Gå til innhold

2005 XL-7 2,0TD: Hvordan bytte dynamo!

Ranger emnet


Hase

Anbefalte innlegg

Sliter med periodisk ladefeil og regner med det er noe rusk med dynamo (bilen har gått 300k).

Gikk i gang med bytte i dag, men måtte gi meg med uforrettet sak da tilgangen var mildt sagt dårlig.

I servicemanualen er det ikke mye hjelp å få, annet enn hva som er lurt å få unna vei fra oversiden:PSX_20230913_221714.thumb.png.45e0343274408861e4d1f8868caa4396.png

Jeg vet at dette er en fransk motor som vanligvis står tverrstilt og da er det nok mulig å komme til både gjennom hjulbrønn og fra undersiden, men på suzukien er det bare ovenfra som gjelder (oljefilter er rett bak dynamo og er også en fest å komme til, forresten!).

Det er intet mindre enn 4 bolter som holder dynamoen. De 2 foran er enkel å komme til, men de to på baksiden er verre, og den nedre har jeg enda ikke klart å komme til?

EDIT: Nå er jeg endelig ferdig med jobben. Måtte ta av oljefilteret og da ble det ok-ish tilgang til boltene på baksiden av dynamo. Vet ikke hvilken ondskapsfull franskmann som valgte å sette 4 bolter på den, men han var i alle fall hyggelig nok til å ha større stigning på gjengene på de to bak! Måtte også ta av alle vakumslangene som går fra venstre lykt over til motor, samt flytte litt på ledningsstrømpa som går i samme område. Pga. radiatorslange, aircondition og returslange til servostyring får man ikke flyttet servopumpe unna vei, man må bare flytte litt frem og tilbake på den. Antakelig bør man fjerne radiatoren for denne jobben, men ville ikke kaste bort fin Peak frostveske. 
Når dynamo endelig var løs så meldte neste problem seg: Hvordan i huleste få den opp fra langt nedi der? Endte med å skru av dekslet bakpå og fjerne børsteholderen for å få den kort nok til å ta opp mellom motor og hjulbue. Festet et par ståltråder i ørene på den slik at jeg kunne dra i dem pga dårlig plass til hendene. Gikk med et nødskrik. Ny dynamo fikk samme behandlig med å ta av litt elektronikk bakpå, og med tyngdekraft som hjelp så gikk det mye bedre. Dersom man har spesialverktøyet for å ta av reimhjulet til dynamoen vil nok det også gjøre susen for å få den kort nok.

IMG_20230914_220607_HDR.thumb.jpg.482f5c1bda1dfac509732944dd15778b.jpg

Gamle dynamo hadde forresten utslitte børster, så der var feilen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Hase changed the title to 2005 XL-7 2,0TD: Hvordan bytte dynamo!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår