askoy_s40 Skrevet September 23, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2010 nytt problem:) Nå de siste 2 ukene har 5 gir vært ofte ganske treig, ikke alltid jeg finner sporet for å sette dem i 5 gir. Er dette ett skjent problem på disse bilene? Eller kan problemet være slakk clutchwire? At clutchen ikke kobler helt ut? Takker for tips:):) Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomhel Skrevet September 26, 2010 Rapporter Share Skrevet September 26, 2010 (endret) Jeg har akkurat samme problem og det som skjer er at den ikke går i 5. men 3. istedet, men det er kun når motoren har blitt skikkelig varm. Virker ikke som et problem med clutchen, skal prøve å sjekke girolja. Har dessverre ikke noen løsning på dette idag, men om jeg finner ut så legger jeg løsningen her. Endret September 26, 2010 av tomhel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet September 26, 2010 Rapporter Share Skrevet September 26, 2010 g3 har jo verdens mest ubrukelige girkasser... ryker fortere en dekkene blir slitt... Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomhel Skrevet September 27, 2010 Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 g3 har jo verdens mest ubrukelige girkasser... ryker fortere en dekkene blir slitt... Har sett at det er mye problemer med kassa her på forumet men det er ikke mange med akkurat problemet vi har. Hadde vært fint med litt mer info enn det du sier. Det vi lurer på er vel om det går fikse kassa :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet September 27, 2010 Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 Har sett at det er mye problemer med kassa her på forumet men det er ikke mange med akkurat problemet vi har.Hadde vært fint med litt mer info enn det du sier. Det vi lurer på er vel om det går fikse kassa :-) De fleste Golf 3 bruker samme type girkasse som Golf 2, og enkelte Golf 1 for den saks skyld, nemlig 020 kassen. Typiske feil som jeg har vært borti er slarkete giroverføringer, men da ett typisk Mk2 problem da overføringene er av bedre kvalitet på Mk3. Fikses relativt uanstrengt ved å skifte ut foringer og enkelte stag, ett rep.sett koster 1-200,- Lekkasje fra pakning(er) ved inngående aksling på girkassen, fra sjaltearmen og fra differensialen. Har en antydning til svetting på min Mk3 fra inngående aksling, men på Mk2`en er alt flott. Svetting og lekkasjer fra pakninger kan føre til at kassen får for lite olje, og det første giret som får svi er femte gir, da det sitter "øverst". Løsningen er rett å slett å lokalisere lekkasjer, skifte pakninger og fylle på ny olje. Skal igang med dette selv om ikke så lenge.. Hvis en ikke ser noen synlige lekkasjer kan det være en fordel å få skiftet oljen uansett, 17mm unbrakoskru i bunnen av kassen, og 17mm påfyllingsskru på venstre side, da får du på 1,9L. Er mulig å skru ut giver for speedometer og fylle på der, og da skader det strengt tatt ikke å fylle på 2L :) Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomhel Skrevet September 27, 2010 Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 Takk for gode tips, håper og regner med at det er lite olje på kassa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grev1 Skrevet September 27, 2010 Rapporter Share Skrevet September 27, 2010 Ikke gjør som meg og vent for lenge med å sjekke. Endte med at det kom "sølvmaling" og store biter ut av kassa, og påfølgende bytte av morroa :P Siter Octavia MK2 Golf MK4 RX7 FC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
askoy_s40 Skrevet September 28, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 28, 2010 Takker for mange tips, ja må få fikset dette snart slik vinterbilen er klar for vinteren. hehe. Nå har foresten 1 og 2 gir "forsvunnet" også. Har også fått tips om at det er en justering ved stagoverføringen som kan være feilen? Noen som har bilder eller lignende som viser hvordan dette ser ut? Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomhel Skrevet Oktober 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2010 Har toppa opp kassa til 2 liter og det er fremdeles samme problem. Når bilen har blitt skikkelig varm går det ikke å få den i 5.gir, den havner da i 3.gir. De første 10 minuttene fungerer alt som det skal. Det virker som om 5. giret slutter å virke når girolja har blitt varm. Er det en synkronisering i kassa som reagerer på temperaturen? Åpen for flere tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
askoy_s40 Skrevet Oktober 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2010 Har toppa opp kassa til 2 liter og det er fremdeles samme problem. Når bilen har blitt skikkelig varm går det ikke å få den i 5.gir, den havner da i 3.gir. De første 10 minuttene fungerer alt som det skal. Det virker som om 5. giret slutter å virke når girolja har blitt varm. Er det en synkronisering i kassa som reagerer på temperaturen? Åpen for flere tips. Lag gjerne din egen tråd for dine problemer;) Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
askoy_s40 Skrevet Oktober 1, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2010 De fleste Golf 3 bruker samme type girkasse som Golf 2, og enkelte Golf 1 for den saks skyld, nemlig 020 kassen. Typiske feil som jeg har vært borti er slarkete giroverføringer, men da ett typisk Mk2 problem da overføringene er av bedre kvalitet på Mk3. Fikses relativt uanstrengt ved å skifte ut foringer og enkelte stag, ett rep.sett koster 1-200,- Lekkasje fra pakning(er) ved inngående aksling på girkassen, fra sjaltearmen og fra differensialen. Har en antydning til svetting på min Mk3 fra inngående aksling, men på Mk2`en er alt flott. Svetting og lekkasjer fra pakninger kan føre til at kassen får for lite olje, og det første giret som får svi er femte gir, da det sitter "øverst". Løsningen er rett å slett å lokalisere lekkasjer, skifte pakninger og fylle på ny olje. Skal igang med dette selv om ikke så lenge.. Hvis en ikke ser noen synlige lekkasjer kan det være en fordel å få skiftet oljen uansett, 17mm unbrakoskru i bunnen av kassen, og 17mm påfyllingsskru på venstre side, da får du på 1,9L. Er mulig å skru ut giver for speedometer og fylle på der, og da skader det strengt tatt ikke å fylle på 2L :) Det virker som at det er slarkete giroverføringer, ihvertfall etter hva jeg leser på nettet. Gir kassen føles helt "løs", og den finner bare 3 og 4 gir. Hva må jeg så kjøpe for å reparere dette? Og hvor får man dette til en god pris? :) Kanskje noen har bilder på hvordan dette ser ut?? Ettersom jeg ikke helt vet hva som skal repareres.. Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
askoy_s40 Skrevet Oktober 18, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2010 Var heldigvis ikke noe større problem med girkassen enn at det var ett stag som hadde løsnet, var bare ploppe den på igjen så var den ready to go. :) Ellers har jeg fortiden begynt å jobbe med å få den blankere og klar for vinter, har også fått på vinterfelgene til poloen:) Har gått over med: - Lakkrens: Chemical Guys Vertua Bond 408 - Polering: Chemical Guys Ez-Cream Glaze Taket samt panser så ikke noe særlig bra ut ettersom all klarlakken hadde flasset av, men etter litt kjør med poleringsmaskinen så kan jeg nesten ikke se forskjell. :) Resultat: Før/etter tak Blir en eller to runder til med polering før jeg tar på: - beskyttelse: Chemical Guys M-seal lakkforsegling - voks: Chemical Guys Petes 53 Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoshii Skrevet Oktober 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2010 1: Termostat, ja.Typsik symptom er at temeraturen synker i fart med lav belastning, men stiger når bilen står stille, eller litt tung belastning i motbakker. 2: Klakkelyder kan typisk være slitt bærekule. Jekke opp bilen og sjekk. -- eller foringer, fattern trodde det var bærekula på bilen min, men var bare foringer:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
askoy_s40 Skrevet November 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 4, 2010 eller foringer, fattern trodde det var bærekula på bilen min, men var bare foringer:) Ja er nok det eller bærekulene:) Siter * 05 Audi A4 B7 1,8TQ S-line * 96 VW Polo Colour Concept x 94 VW Golf MK3 (solgt) x 96 Volvo s40 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlexB Skrevet November 5, 2010 Rapporter Share Skrevet November 5, 2010 Jeg har forresten ett spørsmål også om girkassa. Det er litt tungt å få den opp i 5 gir, den går fint på plass, men er litt treig. Er dette ett skjent problem på disse bilene? Noe farlig? Takker for tips om noen har:) Har det på samme måte på min Golf.. er nesten rene strongman-konkurransen og få bilen i 5 gir, og forøvrig har det vært slik på de 3 andre golfene jeg har kjørt rundt med, så tror dette er ganske normalt ;P Siter 1993 Volkswagen Golf 3 (1.8 GL) Alex - Trondheim - HobbyMekaniker - Mannen bak Norwegian Racing Community Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.