Gå til innhold

Batteri volt

Ranger emnet


skarpH

Anbefalte innlegg

Hvor har du det fra?

 

 

Lærte faktisk det på skolen:)

 

første tommelfingelregel for sjekking av ladespenning er fulladet batteri og at batteriet er i god stand... og et fulladet batteri i god stand har jeg lært at skal ha en tomgangsspenning på 12,6 V hverken mer eller mindre...

 

dette gjelder da et helt ordinært blycellebatteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dynamoen er ødelagt? Jeg klarte å kjøre i går kveld, men den var død i dag morres. Merkelig at batteriet lyset fremme i dashbordet kun lyser når bilen er av.

 

Det er stor sjanse for at batteriet er dårligt og må byttast. Få noken til å måle tilstanden på batteriet og ladespenningen på bilen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du få pengene dine tilbake.

 

Lærte faktisk det på skolen:)

 

første tommelfingelregel for sjekking av ladespenning er fulladet batteri og at batteriet er i god stand... og et fulladet batteri i god stand har jeg lært at skal ha en tomgangsspenning på 12,6 V hverken mer eller mindre...

 

dette gjelder da et helt ordinært blycellebatteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ladelampa skal lyse når tenningen er på, og motoren ikke går. lyser den ikke, er børstene/dynamoen defekt. lyser den både når motoren går og ikke går, er børstebroa/dynamoen defekt. i tillegg kan batteriet være defekt i noen tilfeller.

 

når du nå har ladet opp batteriet, måler du spenningen over det mens noen drar bilen på starteren. bør ikke komme under 9-10 volt vil jeg mene. gjør den ikke det, måler du spenningen etter at bilen har startet, og da bør det være over ca. 13,5 volt. er det ikke det, har du feil med dynamoen, er det så mye, har du feil med batteriet allikavel...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Når bilen sviver på tomgang skal batteriet ligge på 14 v + -

Tomgangsspenning er vel når ingenting trekker strøm fra batteriet. Altså når alt (motor, lys, radio) er avslått

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett fulladet blybatteri skal ha en spenning på 12,6 Volt, er det stort over har det ikke stått lenge nok etter lading, er det lavere er det ikke fulladet. Det kan ingen nekte for.

Batteriet har i hovedsak 2 jobber, hovedjobb er å forsyne bilen med strøm når den ikke går, i hovedsak til startmotor, den andre er å fungere som en spenningsstabilisator, så man ikke får svigninger for hver gang man "skifter" fase i dynamoen.

En siste jobb, som havner midt i disse to er å forsyne med strøm i de tilfellene man bruker mere strøm enn det lader, enten ved ladefeil eller høyt forbruk.

 

Ser du nevner at ladelampa di lyser når bilen har stoppet og tenninga er helt avslått, men ikke med tenninga på. Det kan bety flere ting det, altfra en defekt sikring, til feilkobling, brudd eller overslag ved instrument(D+krets), det kan også bety diodefeil i dynamo, og siden bilen din tydeligvis var tom i dag, så vil jeg anta at du har en diodefeil i dynamoen din, altså at den mest sannsynlig bør skiftes.

 

Batteriets ladetilstand sjekkes best ved å måle syrevekt, er den på 1.28 er batteriet fulladet, det skla også være jevn syrevekt i alle 6 cellene, mindre avvik kan godtas men er det noe større kan det tyde på defekte celler.

Batteriets tilstand måles best ved å kontrollere hvor fort det tar seg oppigjen ved en større belastning, i dag får man og batteritestere som sjekker spenning, spenning under og etter balastning, ladespenninger, rippelspenninger og diodefeil, disse er veldig kurasnte å bruke og er ett fint hjelpemiddel, de kan dog gi feil i begge retninger.

 

Men de sikreste testene er syrevekt, hvilespenning og belastningstesting, ingen er vel 110% men brukt av en erfaren person får man ett klart inntrykk av tilstanden.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar :) Nå er batteriet full ladet, viser 12.6V og dynamoen lader som bare det, er helt i orden. Det lyset lyser ikke når bilen er av. Men som sagt, kjører jeg noen dager nå så kan lyset komme tilbake og da lader ikke dynamoen. Tror nok til syvende sist at dynamoen bør byttes. Nå skal den til EU kontroll i morgen, så får jeg se først hvordan det ligger an der. Gidder ikke å bytta dynamo om den kan se langt i fra å bli eu godkjent :)

 

Batteriet er forresten i tipp og topp stand. Det må det være. Er under en måned gammelt, og det var ikke av den billige typen for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting du kan prøve er å starte bilen skru på kjørelys å gå frem å måle volten på bateriet.

du kan også prøve å løse + polen i menst bilen går. stopper den så er dynamoen dorlig. (er en litt dorlig måte men den fønker)

 

eg ville tat med måleaparatet i bilen å når det minker på strømen så måler du.

 

får inntrykk av et den er tom for strøm om morgen. er det noe som står å tapper? prøvet å koble av en pole overnatten å set om den virket da?

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill på det sterkeste fraråde å ta av batteripoler når motoren går og dynamoen lader. Dette kan medføre at du knekker dioder i likeretteren din og regulatoren i dynamoen.

 

Gå over alle koblingspungter å se etter at de sitter fast og at de ikke er fulle av ire. Slike ting fører til dårlig forbindelse og kann føre til liten og ingen innlading til batteriet ditt. Vær også nøye med å kontrolere minus kabler på batteri og dynamo.

Mål gjærne spenninga på både batteri og direkte på dynamo. Har du høyere spenning på dynamo dvs. alt over 0.5V i forskjell bør fikses på.

 

Ladespenning på en dynamo bør ligge på 14.5V og ikke under 14.0V under normal belastning over tomgangsturtall på motoren. Vær oppmerksom på at du kan få noe høyere spenning når motor og batteri er kalt. Da kan du komme opp i 15V de første 5-15 min. alt etter hvor kaldt det er.

 

Batteri kontroleres enklest med en syrevektmåler på alle seller. Om batteriet ikke er helt toppladet er en ting men sellene bør være like.

 

Terje :)

87 Omega A GL 2,0

95 Omega B CD 2,0

70 Mustang HT 302 Cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom ladelampa kommer og går kan det være børstene i dynamoen din som sitter litt i masse kullstøv+ masse dritt, eller er nesten helt nedslitt og ikke når skikkelig inn til ankeret... har bytta disse selv på begge suzukiene mine, og de kosta vel en 50 lapp, verd et forsøk, dersom du ikke har dynamo der de sitter i regulatoren da, da koster de vel en 3-400 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår