Gå til innhold

Hva er best bakhjul eller framhjul

Ranger emnet


AudiRadar

Anbefalte innlegg

Når jeg regner etter antall biler jeg har hatt, og hvor mange som har vært rwd,fwd og 4wd så kommer jeg til følgende:

 

 

-2xFWD

-11xRWD

-2x4WD

________

Totalt 15 biler.

 

Så jeg har helt klart aller mest erfaring med bakhjulstrekkere, og har også foretrukket det i alle de år. Men syns fortsatt FWD bilene hadde sine fordeler, jeg føler meg bare mest hjemme i en bakhjulstrekker..

 

Og jeg har sladdet meg gjennom flere år av mitt liv til sammen, selv om jeg sladder mye mindre nå enn før. :)

Det er mye av det som har vært galskap av en sånn grad at jeg ikke akter å skrive om det her.

 

Men har heldigvis aldri vært innblandet i noen ulykker pga sladding. Jeg har dog blitt påkjørt opptil flere ganger mens jeg har stått stille.. Stortsett av eldre hattkaller.:deng Litt OT men.. Min statistikk tilsier at det er tryggere å sladde enn å stå stille.. :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøre gnager med 200motorhester på vintern uten LSD er jo forsåvidt intresangt nok det :P Egentlig ser jeg ikke helt problemet med fremkommelighet etter veien i det hele tatt men.. Men rægga rundt i hiace med rwd og awd under førstegangstjenesten, ingen tvil om at awd er best.. Lett bil med rwd og automat(!) suger balle..

 

På vanlig sommer kjøring i normale hastigheter så er ikke understyring og lift of oversteer osv noe problem, selv på veldig aktiv kjøring har jeg ikke klart og lure meg opp i noe ulumskheter.. På bane derimot så klarte jeg vel og få til både lift of oversteer og understyring. Biler er satt opp understyrte fra fabrikk sånn er det bare, fordi det er tryggere.. Første man skal se på for og bli kvitt det er hjulstillinger, de er som regel MEGET konservative...

 

momentstyring.. Har dere store problemer så får dere sette på felger med ET som gjør at senter på felgen kommer lengre inn.. (kraft x arm) senter på felgen over styre senteret = WIN... :)

 

 

litt usakligheter..

http://www.fastestlaps.com/track3.html

om RWD og AWD er BEST, skulle ikke alle de vært forann FWD bilene her :D

At alle de 9 øverste FWD bilene er honda med unntak av en franskamann og en tysker får være så :D

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWD er morro, kan ikke få sagt det nok! Liker rett og slett følelsen av å kjøre en grevling med grep på sommeren, på en som ikke er overmotorisert og greit oppsatt understellsmessig kan du gi bånn pinne gjennom hele svingen uten understyring. Ved vanlig kjøring på sommeren merker du ikke en dritt annet enn at forhjulstrekkeren har bedre innvendig plass enn en bak/firehjulstrekker ville hatt.

Vinter er selvsagt morsommere i RWD, har trossalt en bruksbil og en herjebil hvor begge er bakhjulsdrift :) RWD er også enklere å skru på, så de har sine fordeler og ulemper begge to.

 

Det at en bil er RWD betyr ikke nødvendigvis at den ER enkel å skru på eller morsom å kjøre, eller at plassutnyttelsen er konge bare en bil er FWD. Pleier å si at det å velge bil handler om mer enn om den trekker eller skyver. Er det riktig spec og farge, bilen er fin å se på og god å kjøre og ikke minst, den har sjarm, er det meg revnende likegyldig hvor krafta går ned i bakken :)

 

Når det er sagt, skulle jeg hevet sammen "den perfekte bruksbil" (for min del iallfall) hadde jeg nok lett etter en AWD som utgangspunkt.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWD er morro, kan ikke få sagt det nok!

 

på ingen måte, awd og rwd derimot kan være interessant, finns det noe mer harry enn fwd burning?! Eneste er ved lange og slake svinger hvor man for høg fart, da kan det være artig å bruke venstrebremsing, men da er man avhengig av gode bremser og bra grep foran

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker RWD på vinterføre. En liten squirt på gassen ut av kryss og rundkjøringer, og den påfølgende vinkelendringa gjør at den typiske Audi-jævelen som klistrer xenon-lysa sine 10 cm fra hekken din nå gir deg fin respektfull avstand.

 

Mer seriøst (selv om det ovenstående funker som faen og er veldig greitt) er min erfaring er at RWD setter seg lettere fast, er mer avhengige av gode dekk, føles mer kontrollerte når de slipper og gir deg bedre beskjed før det går galt, er litt bedre opp bakker, er ganske ekle på 0-føre slaps. RWDer som tenderer mot understyring er horribelt på vinterføre - mye verre enn FWD som er satt opp litt "safe" og til slutt at RWDer (i min erfaring) stort sett føles mer forskjellige "innad" på glatt føre enn FWDer.

 

Synes også at mye hest på FWD generelt er uhyggeligt traurigt, men har ikke så stor erfaring med nyere biler med trikse-differ, så kan ikke uttale meg om dem. Men grep er grep, og trekk og sving på samme dekk vil alltid kreve mer kompleksitet for å få bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære moderatorer: kan ikke en av dere bare stenge denne idiotiske topicen? Dette kan diskuteres opp og ned i ukesvis... men hvem bryr seg egentlig?

 

Noen liker menn,andre liker damer :)

 

End of discussion

 

Er det ikke bare å la vær glo på denne tråden, elelr har jeg misforstått noe ang. din væremåte?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære moderatorer: kan ikke en av dere bare stenge denne idiotiske topicen? Dette kan diskuteres opp og ned i ukesvis... men hvem bryr seg egentlig?

 

Noen liker menn,andre liker damer :)

 

End of discussion

 

Så du mener vi skal stenge alle topicer som ingen blir enige i?

Du har misforstått meningen med et forum, tror jeg.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener vi skal stenge alle topicer som ingen blir enige i?

Du har misforstått meningen med et forum, tror jeg.

 

Hva godt kommer det ut av og diskutere dette??? Nå er det 5 sider med masse vås. Flere vil det bli.

 

Tror du har forstått meningen med og diskutere ting som ikke det finnes noe svar på...

Et forum skal vel gi gode diskusjoner og svar på masse man lurer på. Ikke endeløse diskusjoner som går personlig smak etc...

 

men hva vet vel jeg :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva godt kommer det ut av og diskutere dette??? Nå er det 5 sider med masse vås. Flere vil det bli.

 

Tror du har forstått meningen med og diskutere ting som ikke det finnes noe svar på...

Et forum skal vel gi gode diskusjoner og svar på masse man lurer på. Ikke endeløse diskusjoner som går personlig smak etc...

 

men hva vet vel jeg :)

 

Et forum er for å utveksle meninger og erfaringer. Det er ikke ment som et rent faktaleksikon.. Hvis vi skal begynne å forby personlig smak her inne, er det ingen vits å ha et forum for alle.

Om du ikke liker denne tråden, kan du vel bare la være å lese den?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forum er for å utveksle meninger og erfaringer. Det er ikke ment som et rent faktaleksikon.. Hvis vi skal begynne å forby personlig smak her inne, er det ingen vits å ha et forum for alle.

Om du ikke liker denne tråden, kan du vel bare la være å lese den?

 

Som jeg skrev Hva vet vel jeg :)

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic, jeg foretrekker RWD, uten tvil, slik jeg liker en bil, jeg driter i hva som går fortest på bane, driter oppi alle feministene som foretrekker FWD og skal innbille alle at det er best, jeg vet hva jeg fungerer best i og hva jeg føler meg trygg i, og det er ikke FWD.

Mere grunnlag, kikk forrige side.

 

Off topic:

Er ikke flesteparten her for å diskutere, ta i mot litt dritt, gi tilbake og være like blide etterpå da? Hva er galt i en tråd der vi ikke blir enig i, stenge den, så blir det åpnet 3 nye der det tar mere av?

 

Gi meg en god grunn til at FWD har fordeler der vi faktisk sliter på vinterføre, og da mener jeg ikke på flata.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt overraska over at DRFT-R holder med FWD egentlig=P

 

Selv har jeg aldri kjørt RWD, så det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg må si jeg sliter litt av og til med grevlingene mine opp diverse bakker om vinteren. Men, øvelse gjør mester:)

 

I romjula har jeg kjørt rundt i svogern sin Golf VR6 med 215/40 17 piggfridekk, og det var umulig på vinterføre. Da hjelper det lite med 180hk. Lånte en '88 Corolla AWD stasj en vinter og prøvde å sladde litt med den, men det var litt for heavy siden jeg var ganske uerfaren. Det var nok tryggest på en parkeringsplass, siden det endte uti grøfta etter en skikkelig breisladd=P Det dro såppass godt at farta ble for stor til å leke seg.

 

Skulle jeg ha prøvd en RWD for første gang nå, så tror jeg at jeg hadde snurra ganske fort, men jeg tror det er lettere å komme opp bakker med en RWD som har moderat med hk.

 

liker å herje med rwd fordi alle liker å slædde, men jeg kjører fortsatt fortest med fwd!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår