Gå til innhold

Kjøpe Passat 2001.2002 TDI eller bensin?

Ranger emnet


Alfis

Anbefalte innlegg

Hei, selv om noen få kan ha hatt dårlige erfarigner med Passat, så betyr ikke det at de er dårlige. Tenk om man generelt for et merke skulle si det var dårlig kvalitet pga at én har hatt masse problemer?

Etter facelift'en i 2001 ble den mye bedre og er på gjennomsnittet ift. feil og problemer. Jeg kjøpte en 1,8T to år gammel som jeg hadde i to år. Ingen spesielle problemer med den, var godt fornøyd. Hvordan en 2-liter bensin er kontra en tdi ift holdbarhet ved høy km-stand vet jeg dessverre ikke. Det jeg vet er at den 2-literen er rimelig daff og ikke noe jeg ville traktet etter. Jeg er ingen diesel-fan selv, men ville heller hatt en diesel fremfor 2-literen pga mye høyere dreiemoment. 1,6-liter bensin er utelukket spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på møller, og kan trygt si at Passat 3BG har mye mindre problemer enn 3C.

Tdi motorene er kjempegode, bare å følge serviceintervallene, så går det bra.

 

Noen småfeil er brudd i ledningsnettet til pumpedyseelementene, kontakta til låsekassene kan hoppe av.

Om bilen har gått mye over 200000km kan forstillinga bli litt slarkete, men koster ikke rare greiene å fikse.

 

Kan ikke huske å ha vært borti no anna.. Hm.

 

Edit: Merker forresten nesten ikkeno forskjell på 2,0l 115hk og 1,6 102hk. Latterlig liten forskjell

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du småputre rundt noen få tusen i året er det ingen grunn til å kjøpe diesel. Vet ikke om Vectra C begynner å havne i det prisområdet enda, eller ville jeg kanskje sett på Mondeo eller 6/626 som foreslått over. Volvo har jeg ikke helt trua på hvis du vil ha billig og driftsikkert (det samme gjelder alt av VAG).

 

Og jeg har heller ikke helt trua på å gå hen å kjøpe noen Opel hvis du vil ha driftssikkert. Billig BØR det være! :) Er vel i grunn delte meninger på dette forumet hva som er bra biler og ikke!

 

Mondeo har heller ikke vært direkte feilfrie. Mazda er det derimot ikke mye å sette fingeren på, men de kan vel oppleves som gørrende kjedelige i lengden, akkurat som toyota?

Personlig ville jeg satsa på VW, Audi, BMW eller Mercedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på møller, og kan trygt si at Passat 3BG har mye mindre problemer enn 3C.

Tdi motorene er kjempegode, bare å følge serviceintervallene, så går det bra.

 

Noen småfeil er brudd i ledningsnettet til pumpedyseelementene, kontakta til låsekassene kan hoppe av.

Om bilen har gått mye over 200000km kan forstillinga bli litt slarkete, men koster ikke rare greiene å fikse.

 

Kan ikke huske å ha vært borti no anna.. Hm.

 

Edit: Merker forresten nesten ikkeno forskjell på 2,0l 115hk og 1,6 102hk. Latterlig liten forskjell

 

Kan ramse opp noen feil til, ut fra egne erfaringer, og ut fra tråder som opprettes her på forumet, av passateiere:

-Mikrobryterne i låsekasse ryker.Grunn: de er ikke vanntette.

-Vindusheisene ryker pga pinglete plastdeler

-Komfortsentralen ryker, den er plassert UNDER teppet, og er derfor meget utsatt for vann og fuktighet.DYR!

-Luftmassemålere ryker

-Forstillingsdeler ryker jevnlig

-Automatkasser ryker altfor tidlig

-Startsperre slutter å funke, bilen starter ikke(dårlig kontakt i giver)

-Krom på takrails flasser av(Dekkes IKKE av møller fordi de påstår det ikke er en del av bilen...)

-Klarlakk flasser av

og mye mer som jeg ikke kommer på i farta.

 

Det at den forstillinga der holder i 200tusen km før det skjer noe, er IKKE min erfaring. Jeg syns kvaliteten er tvilsom. Når det er sagt, er bilene gode å kjøre og alt det der, men jeg syns det blir for upålitelig. Det bør gå mer enn 100.000km før bilen nærmest begynner å dette fra hverandre.

 

Fanboys finner man innen alle merker, og de vil alltid forsvare sin bil/sin yndlingsbil, uten at det nødvendigvis er noen god grunn til det. Men folk skal få lov til å kjøpe passat så mye de vil for meg, jeg skal ikke ha...

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ramse opp noen feil til, ut fra egne erfaringer, og ut fra tråder som opprettes her på forumet, av passateiere:

-Mikrobryterne i låsekasse ryker.Grunn: de er ikke vanntette.

-Vindusheisene ryker pga pinglete plastdeler

-Komfortsentralen ryker, den er plassert UNDER teppet, og er derfor meget utsatt for vann og fuktighet.DYR!

-Luftmassemålere ryker

-Forstillingsdeler ryker jevnlig

-Automatkasser ryker altfor tidlig

-Startsperre slutter å funke, bilen starter ikke(dårlig kontakt i giver)

-Krom på takrails flasser av(Dekkes IKKE av møller fordi de påstår det ikke er en del av bilen...)

-Klarlakk flasser av

og mye mer som jeg ikke kommer på i farta.

 

Det at den forstillinga der holder i 200tusen km før det skjer noe, er IKKE min erfaring. Jeg syns kvaliteten er tvilsom. Når det er sagt, er bilene gode å kjøre og alt det der, men jeg syns det blir for upålitelig. Det bør gå mer enn 100.000km før bilen nærmest begynner å dette fra hverandre.

 

Eneste på lista som er fikset på min Passat som har trillet 192 000km er noen forstillingsdeler. Alt det andre har jeg ikke hatt noen dårlige erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste på lista som er fikset på min Passat som har trillet 192 000km er noen forstillingsdeler. Alt det andre har jeg ikke hatt noen dårlige erfaringer med.

 

Og det er jo veldig bra. Men det gjelder selvfølgelig ikke ALLE passater, noen eksemplarer er sikkert verre enn andre.

 

Kan også nevne at alle disse feilene har oppstått på min brors passat, det er en 2003 mod stasjonsvogn, 1,9Tdi med automat(ikke tiptronic). Eller det vil si, ikke alle. Foreløpig har vindusheiser og komfortsentral holdt. Og ja, bilen har gått ~150 tusen.

 

Så der har vi en passateier som ikke er storfornøyd. Og det finnes flere av dem. Nå er jo dette en av norges mest solgte biler, så det er jo mange av de på veien. Noe som gjør at det blir endel mandagsbiler, siden antallet er så stort.

 

Siden han kjøpte denne bilen brukt, og garantien har gått ut, må alt dekkes fra egen lomme. Han vurderer nå å selge bilen med stort tap bare for å bli kvitt dritten...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har passat sjølv, 2000 mod tdi, som er gått 288000km. Eg har skifta ein del slitedeler på denne på 6 år og 140000km, men stort sett fornøgd.(1 luftmengdemålar) Så eg vil egentlig sei at det er eit greit framkomstmiddel, den har enno ikkje svikta meg ein morgon når eg skal på jobb! Men, skulle eg valgt ein anna bil, hadde det blitt ein mondeo. Ca samme prisklasse, og bra med plass. Skal du ha volvo eller mercedes med like mykje plass må du i v70 eller e-klasse, og då er du i ei noko anna prisklasse. Passat er ei ganske stor stasjonsvogn til ein grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår