Gå til innhold

Min VW Golf MK3 (SOLGT)

Ranger emnet


askoy_s40

Anbefalte innlegg

nytt problem:)

 

Nå de siste 2 ukene har 5 gir vært ofte ganske treig, ikke alltid jeg finner sporet for å sette dem i 5 gir.

 

Er dette ett skjent problem på disse bilene?

Eller kan problemet være slakk clutchwire? At clutchen ikke kobler helt ut?

 

 

Takker for tips:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har akkurat samme problem og det som skjer er at den ikke går i 5. men 3. istedet, men det er kun når motoren har blitt skikkelig varm. Virker ikke som et problem med clutchen, skal prøve å sjekke girolja. Har dessverre ikke noen løsning på dette idag, men om jeg finner ut så legger jeg løsningen her.

Endret av tomhel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at det er mye problemer med kassa her på forumet men det er ikke mange med akkurat problemet vi har.

Hadde vært fint med litt mer info enn det du sier. Det vi lurer på er vel om det går fikse kassa :-)

 

De fleste Golf 3 bruker samme type girkasse som Golf 2, og enkelte Golf 1 for den saks skyld, nemlig 020 kassen.

 

Typiske feil som jeg har vært borti er slarkete giroverføringer, men da ett typisk Mk2 problem da overføringene er av bedre kvalitet på Mk3.

Fikses relativt uanstrengt ved å skifte ut foringer og enkelte stag, ett rep.sett koster 1-200,-

 

Lekkasje fra pakning(er) ved inngående aksling på girkassen, fra sjaltearmen og fra differensialen. Har en antydning til svetting på min Mk3 fra inngående aksling, men på Mk2`en er alt flott.

 

Svetting og lekkasjer fra pakninger kan føre til at kassen får for lite olje, og det første giret som får svi er femte gir, da det sitter "øverst".

Løsningen er rett å slett å lokalisere lekkasjer, skifte pakninger og fylle på ny olje.

Skal igang med dette selv om ikke så lenge..

Hvis en ikke ser noen synlige lekkasjer kan det være en fordel å få skiftet oljen uansett, 17mm unbrakoskru i bunnen av kassen, og 17mm påfyllingsskru på venstre side, da får du på 1,9L.

Er mulig å skru ut giver for speedometer og fylle på der, og da skader det strengt tatt ikke å fylle på 2L :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange tips, ja må få fikset dette snart slik vinterbilen er klar for vinteren. hehe. Nå har foresten 1 og 2 gir "forsvunnet" også.

 

Har også fått tips om at det er en justering ved stagoverføringen som kan være feilen? Noen som har bilder eller lignende som viser hvordan dette ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toppa opp kassa til 2 liter og det er fremdeles samme problem. Når bilen har blitt skikkelig varm går det ikke å få den i 5.gir, den havner da i 3.gir. De første 10 minuttene fungerer alt som det skal. Det virker som om 5. giret slutter å virke når girolja har blitt varm. Er det en synkronisering i kassa som reagerer på temperaturen?

 

Åpen for flere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toppa opp kassa til 2 liter og det er fremdeles samme problem. Når bilen har blitt skikkelig varm går det ikke å få den i 5.gir, den havner da i 3.gir. De første 10 minuttene fungerer alt som det skal. Det virker som om 5. giret slutter å virke når girolja har blitt varm. Er det en synkronisering i kassa som reagerer på temperaturen?

 

Åpen for flere tips.

 

Lag gjerne din egen tråd for dine problemer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Golf 3 bruker samme type girkasse som Golf 2, og enkelte Golf 1 for den saks skyld, nemlig 020 kassen.

 

Typiske feil som jeg har vært borti er slarkete giroverføringer, men da ett typisk Mk2 problem da overføringene er av bedre kvalitet på Mk3.

Fikses relativt uanstrengt ved å skifte ut foringer og enkelte stag, ett rep.sett koster 1-200,-

 

Lekkasje fra pakning(er) ved inngående aksling på girkassen, fra sjaltearmen og fra differensialen. Har en antydning til svetting på min Mk3 fra inngående aksling, men på Mk2`en er alt flott.

 

Svetting og lekkasjer fra pakninger kan føre til at kassen får for lite olje, og det første giret som får svi er femte gir, da det sitter "øverst".

Løsningen er rett å slett å lokalisere lekkasjer, skifte pakninger og fylle på ny olje.

Skal igang med dette selv om ikke så lenge..

Hvis en ikke ser noen synlige lekkasjer kan det være en fordel å få skiftet oljen uansett, 17mm unbrakoskru i bunnen av kassen, og 17mm påfyllingsskru på venstre side, da får du på 1,9L.

Er mulig å skru ut giver for speedometer og fylle på der, og da skader det strengt tatt ikke å fylle på 2L :)

 

Det virker som at det er slarkete giroverføringer, ihvertfall etter hva jeg leser på nettet. Gir kassen føles helt "løs", og den finner bare 3 og 4 gir.

 

Hva må jeg så kjøpe for å reparere dette? Og hvor får man dette til en god pris? :) Kanskje noen har bilder på hvordan dette ser ut?? Ettersom jeg ikke helt vet hva som skal repareres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var heldigvis ikke noe større problem med girkassen enn at det var ett stag som hadde løsnet, var bare ploppe den på igjen så var den ready to go. :)

 

Ellers har jeg fortiden begynt å jobbe med å få den blankere og klar for vinter, har også fått på vinterfelgene til poloen:)

Har gått over med:

 

- Lakkrens: Chemical Guys Vertua Bond 408

- Polering: Chemical Guys Ez-Cream Glaze

 

Taket samt panser så ikke noe særlig bra ut ettersom all klarlakken hadde flasset av, men etter litt kjør med poleringsmaskinen så kan jeg nesten ikke se forskjell. :)

 

Resultat:

Før/etter tak

IMG_0320.jpg

 

IMG_0311.jpg

 

IMG_0310.jpg

 

IMG_0317.jpg

 

IMG_0318.jpg

 

Blir en eller to runder til med polering før jeg tar på:

- beskyttelse: Chemical Guys M-seal lakkforsegling

- voks: Chemical Guys Petes 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Termostat, ja.

Typsik symptom er at temeraturen synker i fart med lav belastning, men stiger når bilen står stille, eller litt tung belastning i motbakker.

 

2: Klakkelyder kan typisk være slitt bærekule.

Jekke opp bilen og sjekk.

 

--

 

eller foringer, fattern trodde det var bærekula på bilen min, men var bare foringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Jeg har forresten ett spørsmål også om girkassa. Det er litt tungt å få den opp i 5 gir, den går fint på plass, men er litt treig.

 

Er dette ett skjent problem på disse bilene? Noe farlig? Takker for tips om noen har:)

 

Har det på samme måte på min Golf..

er nesten rene strongman-konkurransen og få bilen i 5 gir, og forøvrig har det vært slik på de 3 andre golfene jeg har kjørt rundt med, så tror dette er ganske normalt ;P

1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL)

Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår