Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble litt overraska over at DRFT-R holder med FWD egentlig=P

 

Selv har jeg aldri kjørt RWD, så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg må si jeg sliter litt av og til med grevlingene mine opp diverse bakker om vinteren. Men, øvelse gjør mester:)

 

I romjula har jeg kjørt rundt i svogern sin Golf VR6 med 215/40 17 piggfridekk, og det var umulig på vinterføre. Da hjelper det lite med 180hk. Lånte en '88 Corolla AWD stasj en vinter og prøvde å sladde litt med den, men det var litt for heavy siden jeg var ganske uerfaren. Det var nok tryggest på en parkeringsplass, siden det endte uti grøfta etter en skikkelig breisladd=P Det dro såppass godt at farta ble for stor til å leke seg.

 

Skulle jeg ha prøvd en RWD for første gang nå, så tror jeg at jeg hadde snurra ganske fort, men jeg tror det er lettere å komme opp bakker med en RWD som har moderat med hk.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun kjørt grevling en gang, det var en slapp honda accord, når eg aksa drog den i rattet.. høyrt andre klage over det også, om dette er tilfelle på dei fleste fwd er det ivertfall noke drit

 

Dette er et problem hvis:

A: Forstillinga di er herpa/dekka er skeivslitt/forskjellig lufttrykk i dekka

eller

B: Du har en GOD del hestekrefter i bilen, og ikke diffbrems/sperre

 

Det er ihvertfall ikke noe problem på en vanlig framhjulstrekt bil som er i orden.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vel? de FLESTE biler har i grunn rwd, men du kan koble inn 4x4 på forhjula.. men typen evo, impreza og de fleste suzuki er vel konstant 4x4.

 

biler som Hiace, hilux, landcruiser, patrol, mercedes gelenderwagon/ml, ford excrusion/f serien/ GMC,chevrolet og slike større biler har som regel rwd, men bryter for 4x4

Det var ikke det jeg mente.

Mange biler du kan koble inn og ut drift på forhjula, og i tilegg ha drift på bakhjula.. Jeg kunne likt å kjørt en bil der man kan velge mellom.. ALT. altså, RWD/AWD/FWD!!

Jeg har i alle fall ikke hørt om/sett en slik, men kunne jo vært artig å prøve. i alle fall spesiellt. :)

 

.. Selv er jeg nesegrus beundrer av FWD både til daglig bruk og litt inspirert kjøring. Det er etter mitt syn tryggere at det slipper foran enn bak, dessuten skjer ofte framhjulsslipp mer kontrollerbart og forutsigbart enn bakhjulsslipp. Min hverdagsbil med framhjulstrekk kan jeg dessuten enkelt få til å komme akkurat passe med bakenden på glatta dersom jeg letter ørlite på gassen.

 

Jeg har nok aldri vært tilhenger av å ligge bredest mulig til enhver tid. Det er jo ikke en spesielt effektiv fremdriftsform, selv om det ser spektakulært ut.

 

Etter mitt syn har RWD sine eneste store fordeler ved krafig akselrasjon.

Her sier du mye bra jeg er enig i :)

Kan jo være artig å ligge opp mot 90 grader bredt rundt en 270 graders sving i relativt lav hastighet med RWD, men det er også arti å legge inn en liten sladd i 3 ganger så høy hastighet å ha max fart gjennom svingen.. (kanskje ikke en 270 graders da :p )

 

Skal man kombinere disse må man vel nesten ha AWD/4WD og da gjerne noe a la BMW's 33/67 (?) drift, eller for den del 50/50 som subaru og quattro, dog her trengs det litt trening! :D

 

just my 2 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er vel som vanlig forutsigbar.

Skal veln si meg enig i at biler med transaksel(tverrstillt motor og drift på hjulparet ved motor) har lavest tap i drivverket, da en vinkelveksel nok tar litt mere.

 

En FWD-bil krever mere arbeid for å oppføre seg bra, mens en RWD-bil kommer det som oftest naturlig, tenk for eksemple på momentstyring, rett fram i svingene, hjulspinn(diffsperre er verre på FWD, de som synes en RWD med sperre er tung å svinge med bør prøve en FWD, er fohjula som har størst hastighetsforskjell i sving).

 

Mens de på biler med FWD trenger ting som midtre drivaksel for å unngå momentstyring, masse forsking på hjulvinkler for å prøve å unngå at en bil går rett fram ved pådrag i svingen, og mesteparten av vekta ligger på eller foran framakselen.

Så kan RWD montere en diffbrems, ha motoren og girkassa montert med tyngdepunktet rett bakenfor framakselen, i fart(akselerasjon) og bratte oppoverbakker vil vekta "forskyve" seg bakover, og gi mere tyngde på drivhjula, når man trenger det.

Hva skjer med tyngdepunktets "forskyving" på en FWD i bakker, der man nettopp trenger tyngda på drivhjula ved liten friskjon?

 

Begge deler har sine fordeler, FWD er kanskje litt lettere å kjøre uten "krumspring", mens RWD må man tolerere at fua kommer litt, men lærer man å utnytte seg av dette, kommer man seg til gjengjeld vel så godt fram, dette på vinteren, på sommeren er det en smakssak, men vinterstid...

 

Tenk deg en vrien bakke, med en småkrap sving i bunnen, god oversikt.

Du må ha fart for å komme opp, hvilken bil tror du du greier lettest å holde farta gjennom svingen i bunnen med, sett at føreren kan bruke begge bilene?

 

Min mening, er at på vinteren, så vil en bil med RWD fungere bedre i de fleste situasjoner, dog ikke alle, enn en bil med FWD, på sommeren er det nok mye mere en smakssak, dette forutsatt at man har sjåfør som kjenner bilen.

 

Kan jo fortelle en artig situasjon, i fjor vinter kom jeg rundt en sving nedover en bakke, og der står det tre FWD opler og legger på kjetting midt i bakken, hva jeg gjør da, jeg stopper, setter bilen ii revers, rygger opp igjen rundt svingen og setter på nødblinken.

 

Hvor ofte kommer jeg meg ikke opp bakker med RWD der FWD bilene står i bunnen.

 

Jeg har ingen tvil om hva jeg foretrekker, sommer som vinter, og jeg vet hvorfor, selv om jeg ikke ahr så lett for å forklare det.

 

Jeg er bilmekaniker, så har kjørt mye forskjellige biler.

Eneste FWD bilen jeg har kjørt, som er god å kjøre, ved aktiv kjøring, er Nissan Maxima A32, den føles som en RWD å kjøre foruten at rompa ikke kommer med gassen, mens RWD er ok slik i utgnagspunktet, kjørekomforten er mer naturlig god i en RWD bil, og det er vel i grunnen hovedgrunnnen til at jeg kjører nettopp det, i tillegg til at jeg rett og slett syns FWD er ekkelt å kjøre.

 

Dette er mine meninger og erfaringer iallefall.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem hvis:

A: Forstillinga di er herpa/dekka er skeivslitt/forskjellig lufttrykk i dekka

eller

B: Du har en GOD del hestekrefter i bilen, og ikke diffbrems/sperre

 

Det er ihvertfall ikke noe problem på en vanlig framhjulstrekt bil som er i orden.

Dette kalles momentstyring, og er en av problemene med transaksledrift, kommer av forskjellig lengde på drivakslene foran, løses med bruk av en midtre drivaksel, og blir såklart verre dess mere moment man har på drivakslene.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kalles momentstyring, og er en av problemene med transaksledrift, kommer av forskjellig lengde på drivakslene foran, løses med bruk av en midtre drivaksel, og blir såklart verre dess mere moment man har på drivakslene.

 

Sant det, men på en vanlig motorisert bil er ikke dette noen stor sak. Det blir verre hvis man har kraftig motor.

 

Når det er sagt, er jeg svært fornøyd med å ha RWD nå, men har hatt mest FWD og var godt fornøyd med det og. Så det blir neppe avgjørende for valget av min neste bil.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg hatt to FWD biler, tre 4WD biler, og driver nå på min andre RWD. Og jeg skal love dere, aldri mere rein FWD igjen. I så fall må den være med sperre og god vektfordeling, og det er ikke VELDIG vanlig å finne.

Første vinteren jeg kjørte rein RWD, med gode piggdekk og sperre, så kjørte jeg rett og slett overalt. Hadde flere episoder hvor jeg glatt tok bakkestart på steder hvor nye FWD biler med antispinn og det hele måtte gi opp.

I tillegg er bilene med RWD mere forutsigbare og lettstyrte synes jeg. De går ikke rett frem i svinger, drar seg sidelengs med nesa når man begynner å spinne, de stikker ikke av til ene sida ved pådrag.

Og ettersom noen tidligere nevnte dette med kassa som skulle opp bakken, så kan jeg dra frem ei trillebår! Dytter du den foran deg, eller drar du den etter deg opp bakken? Og ikke kom her med unnskyldningen Peugeot prøvde seg med; "Hvis du skulle opp en bratt trapp, ville du da dyttet båra foran deg, eller dratt den etter deg?" Trapper er for fotgjengere, ikke for biler!! :)

 

Du sammenlikner en bil med FWD og kanskje dårlige dekk med en RWD med nye vinterdekk og sperre. Det er vel en smule urettferdig Heinrich. Jeg har satt meg fast på en flat gressbakke med RWD og diffbrems uten at jeg tror alle RWD-biler er like dårlige av den grunn. Med min FWD med gode piggdekk opplever jeg også å ta meg fram overalt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert! man vill aldri kunne kjøre så fort på bane med en forhjulstrekker i motsetning til Bakhjulstrekk. Det er uttalt av eksperter.

 

husker ikke grunnen

 

Det er en fordel å huske grunnen dersom man skal få full tyngde bak sine argumenter... Jeg vil tro at RWD har en klar fordel i sporter med mye akselrasjon (som f eks F1), men at det vil jevne seg veldig ut i løp hvor man i hovedsak akselrerer ifm startøyeblikket.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert! man vill aldri kunne kjøre så fort på bane med en forhjulstrekker i motsetning til Bakhjulstrekk. Det er uttalt av eksperter.

 

husker ikke grunnen

 

Det er en fordel å huske grunnen dersom man skal få full tyngde bak sine argumenter... Jeg vil tro at RWD har en klar fordel i sporter med mye akselrasjon (som f eks F1), men at det vil jevne seg veldig ut i løp hvor man i hovedsak akselrerer ifm startøyeblikket.

 

Enig med Reodor her. Men en FWD kan være sprek rundt en svingete bane med mye akselerasjon også. Drar frem et av mine favoritt YouTubeklipp i denne sammenheng. The Red Devil, den virker rett sprek med sine 580hk..

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=-w-71yu26ss&hl=en_US&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=-w-71yu26ss&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fwd suger, drivknuter/aksel blir ødelagt hele tida, så er det litt tungvint å bytte clutch og liknende på, blir mye unødig skruing, samt det er mye tøffere med skrensing med rwd, jeg trur de som liker fwd bedre rett og slett ikke har kjørt mye rwd eller får det spesielt bra til, men ingen regler uten unntak

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fwd suger, drivknuter/aksel blir ødelagt hele tida, så er det litt tungvint å bytte clutch og liknende på

 

Jeg hadde en c ascona en gang, der tok det knappe 30min å bytte clutch. Og på bakhjulstrekkeren jeg har nå er det ganske enkelt å vri av drivaksler eller ødelegge opphenget til bakakselen.

 

Så jeg vet ikke helt hvor mye man skal generalisere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fwd suger, drivknuter/aksel blir ødelagt hele tida, så er det litt tungvint å bytte clutch og liknende på, blir mye unødig skruing, samt det er mye tøffere med skrensing med rwd, jeg trur de som liker fwd bedre rett og slett ikke har kjørt mye rwd eller får det spesielt bra til, men ingen regler uten unntak

 

Nå var det vel ikke snakk om hvorvidt det er tøft å sladde eller ikke? Det var snakk om brukbarhet på vinterføre..

 

Har kun kjørt grevling en gang, det var en slapp honda accord, når eg aksa drog den i rattet.. høyrt andre klage over det også, om dette er tilfelle på dei fleste fwd er det ivertfall noke drit

 

Tror du skal prøve å sette deg inn i en skikkelig fwd-bil før du uttaler deg.. jeg kjører som regel fwd, har kjørt mange forskjellige, og aldri egentlig merka noe særlig av "torque-steer".. Den teoretisk kraftigste bilen jeg har kjørt med fwd har 200hk og turbo, og ingen veldig merkbar dragning i rattet på den under kraftig aksellerasjon. Dog kan det diskuteres hvor mange av ponnyene som enda lever i den bilen :P

 

Jeg kjører daglig fwd, og jeg må si jeg er meget lei av å understyre. Fordi jeg har liten motor må jeg jage turtallet hele tiden, og dette fører til en god del spinning. Har etterhvert lært meg og kontrollere dette, og bruker det når jeg kjører aktivt, så for meg er det ikke veldig negativt, selv om jeg helst kanskje hadde sett at jeg slapp det. Jeg sliter en del i bakker, men er forsåvidt ikke noe stort problem det heller, er bare å kjøre skikkelig.

 

RWD-bil med bakmontert motor og AWD tror jeg vil gå av med seieren, mtp. hva som er best på vinterføret, uten å ha erfaring med førstnevnte. Men til sladding, så er rwd og awd helt klart best. OG forresten, Dritf-R: De fleste småbiler som har "konstant" awd, de trekker som regel på forhjula og kobler inn bak når det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RWD er klart morsomst. Kjører FWD, men takket være antall hester er det en god del momentstyring i rattet når en drar på, og det er ikke alle som er forberedt på det eller syntes det er like komfortabelt, så nestebilen blir nok RWD ja. :)

 

Når det kommer til banekjøring er det vel flere faktorer ute og går. Spørs vel litt også på om det er en bane med store, vide svinger, eller en liten bane med mindre, krappe svinger der en ikke kan kjøre noe særlig fort uansett.

 

Angående snø har jeg i hvert fall fått det inntrykket at FWD er best for fremkommeligheten og sikkerheten (bortsett fra AWD så klart), mens RWD er mer ustabilt, men langt morsommere.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår