da den kabelen som gjør at jeg får inn radio?

 

Signalkabel frakter lyd ifra spiller til forsterker.

For å få lyd i radio må du ha radioantenne og antenneledning til radioen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært tøff nok til å legge remote sammen med signalkablene i bilen min, tviler sterkt på at jeg får problemer, og får jeg det så er det synd, iogmed at dette ligger langt under teppet, retere sagt under teppet, under midtkosollen...'

 

Hvem vedder for, og hvem vedder mot trøbbel?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det skal gå bra Einar.

 

Jeg var å så på bilen i dag. Sjekka om noe lå inntil hverandre eller om det var dårlig kombling noe sted. fant ikkeno bortsett fra at jeg fant ut at jordinga fra forsterkern var dårlig. Skruen satt løst. Hadde vel løstna av vibrasjoner eller no. Så jeg jorda anlegget på nytt og da ble pipelyden borte.

 

Tenkte å trekke om kablene på en bedre måte i morra. Da hadde jeg planer om å fjerne remotekabelen og bruke den på audiokabel. Tror dere det kommer til å gå bra? er veldig dårlig plass i gulvlistene så hadde vært fint å få fjerna litt derfra.

 

Hva er gain? så på forsterkeren min i går at jeg hadde en knapp jeg kunne vri på som het "gain". Vet at "to gain" betyr "å øke", men hva et det i bilstereosammenheng?

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår