Gå til innhold

1993 Mercedes-Benz E 250 Diesel vil ikke starte


Einar

Anbefalte innlegg

Har handla meg til en 250D 20V 113hk som ikke vil starte.

Bilen har gått 531 000 km, stoppa rundt nyttår(i kulda), var helt død når man kinna når jeg fikk den hit, men fant ut at stoppventilen henger seg opp, fikk den av, og da tenner bilen såvidt det er, og dysene får diesel som de ikke fikk før jeg gjorde dette.

 

Når jeg kinner, så vet jeg at det kommer diesel til sylinder 1, 2, 3 og 5, nummer 4 har jeg ikke sjekket pga plass, mne regner med det er ok der også.

 

Eksosportene på sylinder 1, 2 og 3 blir varme, gir jeg gass så går den tregere på starteren, samme skjer om jeg prøver med startgass, når man slipper gassen igjen så går den sakte men sikkert fortere på starteren igjen.

 

Registeret ser bra ut ved inspeksjon gjennom oljelokket, har ikke manna meg opp til å demontere toppdekslet enda.

 

Disse har kjede, så skal litt til før det hopper over.

 

Fant også en vakuumslange som hadde hoppet av, ingen forskjell.

 

Noen tips?

 

Motoren er en OM605.911, 2.5-20V Sugediesel på 113 hk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan tenne litt mere, men bare med en gang.

 

Luft i dieselen var det masse av, til jeg bytta ut stoppkrana på filteret til en uten kran.

 

Det jeg tenker, er at det har skjedd noe med registeret, at det har hoppa over noen tenner, men nå skjer ikke det så lett og uten problemer vanligvis på en bil med kjede.

 

Det blåser i innsuget når jeg kinner også, så jeg mistenekr at det er noe større problemer...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse motorene skal være så og si skuddsikre, må omtrent sprenge dem for å vrake en. kan jo være at kjedet har strekt seg.. har du kontrollert glødeplugger? kan jo løsne skruene til dieselrørene på dysene mens du drar på starteren/motoren går for å få lufta ut lufta siden du har demontert saker og ting i dieselsystemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en glødeplugg som ser ut til ikke å virke, selv om den ikke gir feilvarsel.

Det er lufta helt ut til dysene.

Kjede som har strekt seg skulle man fått den i gang med, det dør ikke plutselig.

 

Har snakka med en som har litt kjennskap til slike, og det første han sa var sot i innsug, noe som stemmer veldig bra, så jeg skal få av innsuget, og passe på at det ikke er kommet sot som tuller med ventilene, og prøve å lure i gang en og en sylinder med startgass...

 

Innsuget må av uansett for å få av toppdeksel, og bytte stoppventilen...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hittil funnet ut:

Knekt innsugskam, og hengende stoppventil å pumpa, skal vrenge av toppdekslet etterpå for å inspisere skader, sjekke eksoskam og timing.

Mener den burde være litt mere med enn den gjør på 3 sylindre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått av toppdekslet og funnet ut følgende:

A: Man trenger ikke ut med dysene for å ta ut kammene.

B: Innsugskammen har knukket på i den midterste lagerbukken, den eneste som sentrerer kammen aksialt.

C: Innsugsventilene på sylinder 5 er bøyde, ca 4mm klaring mellom løftere og kam.

D: Mulig dette har skjedd som følge av slitent registerkjede, satte den sånn noenlunde på merkene, og når innsugskammen er mulig å låse, så står veivaksel på ca 10* FØD

 

Så da er spørsmålet, noen som har litt info på timing av register, så jeg kan få verifisert den slakken i registeret sikkert, fant kun ett hull jeg kunne sette en tolk i på innsugskammen, fant ikke en gang ett merke på eksoskammen som er den kjedet går over.

Denne slakken kan jo være pga ikke oljetrykk kammen går jo tydeligvis før veiva, og det ville den vel ikke gjort om det var strekt kjede?

 

Regner med det blir motorbytte, men greit å se mulighetene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår