Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

Trekk bilane har RWD eller 4WD/AWD. Det er for at når dei er belasta så blir vekta frå tilhenger overført til bakhjula. Hadde trekkbilane hatt FWD så hadde dei vell bare spunnet seg framover?

 

Så er det det med effekttap.

Er det minst effekttap på bilar med FWD eller RWD?

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trekk bilane har RWD eller 4WD/AWD. Det er for at når dei er belasta så blir vekta frå tilhenger overført til bakhjula. Hadde trekkbilane hatt FWD så hadde dei vell bare spunnet seg framover?

 

Så er det det med effekttap.

Er det minst effekttap på bilar med FWD eller RWD?

 

fwd, stor forskjell også

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en latterlig tråd, nettopp fordi 85% av alle innleggene inneholder "RWD er best..." uten noe videre argumentasjon for dette.

HVA er det som gjør RWD best?

Jeg ser egentlig ingen fordeler med RWD på en vanlig bil, annet enn til leking og herjing.

Og da er du enten avhengig av snøføre, eller effekt nok til å rive den løs på asfalten.

 

Jeg har i utgangspunktet ingen argumenter for eller mot, da jeg sier som alltid;

Alt til sitt bruk!

 

Men for den vanlige mannen i gata, er FWD et godt alternativ.

Når det gjelder bilentusiasten er han mer bevisst på hva bilen skal brukes til og hva som skal legges i bilen, at han velger ut i fra det ;)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fwd vært raskest så hvor er Formel bilene med fwd?

 

Nevn alle bilene med klassisk Rwd oppsett i Formel da..?

 

Alle Formel biler bruker RR plattform, altså motor og drivhjul bak, og såvidt meg bekjent er det kun Porsche som bruker denne plattformen på sine produksjonsbiler, da på 911..

 

Å selv om alle Formel biler har trekk bak så betyr vel ikke det at alle andre rwd biler er best?

 

Som nevnt tidligere er vektfordeling det som er mest interessant, når du ikke aktivt påvirker bilens bevegelse med drivhjulene så spiller det liten rolle hvilken drivverksplattform den er bygd på.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best til hverdagskjøring, alà til og fra butikken? FWD

Best til banekjøring i høye hastigheter? RWD

Best til banekjøring med mye svinger, alà Autoslalom? RWD

Best til sladding på en random parkeringsplass?

Best til lyskryssdrag? RWD

Best til å kjøre på is og/eller snødekte veier? FWD

kanskje..

For de som mener at det ikke går an å leke seg med FWD, prøv en bil med sprek nok motor, og bedre vektfordeling f.eks! ;)

Kjører selv RWD for tida, og det er nødvendigvis ikke morsomt i det hele tatt, med harde bakdekk og 5 cm nysnø kombinert med null vekt bak.

 

Alt i alt vil jeg nok påstå at AWD vil være best, spesiellt med tanke på normal kjøring, vinter og fremkomlighet osv. Ulempen er jo drivstofforbruk og delvis svingradius.

 

Er det ingen biler hvor man kan velge både rwd, awd OG FWD?! :D

jeg skulle hatt en sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅJAH!

 

 

her er det mye piss ute å går som vanlig fordi folk mener det dem selv kjører er best!

 

Til offroad og snø generelt fremkommelighet er det ingenting som slår 4x4 UANSETT!

Når det gjelder is og snø og kjøre fort på dette føre er det nok fwd som er raskest uten tvil!samme gjelder vel i grunn og så asfalt/bane kjøring med mye svinger!

 

Når det gjelder HØYE hastigheter på bane, er det mye som kan defineres der! rwd er overhodet ikke bedre på noen måte da det gjør bilen nervøs og lite retningstabil ut av svinga! hva med BTCC og STCC generelt touringcars, bortsett fra den tyske DTM serien? alle hadde fwd, ingen med rwd som klarte å holde samme tider som dem!

 

Når man skal leke seg og herje gjennom svinga er rwd uten tvil det som er kulest å kjøre med. men igjen mener jeg personlig at fwd er kjappest, og da referer jeg til min egen kjøring på samme bane med både fwd og rwd. jeg kjører mye mere aggresivt og fortere med forhjulstrekk, men med bakhjula kjører jeg mere herjing og slædding!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje..

For de som mener at det ikke går an å leke seg med FWD, prøv en bil med sprek nok motor, og bedre vektfordeling f.eks! ;)

Kjører selv RWD for tida, og det er nødvendigvis ikke morsomt i det hele tatt, med harde bakdekk og 5 cm nysnø kombinert med null vekt bak.

 

Alt i alt vil jeg nok påstå at AWD vil være best, spesiellt med tanke på normal kjøring, vinter og fremkomlighet osv. Ulempen er jo drivstofforbruk og delvis svingradius.

 

Er det ingen biler hvor man kan velge både rwd, awd OG FWD?! :D

jeg skulle hatt en sånn..

 

 

Kan du vel? de FLESTE biler har i grunn rwd, men du kan koble inn 4x4 på forhjula.. men typen evo, impreza og de fleste suzuki er vel konstant 4x4.

 

biler som Hiace, hilux, landcruiser, patrol, mercedes gelenderwagon/ml, ford excrusion/f serien/ GMC,chevrolet og slike større biler har som regel rwd, men bryter for 4x4

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker vel alle "spotsbiler" RWD eller AWD, men du har jo unntakt som Integra etc.

Har selv hatt "sprek" FWD bil og det var bare drit.

 

da velger jeg heller å tro at du ikke kan kjøre det enkelt å greit. det er en helt annen kjørestil å kjøre fwd, enn det er rwd, og 4x4 igjen er dag og natt fremfor alt annet.

 

Da vi kjørte på golsfjellet med 206cup bilene var det I N G E N som holdt følge med oss og der var det mye rart som kjørte!

 

 

se også tidene på rudskogen.. 135hk på en sur pug. 206. den har tider på 1.04 !!!!!! dette er hva mange i dag kjører med på 600hk biler! mye hk og rwd er ikke alltid det beste vettu

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da velger jeg heller å tro at du ikke kan kjøre det enkelt å greit. det er en helt annen kjørestil å kjøre fwd, enn det er rwd, og 4x4 igjen er dag og natt fremfor alt annet.

 

Da vi kjørte på golsfjellet med 206cup bilene var det I N G E N som holdt følge med oss og der var det mye rart som kjørte!

 

 

se også tidene på rudskogen.. 135hk på en sur pug. 206. den har tider på 1.04 !!!!!! dette er hva mange i dag kjører med på 600hk biler! mye hk og rwd er ikke alltid det beste vettu

 

Dette har jo masse å gjøre med vekt i forhold til HK etc også?

Nå er ikke jeg sikker, men hva er det feks en elise gjør rundt skogen?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elise er rask rundt banen men igjen har ikke dette noe med at den har rwd å gjøre. mest for at bilen er såpass lett og passe effekt. bilen er greit balansert, men tror ikke en elise ligger på no særlig bedre bedre enn rundt 1.08 kanskje.

 

spørs igjen om han kjører med slicks og hvor flink sjåføren er

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det det med effekttap.

Er det minst effekttap på bilar med FWD eller RWD?

 

Det vil jeg tro er FWD (dog ikke FWD med langsplassert motor). Antar at motstanden er større i et vinkeldrev enn et tannhjulsett med drev i samme retning.

 

Selv er jeg nesegrus beundrer av FWD både til daglig bruk og litt inspirert kjøring. Det er etter mitt syn tryggere at det slipper foran enn bak, dessuten skjer ofte framhjulsslipp mer kontrollerbart og forutsigbart enn bakhjulsslipp. Min hverdagsbil med framhjulstrekk kan jeg dessuten enkelt få til å komme akkurat passe med bakenden på glatta dersom jeg letter ørlite på gassen.

 

Jeg har nok aldri vært tilhenger av å ligge bredest mulig til enhver tid. Det er jo ikke en spesielt effektiv fremdriftsform, selv om det ser spektakulært ut.

 

Etter mitt syn har RWD sine eneste store fordeler ved krafig akselrasjon.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregårdsvogna di kan vel bli intresang nok den reodor :)

 

Med en turbomata femmer her - En Quaife-diff her - Og noen gripevillige R-dekk her (peker), så blir den vel ikke akkurat noen sinke i trafikken!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg hatt to FWD biler, tre 4WD biler, og driver nå på min andre RWD. Og jeg skal love dere, aldri mere rein FWD igjen. I så fall må den være med sperre og god vektfordeling, og det er ikke VELDIG vanlig å finne.

Første vinteren jeg kjørte rein RWD, med gode piggdekk og sperre, så kjørte jeg rett og slett overalt. Hadde flere episoder hvor jeg glatt tok bakkestart på steder hvor nye FWD biler med antispinn og det hele måtte gi opp.

I tillegg er bilene med RWD mere forutsigbare og lettstyrte synes jeg. De går ikke rett frem i svinger, drar seg sidelengs med nesa når man begynner å spinne, de stikker ikke av til ene sida ved pådrag.

Og ettersom noen tidligere nevnte dette med kassa som skulle opp bakken, så kan jeg dra frem ei trillebår! Dytter du den foran deg, eller drar du den etter deg opp bakken? Og ikke kom her med unnskyldningen Peugeot prøvde seg med; "Hvis du skulle opp en bratt trapp, ville du da dyttet båra foran deg, eller dratt den etter deg?" Trapper er for fotgjengere, ikke for biler!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår