Gå til innhold

Mercedes-Benz AMG Kongsberg

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • 5 weeks later...

spacer.png

For ikke så lenge siden, i en bok, blant alt annet, leste jeg at avstanden fra jorden til solen er hundre og femti milliarder skritt. Ikke meter, miles eller fot. Nøyaktig trinn. Vel, jeg leste det og glemte en stund, da dette nummeret plutselig, helt uventet, dukket opp fra et sted i dypet av minnet mitt og begynte å oppta meg på en merkelig måte. Selvfølgelig var det ingen oppslagsbok eller leksikon for hånden.

Vel, jeg begynte å spørre alle forskerne jeg kjente: "Hva er den sanne, metrisk uttrykte avstanden fra jorden til solen?" Alt var mislykket - ingen kunne gi et svar, og strøk den merkelige interessen til side. Vel, jeg bestemte meg for å ta dette aksiomet om tro, som sannsynligvis er anti-vitenskapelig, som er dens viktigste sjarm.

 Og jeg begynte å dele og multiplisere antall skritt med antall inhalasjoner og utåndinger, pauser, hvorav antallet jeg umiddelbart multipliserte med antall ord, multiplisert med antall klubber, bilforhandlere, fabrikker, racerbane jeg besøkte i en uke.

 Fra området deres, beregnet i bekjente og noen ganger fremmede, trakk jeg overskuddet, og oppnådde en rest, som, økende i direkte proporsjon med mengden vin til å begynne med, til slutt alltid hadde en tendens til å krympe til det maksimalt mulige minimum

 Deretter kom turen til å huske bilnummer, legge det til antallet ennå uutforskede områder av byen, og dele det inn i de siste vindråpene. Multipliser til slutt med ordene du kunne klare deg uten og antall biler hvis tanker alltid er tomme neste morgen.

 Tar roten av det resulterende tallet, hver gang jeg finner den nødvendige avstanden - avstanden fra jorden til solen. Ett hundre og femti milliarder skritt...

 ------------------------------------

 Vor nicht allzu langer Zeit habe ich unter anderem in irgendeinem Buch gelesen, dass die Entfernung von der Erde zur Sonne einhundertfünfzig Milliarden Schritte beträgt. Nicht Meter, Meilen oder Fuß. Genau Schritte. Nun, ich las es und vergaß es für eine Weile, als plötzlich, völlig unerwartet, diese Zahl irgendwo in den Tiefen meiner Erinnerung auftauchte und begann, mich auf seltsame Weise zu beschäftigen. Natürlich war weder ein Nachschlagewerk noch eine Enzyklopädie zur Hand...

 Nun, ich fing an, alle Wissenschaftler, die ich kannte, zu fragen: „Was ist die wahre, metrisch ausgedrückte Entfernung von der Erde zur Sonne?“ Alles war erfolglos – niemand konnte eine Antwort geben und das seltsame Interesse beiseite schieben. Nun, ich habe beschlossen, dieses Glaubensaxiom zu übernehmen, das wahrscheinlich antiwissenschaftlich ist, was seinen größten Reiz ausmacht.

 Und ich fing an, die Anzahl der Schritte durch die Anzahl der Ein- und Ausatmungen, Pausen zu dividieren und zu multiplizieren, deren Anzahl ich sofort mit der Anzahl der Wörter multiplizierte, multipliziert mit der Anzahl der Klubs, Autohäuser, Werken, Rennbahnen die ich in einem besuchte Woche.

 Von ihrer in Bekannten und manchmal auch Fremden berechneten Fläche subtrahierte ich den Überschuss und erhielt einen Rest, der zunächst direkt proportional zur Weinmenge zunahm und am Ende immer dazu neigte, auf das maximal mögliche Minimum zu schrumpfen

 Als nächstes war es an der Reihe, sich die Autonummern zu merken, sie zur Anzahl der noch unerforschten Gebiete der Stadt zu addieren und sie in die letzten Tropfen Wein aufzuteilen. Zum Schluss multiplizieren Sie mit den Wörtern, auf die Sie verzichten könnten, und der Anzahl der Autos, deren Tanks am nächsten Morgen immer leer sind.

 Wenn ich aus der resultierenden Zahl die Wurzel ziehe, finde ich jedes Mal die erforderliche Entfernung – die Entfernung von der Erde zur Sonne. Einhundertfünfzig Milliarden Schritte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spacer.png

Avhengig av det nødvendige dreiemomentet, beregner motorstyringsenheten det nødvendige ladetrykket for å tilføre den nødvendige luftmassen til sylindrene. Inntil innstilt ladetrykk er nådd, forblir omløpsventilen stengt. Dermed blir hele strømmen av eksosgasser rettet mot turbinhjulet og setter det i bevegelse. Turbinhjulet er forbundet med en felles aksel til pumpehjulet på innløpssiden. Dette pumpehjulet komprimerer inntaksluften til et forhåndsinnstilt ladetrykk er nådd.

 Når det innstilte ladetrykket er nådd, justeres posisjonen til omløpsventilen slik at det faktiske ladetrykket samsvarer med det innstilte. For eksempel, hvis omløps-ventilen åpner mer, passerer noe av eksosgassen forbi turbinhjulet. Dermed synker turbinens og pumpehjulenes rotasjonshastighet. Innsugningsluften blir ikke lenger komprimert like mye, og ladetrykket synker. Motorkontrollenheten beregner den nødvendige kontrollbevegelsen til omløpsventilen ved hjelp av en spakmekanisme basert på verdiene til innstilt og faktisk ladetrykk. Ladetrykksensoren måler det faktiske ladetrykket.

1- Omløpsventilen klaffaktuator, 2- Elektrisk ladetrykkregulator med integrert posisjonssensor, 3- Eksosside Turbolader, 4- Turbinhjul, 5- Turbolader guideapparat, 6- Linkage, 7- Omløpsventilen er stengt, 8- Eksosmanifold, 9 - Omløpsventilen er åpen.

 

Abhängig vom erforderlichen Drehmoment berechnet das Motorsteuergerät den erforderlichen Ladedruck, um die Zylinder mit der erforderlichen Luftmasse zu versorgen. Bis der eingestellte Ladedruck erreicht ist, bleibt das Bypassventil geschlossen. Dadurch wird der gesamte Abgasstrom auf das Turbinenrad geleitet und setzt dieses in Bewegung. Das Turbinenrad ist über eine gemeinsame Welle eingangsseitig mit dem Pumpenrad verbunden. Dieses Pumpenrad verdichtet die Ansaugluft, bis ein voreingestellter Ladedruck erreicht ist.

 Sobald der eingestellte Ladedruck erreicht ist, wird die Position des Bypassventils so angepasst, dass der tatsächliche Ladedruck mit dem eingestellten übereinstimmt. Wenn beispielsweise das Bypassventil weiter öffnet, strömt ein Teil des Abgases am Turbinenrad vorbei. Dadurch verringert sich die Drehzahl der Turbinen- und Pumpenräder. Die Ansaugluft wird nicht mehr so stark komprimiert und der Ladedruck sinkt. Das Motorsteuergerät berechnet aus den Werten des Soll- und Ist-Ladedrucks über einen Hebelmechanismus die erforderliche Stellbewegung des Bypassventils. Der Ladedrucksensor misst den tatsächlichen Ladedruck.

 1- Bypassventil -Klappensteller, 2- Elektrischer Ladedruckregler mit integriertem Positionssensor, 3- Abgasseitiger Turbolader, 4- Turbinenrad, 5- Leitschaufel des Turboladers, 6- Gestänge, 7- Bypassventil ist geschlossen, 8- Abgaskrümmer, 9 - Bypassventil ist geöffnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår