Gå til innhold

Dynamo støy

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har prob med dynamo støy på anlegget mitt, har skiftet ut jordings kabler for å sjekke om det kunne være det, jordingen til forsterkeren går det ikkje ann og få større, for det går rett og slett ikkje tykkere kabel inn der, og til cd spilleren har eg funnet egen plass i karroseriet men tykk ledning, noen som har forslag til hva det kan være?

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hver sin side, gjort dette mangen ganger før, men har aldri fått støy før, og har søkt og lest, men ca 999 av dei trådene står at det er jordingsfeil eller at høytaler kabel og strøm kabel går ved siden av hverandre, så det hjalp ikkje noe særligt, derfor eg spør;)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jordingen som er problemet, motstanden i den. Da er det ikke bare kabeldimensjon som spiller inn i bildet, men også type metall, kontakt og hvor lang kablen er.

 

Jordingen din skal være så kort som mulig. Der jord er festet(boltet, kabelko osv) skal lakken være skrapet vekk, og det skal være 100% kontakt mellom metallene. Om du har god kontakt, og kort kabel, men kabel i aluminium, bytt til kobber. Du sier at det ikke går ann å få plass til større kabel i terminalene på forsterkeren din. På min monoblokk er det ikke plass til mer enn 35mm2, men jeg legger likevel opp 50mm2, det er bare å kutte vekk de overflødige kordellene når du skal feste den i terminalen. Du vil ikke få spenningsfall/effekttap av dette, og det blir ikke det samme som å bruke en 35mm2(i mitt tilfelle)når du fjerner kordellene. Det er fordi den delen av kablen som skal inn i terminalen er bare rundt 1cm, og du skal være bra flink om du klarer å tape spenning på 1cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en annen spiller, jordingsbanene internt i spiller kan kan være defekte. Dette skjer oftest når man kobler spiller med strømmen på, sies det.

 

 

Dette kan og skje vist det er dårlig jording til forsterkeren.

Da vil forsterkeren få jording ifra spilleren via signalkabelen.

Da ryker nok jordingen til sinalutgangen på spilleren fort

 

So når du skal koble anlegg, er det lurt å gjera det skikkeligt med ein gang.

Dette kan spare deg for masse dritt etterpå.

Og ved all kobling skal anlegget (selfølgeligt) væra strømløst.

Det enkleste er å koble vekk minuspolen på batteriet.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår