Gå til innhold

Lampe for tenning og batteri blinker

Ranger emnet


heavybrg

Anbefalte innlegg

Hva mener du med tenningslampe? Batteri/ladelampa er grei...

 

Hvis børstene i dynamoen er slitte, kan det gi symptomer som du beskriver, inkludert lys i oljelampa og andre lamper som egentlig ikke skulle lyst.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... så det er kun ladelampa som lyser(den med batterisymbol)? Dette er jo normalt tegn på slitte børster i dynamo, eller bare slitt dynamo. Men ett år er jo lite da, med mindre man har mye store strømforbrukere på bilen. Du må måle spenningen (volt) på tomgang, rus gjerne bilen opp til 1000 o/min, da skal spenninga ligge på 14 til 14,4 volt. Er det under det, har du et ladeproblem.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk dynamo reima, er den litt løs kan det være den lader dårlig med lavt turtall. Men mål over batteri og se hvor mye den lader, og mål så over dynamo og se hvor mye dynamoen leverer. Får du f.eks 12v på batteri og 14.6 på dynamo så har du ett stort spenningsfall, så mål fra + på dynamo til + på batteri, får nok mest utslag derisåfall så kan du måle fra komponent til komponent mellom batteri og dynamo... F.eks pol på batteri til pol sko, pol sko til kabel. kabel til neste punkt osv... Da bør du finne ut hvor spenningsfallet ligger, hvis ikke kan det være dårlig jording og da gjør du det samme og måler - til - dynamo.

 

Ladinga over batteri skal ligge mellom 13.8 - 14.4v, har sett litt lavere men bør ikke vike så mye unna dette.

 

Men har mest trua på at det er reima, vært borti det før at den er litt slapp så ved lavt turtall "spinner" den litt og greier ikke lade skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig det ja, målte du spenningsfall over + siden og - siden ? kan være dårlig kontakt også vettu. Men mest sannsynlig dynamo / spenningsregulatoren som ikke gidder mer.

 

Forsten målte du direkte over dynamoen ? Leste du bare ga tall fra måling over batteri...

 

Spenninga på batteriet trenger ikke bety batteriet er dårlig, men du har jo hatt problemer med dette så batteriet har ikke blitt lada opp skikkelig. Så mål direkte ut ifra dynamo, får du rundt 14 der så er dynamoen OK (mål på tomgang og med litt turtall). Da er det spenningsfall en plass!

Endret av FantIkkeNick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvis du har ekstralys og/eller stort anlegg, er ikke det uvanlig. Jeg måtte bytte hver 10000km på corollaen, pga ekstralys med 100w pærer og stort stereoanlegg :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår