Jump to content

tindebrød

Bruker
  • Posts

    94
  • Joined

  • Last visited

About tindebrød

  • Birthday 04/27/1977

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Biler, bøker og film
  • Biltype (eks Audi)
    BMW
  • Fylke
    Hordaland

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

tindebrød's Achievements

Korporal

Korporal (2/13)

10

Reputation

  1. Tåkelys når det er mørkt: 1. Blender han som kjører med tåkelysene, fordi han ødelegger effekten av sitt nærlys (øyet vil for han fokusere der lyset er sterkest). 2. Blender han som møter, fordi han ser mye mindre av hva som er bak bilen med tåkelys enn han ellers ville gjordt. Når asfalten er våt blir denne effekten forsterket veldig. Slik bruk av tåkelys er dermed både lite hensiktsmessig og lite hensynsfullt. Argumenter av typen "se langs linja" eller "kan ikke folk bare slutte å bry seg med hva andre gjør" vitner om dårlig trafikkforståelse. Grunnen til at folk bryr seg er her at en hvis type lysbruk skaper faktiske problemer. Det skulle være unødig å påpeke at risikoen er reell. Vintermørke er høysesong for påkjørsler og kollisjoner. Forståelse og utnyttelse av tilgjengelig sikt er det første kjennetegn på en god trafikant.
  2. Abonnerer på tråd nå. Blir spennende å følge dette videre! Fangern var litt MadMax. :)
  3. Disse Passatene er faktisk pene biler når de er "clean". Pent eksemplar har du òg!
  4. NAF test er lurt. Mange som ikke tar på billige biler siden det blir så mye i forhold til innkjøpsprisen, men om du tar med i beregninga at et dårlig bilkjøp kan få tusenlappene til å fly kjappere enn ukene...så er det en bra ting.
  5. En bil hvis fremste salgstriks er holdbarhet og lavt pristap (Toyota) tiltrekker seg nok i snitt folk som behandler og kjører den mer forsiktig enn de fleste andre merker. Unntak finnes det alltid, men som sagt...i snitt vil det nok utgjøre mye forskjell mellom to bilmerker som Toyota og Audi.
  6. Dårlig merking er ikke bra nok...pluss at det blir merket dårlig med vilje. Er egentlig latterlig hvordan parkeringsselskap får drive på.
  7. Om plassen ikke var merket med reservert ville vel jeg tro at du har en sak. Problemet er parkeringsselskapene gir faen i det, og de drar deg bare med gjennom forliksråd og hele sulamitten, så det tar (bokstavlig talt) år og komme igjennom systemet. De kjører bare på at folk ikke gidder å klage for å slippe å betale noen hundrelapper. Men det finnes solsskinnshistorier (selv om de tar år)...her er en sak som minner litt om din..den involverer og Q park: http://www.nrk.no/nyheter/1.7065294
  8. Liker bilen din. Råeste Volvoen jeg har sett her på forumet. Ja noen har mer power og noen har finere finish, men liker fokuset ditt og pågangsmotet ditt; her er det funksjon før form, sjåføren i fokus og trackdays som mål. :) Lykke til videre!
  9. Syns du høres ut som en Volvo-eier. Det er ikke stygt ment, det er bare fordi du ville ha en fornuftig bil og tenkte på familien samtidig som du faktisk nevnte at den må gå litt - som får deg til å virke som du bryr deg om bil. Skoda Blablabla og Toyota Blablala er bare trist. Det er verktøy, ikke biler.
  10. Fantastisk! Elsker bilvalget og det du har fått til...dette ble skikkelig pent!
  11. Du får sikkert bort problemet med det du har funnet ut, men sånn generelt mot mer vanlig dugg så hjelper det og å vaske alle rutene inni med litt salmiakkvann og tørke over med avispapir etterpå, det fjerner godt skitt som vann liker å feste seg på.
  12. Neida, folk blir jo gjerne litt usaklige...det er jo ikke alltidt lett å innrømme at man er litt misunnelig. :D
  13. Er vel lov å være misunnelig. Det er ikke slik at penger betyr at du ikke har talent, men det betyr at det er mye lettere å komme seg fram i motorsport. Og selv om du kjører stock...så betyr romslig budsjett at du kan kjøre hardere i selve løpet og kvalik enn et lagt som kjører på stram line, og du kan gjøre mer forberedelser og trene mer. Selv har jeg aldri hatt penger til profesjonell motorsport, og ikke har jeg vært villig til å ta de relativt dramatiske livsbeslutningene de av oss fra en mer moderat økonomisk bakgrunn måtte ha tatt kun for en sjanse til å slippe inn i sirkuset. Så selvfølgelig er jeg litt misunnelig på de som kan prøve seg uten større trøbbel...ingen skam i innrømme det.
  14. Enkleste løsning er at dere som er passasjerer betaler alt av bensin og "normale" bilkostnader (ferjer, bompenger etc) under turen og han tar resten av utgiftene (forsikring og eventuellle slitasjerep) på egen kappe. Dette var nå praksis når jeg og kameratene mine var yngre og skulle splitte lange bilturer. Det blir ikke 50/50 men det er ganske fair.
  15. Moderne turbodiesler (ikke de alle minste da) er jo kjempebra greier. Helt fantastisk om man kjører normalt "litt over", og har kjempemye grunt til forbikjøringer. Dramaet mangler, men det er jo helt gromt som bruksbil. De er jo litt billigere (for relativt samme segment) enn bensinbiler som nye og. Men det blir fort dyrt på verksted når de blir litt eldre etter hva jeg forstår (iallefall det mine venner som er mekanikere sier), samt at diesler pleier å være en god del dyrere på bruktmarkedet i Norge. (Om det er 20,000 i prisforskjell brukt på en sammenlignbar diesel og bensiner og vi regner 1,50 kroner forskjell i drivstoff per mil.....så skal du kjøre 130 000 km for å gjøre opp differansen....og her er evt litt dyrere reparasjoner ikke medregnet). In short hadde jeg vel personlig kanskje kjøpt diesel som nybil eller godt tilbud på brukt/import, men stort sett vurdert bensiner på bruktmarkedet. Til bruksbil vel og bemerke. Til leketøy er diesel uaktuelt, newtonmeter be damned. Støpejern i front og lite tilgivende giring med krafta inne er ikke skøy.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy