Gå til innhold

Definisjonen av parklys/tåkelys

Ranger emnet


AudiA3Andre

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp bestilt slike LED dioder som jeg skal feste der hvor tåkelysene pleier å være.

 

Loven sier at du ikke kan kjøre med tåkelys og nærlys samtidig på kveldstid, men jeg lurer på om jeg kan gjøre om disse til parklys eller er det en regel som sier at parklys skal være i samme lampen som alt annet?

 

Går det an at jeg kutter ut originale parklys, setter dette på diodene og prøver meg på det?

 

Mvh André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys skal være i en viss høyde og en viss avstand fra bilens hjørne, høyda tror jeg er ca den samme som bilens hovedlys.

Kikk litt i "Krav til Kjøretøy" og "Kjøretøyforskriften" så finner du nok dette.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at du ikke kan kjøre med tåkelys og nærlys samtidig på kveldstid

 

Du kan ikke kjøre med tåke-/kurvelys what so ever på kveldstid, eller etter mørkets frembrudd, for å rette på det først. Du kan heller ikke kjøre med tåkelys og nærlys tent samtidig. Det er enten tåkelys og parklys eller nærlys og parklys/ingenting.

 

Ellers er det vel "bare" å finlese kjøretøyforskriften ja :pimp

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi fyre igang diskusjonen med å spørre hvor, i det norske lovverket, dette står?

 

Definisjon av parklys og tåkelys står i kjøretøyforskriften §28-4.

 

Tja..

 

Slik jeg oppfatter det er det rimelig klart i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), $ 15.

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

 

Etter mørkets frembrudd, med mindre man befinner seg på svært godt opplyste områder, bør og kan dette tolkes som at nærlys er påkrevd som et minimum.

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

 

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

 

Ergo, er det påkrevd med "tilstrekkelig synsfelt" og godt nok lys foran deg, må du bruke nærlys eller fjernlys. Det gjelder nok ihvertfall i mørket.

Og siden man ikke kan benytte kombinasjonen kurve-/tåkelys og nærlys, funker det dårlig å kjøre med tåkelys på kveldstid.

 

Greit, jeg vet det er muligens en litt kreativ tolkning av loven, og det er åpent for andre tolkninger, men jeg mener det er relativt klart her som et utgangspunkt.

 

Uansett er det litt off topic ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du 2km/t har du vel tilstrekkelig synsfelt med park+tåkelys, selv om du er midt i svarteste skauen. Så å bruke "mørkets frambrudd" for å forklare når man har lov/ikke har lov å benytte seg av park+tåkelys som kjørelys er litt tynn.

 

Ikke at jeg bryr meg spesielt mye, da bilen min ikke har tåkelys. Jeg har derimot doble pærer i parklysene (5w/21w) hvor 21w er godkjent som kjørelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, greit, mener å ha lest noe om at tåke-/kurvelys er tillatt å bruke ved kurvekjøring i svært lav hastighet og evt i tåke, ikke noe veldig mange av oss driver med til daglig. Men altså ikke i kombinasjon med nærlys.

 

Men det er et greit utgangspunkt vil jeg ennå påstå ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, har lest en god del nå og kan si det slik at:

 

Parklys + Tåkelys er lov før mørkets frembrudd (definisjonen av mørkt er jeg desverre ikke sikker på)

 

Nærlys + Tåkelys er lov under svært vanskelige omstendigheter og lav fart (10-20km/t)

 

LED lyktene jeg skal sette på kan ikke gå under definisjonen parklys fordi dem sitter for lavt. Kravet var over 40cm synes jeg å huske og derfor blir dette litt for høyt når jeg ville ha dem en god del lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys + Tåkelys er lov før mørkets frembrudd (definisjonen av mørkt er jeg desverre ikke sikker på)

 

Mørkets frembrudd er når det er naturlig å bruke fjernlysene for å ha tilstrekkelig sikt.

Nærlys + Tåkelys er lov under svært vanskelige omstendigheter og lav fart (10-20km/t)

 

Er ikke lov ved lav fart heller tror jeg, politiet reagerer hvertfall på de som bruker det i den store rånegata på toten, og det er det sakte cruising det går i.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår