Gå til innhold

Olje lekasje av mindre sorten

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann! Long time no see? :)

 

Jeg trenger litt hjelp fra dere :) Det er vistnok et kjent problem at Neon kan få oljeproblemer etterhvert. På de forumene jeg har sett, snakker de om toppakninger osv, men en på jobb snakket om at kanskje "bunnpluggen" eller "bunnskruen" var løsnet?

 

Problemet er nemmelig det at min Neon -98 lekker olje, men det er ikke mye. Snakker kanskje om 4-5 dråper om dagen. Så jeg skulle da sjekke om kanskje disse pluggene ikke var sjikkelig skrudd fast, men jeg fant de ikke. :P

 

Noen som vet hvor de er, eventuelt ser ut? Tok noen bilder da jeg var under, så kan jo poste de senere hvis noen kunne tatt en nærmere titt å se om de kanskje ser noe lurt :)

 

På forhånd takk!

 

MVH

Patrick

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bildene jeg tok:

CIMG1455.JPG

CIMG1457.JPG

CIMG1459.JPG

CIMG1460.JPG

Beklager crappy bilder, men måtte ligge under bilen for å få tatt bilder... Hvis noen kan ta seg tid til å se på dette å se om de finner ut noe lurt hadde jeg vært evig takknemlig!

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er at toppdekselpakninga svetter litt. Denne er enkel å bytte, den sitter bare under toppdekselet som er festet med noen få skruer.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er at toppdekselpakninga svetter litt. Denne er enkel å bytte, den sitter bare under toppdekselet som er festet med noen få skruer.

Takk for svar :) Skal prøve dette. En slik toppakning, er den mulig å få billig noen steder? feks biltema? Eller må jeg hos en litt mer spesifisert forhandler?

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger jo en oljedråpe på bunnpluggen på bilde nr 2.. Prøv å stram litt etter på den pluggen.

Beklager at jeg spør så mye, men hvilken av de er det? (Er ikke noe god på slikt...)

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Skal prøve dette. En slik toppakning, er den mulig å få billig noen steder? feks biltema? Eller må jeg hos en litt mer spesifisert forhandler?

 

Ikke toppakning... toppDEKSELpakning. Det er to veldig forskjellige ting. Tror ikke de har den på biltema, men mekonomen har nok.

 

Og prøv å stramme tappepluggen som esbandos sier...det er den nederst på bunnpanna på motoren.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke toppakning... toppDEKSELpakning. Det er to veldig forskjellige ting. Tror ikke de har den på biltema, men mekonomen har nok.

 

Og prøv å stramme tappepluggen som esbandos sier...det er den nederst på bunnpanna på motoren.

Oja, takk :pray Redda meg der ^^ Drev å såg på nett hvordan man skulle bytte toppakkning, og det så slitsomt ut :P Hehe...

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd alle skruer under der, og strammet toppen, men det lekker enda. Ser også at det lekker vist ikke fra toppen, men ut fra høyresiden (hvis man ser på motoren ovenfra) av blokken (eller hva det heter :P). Noen tips til hva det kan være? Ser ut til at jeg må ta den til verkstedet.

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært på verkstedet og fått bekreftet at det er toppakninga som er gåen. De skulle ha 16k for å fiske det! :O

 

Har tenkt å høre litt med andre verksted, samt verksted i Sverige om de kan fikse dette for meg til en litt billigere penge. Noen som har tips til hvor jeg kan få gjort det billigere? Hos en VGS eller noe?

 

Og, er det noen som har erfaringer med denne karen:

http://www.bragges.se/norskakunder.html ?

 

Takk for alle svar! :)

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanlig oljesvetting ser det ut formeg.

Ville prøvd å skifta diverse pakninger før jeg satt vekk bilen til topppakningsskifte.

Ellers, er problemet så lite somdu sier ville jeg vel heller tenkt på hvor jeg parkerte og heller peila olje inniblasnt som man likevel skal.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppakning er vanlig problem på disse motorene,spesielt når orginalpakninga er av fibertype og ikke stålpakning.

 

Årsaken er at hovedkanalen til olja ligger ganske nær bakre kant på blokka,i den orginale toppakningen av fibertype sitter det en gummiring som tetter rundt denne kanalen,denne ringen blåser ut og forårsaker lekkasje.

 

Om du skal kjøpe uorginal toppakning,sørg for at det er stålpakning. Den skal også sprayes med et spesialmiddel fra Mopar før montering.

 

Det er også blitt endret på tiltrekkningsmomentet til topplokksboltene,disse spesifikasjonene følger med om du kjøper orginalt pakningsett.

 

Om du får mye olje i skjøten mellom motor/girkasse kan det være simmering bakkant veivaksel som har sklidd ut,ikke ukjent problem på disse. Da må girkassa ut....

 

Ellers er det stort sett lite problemer med disse bilene så lenge de blir fulgt opp med service etc.

 

Ser du skriver at det lekker fra høre siden?... Når du står foran bilen? Over girkassa? Kan være fra kamakselsensoren,denne har en o-ring som blir slitt.

Endret av Skodaracing

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Setter veldig stor pris på det! :) Jeg prøver alt av tips jeg får! :)

 

Ser du skriver at det lekker fra høre siden?... Når du står foran bilen? Over girkassa? Kan være fra kamakselsensoren,denne har en o-ring som blir slitt.

Dårlig spesifisert av meg :) Er lekasje fra høyre side når jeg stor og ser på motoren fofra. (Altså lekasjen er på førersiden av motoren...)

X - Chrysler Neon 2.0i LE

-x - Neon Lys

-x - Racing Trekk fra USA

-x - Racing Girkule & Pedaler

-x - Bolt Annlegg (Torture tested)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår